۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83006942
T T
۰ نفر
آمریكا خواهان دولتی ضعیف و ادامه حضور نظامی در عراق است

بغداد – ایرنا – سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی النجباء گفت كه آمریكا خواهان وجود دولتی ضعیف در عراق و باقیماندن نیروهایش دراین كشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'هاشم الموسوی' در گفتگویی رسانه ای تاكید كرد: بیانیه ائتلاف موسوم به ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریكا و اعلام باقی ماندن نیروهای این كشور در عراق بخشی از دخالت های آشكار واشنگتن در عراق و نیز مصداق نقض حاكمیت این كشور است.
الموسوی تاكید كرد كه عراق نیازی به نیروهای مستشاری و میدانی آمریكا ندارد، زیرا این نیروها هیچگاه و حتی در جنگ علیه داعش در كنار ما نبودند.
وی افزود: نمی توان اظهارات ائتلاف بین المللی را از دخالت های آمریكا در تشكیل دولت آتی عراق جدا دانست چرا كه واشنگتن دولت قوی و منسجمی كه به مردم خدمت كند برای عراق نمی خواهد و به دنبال دولتی ضغیف است.
اشاره الموسوی به حضور و مذاكرات چندین هفته برت مك كورگ نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریكا در ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد داعش در بغداد و كردستان عراق با رهبران سیاسی عراق در خصوص دولت آینده این كشور است.
گفتنی است ائتلاف بین المللی به رهبری آمریكا روز یكشنبه اعلام كرد، تا زمانی كه نیاز باشد نیروهای آمریكایی در عراق خواهند ماند.
مقامات آمریكایی پیشتر وعده داده بودند كه پس از پایان داعش نیروهای خود را از عراق خارج خواهند كرد.
آمریكایی ها كه از سال 2003 عراق را به بهانه دروغین داشتن سلاح های كشتار جمعی اشغال كردند در سال 2011 بدلیل شكست ها و ناكامی های مكرر، مجبور به ترك عراق شدند با این حال سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یك ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این كشور شدند.
پس از اعلام پایان نظامی گروهك تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه سالجاری، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در كشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان كه عمدتا نیروهای آمریكایی هستند، شده اند.
با استمرار مطالبات برای خروج نظامیان خارجی (آمریكا) پارلمان ملی عراق نیز اسفندماه 96 در مصوبه ای از دولت خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این كشور تعیین كند اما تاكنون خبری مبنی بر اقدام احتمالی دولت حیدرالعبادی نخست وزیر در این خصوص منتشر نشده است.
این درحالی است كه منابع محلی و اطلاعات میدانی حاكی از افزایش مداوم و گسترده نیروهای نظامی آمریكا در عراق طی ماههای اخیر است.
خاورم*4*ع ص**380**