۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83007514
T T
۰ نفر

ظریف :

اروپایی ها نمی توانند منتظر زمان بمانند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۳
کد خبر: 83007514
اروپایی ها نمی توانند منتظر زمان بمانند

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه با تاكید بر این كه مذاكرات با اروپایی ها ادامه دارد، گفت : همانطور كه قبلا گفتم اروپایی ها در اعلام مواضع بسیار خوب عمل كردند اما در تبدیل این مواضع به اقدامات عملی باید تصمیم بگیرند و نمی توانند همیشه منتظر زمان باشند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد جواد ظریف عصر دوشنبه در حاشیه جلسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در باره مذاكره با اروپایی ها ، افزود: اروپایی ها در خصوص برجام چند اقدام مثل قانون انسداد، اجازه دادن به بانك سرمایه گذاری اروپا برای تامین مالی و یا تشویق شركت های كوچك و متوسط برای كار با ایران همكاری كرده اند.
وی ادامه داد: اما این كه این اقدامات به نتیجه منجر شود لازم است كه اروپایی ها آمادگی این را داشته باشند كه هم منافع خود در قبال ایران ، منطقه و نظم جهانی را در نظر بگیرند كه آمریكایی ها نتوانند دیدگاه خود را به دیگران تحمیل كنند در واقع حاضر باشند ، هزینه كنند.
وزیر امور خارجه با تاكید بر این كه هیچ منفعتی در دنیا بدون هزینه بدست نمی آید ، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای این كه نشان دهد اجماع امنیتی دروغین كه آمریكایی ها و رژیم صهیونیستی توانسته بودند علیه كشورمان درست كنند، این اجماع را از بین ببرد و به نتایج بسیار بزرگی برسد.
ظریف افزود : برجام توانست فضای امنیتی علیه ایران را به یك فضای انزوا علیه قانون شكنان آمریكایی در دولت جدید تبدیل كند بنابراین اروپایی ها برای اینكه بتوانند منافع درازمدت شان را تضمین كنند باید آمادگی این هزینه را داشته باشند.
وی بار دیگر یادآور شد : اروپایی ها در اعلام موضع خوب جلو آمدند اما برای این كه هزینه كنند نیاز به تصمیم گیری دارند كه این تصمیمات وقت محدود دارد و نمی توانند همیشه منتظر زمان باشند.
وزیر امور خارجه كشورمان در باره اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریكا گفت: جان بولتون حرف هایی زده است كه هیچ مبنایی ندارد و در واقع آرزوهایی را مطرح كرده است كه البته در جایی كه بوده توقع می رود این آرزوها را با صدای بلندتری مطرح كند.
ظریف افزود: او و دولت آمریكا بهتر است كه واقعیت های منطقه ، نتایج سیاست های گذشته و فشارهایی كه به ایران آورده اند را ببینند كه آیا با این فشارها توانستند كاری پیش ببرند ، جز این كه مضیقه برای مردم ایجاد كنند.
وی ادامه داد : به لطف الهی دولت توانسته با موفقیت در گذشته از فشارها عبور كند ، الان هم كه اجماع جامعه بین المللی علیه آمریكا است، می تواند از فشارها عبور كند.
وزیر امورخارجه كشورمان با بیان این كه بیشتر تلاش آمریكا ایجاد جنگ روانی است ، گفت: آمریكایی ها تلاش می كنند كه هم در ایران و هم در دنیا فضای روانی ایجاد كنند و ما باید با هوشیاری از آن عبور كنیم.
ظریف افزود: آمریكا در دنیا منزوی است و این را همه بدانیم كه آنها در حال دست و پا زدن هستند؛ قلدری می كنند و از تك تك امكاناتشان برای این كه بتوانند انزوای خود را جبران كنند، استفاده می كنند؛ اما حتما در این زمینه ناموفق خواهند بود.
وی یادآور شد: دولت از فشارهایی كه به مردم می آید اطلاع دارد بنابراین همه توان خود را هم برای حل مشكلات به كار می برد، ممكن است كاستی هایی بوده كه حتما بوده است اما همه توان خود را به كار می برد.
وزیر امورخارجه افزود: ما داریم برای شرایطی آماده می شویم كه بتوانیم فشارهای آمریكا را خنثی كنیم و امیدواریم كه این فشارها را بتوانیم با كمترین هزینه برای مردم ایران خنثی كنیم و سربلندی وعزت مردم را به دنبال داشته باشد.
وی درباره برنامه ها و عملكرد سفرا برای خنثی كردن برنامه های آمریكا ، گفت: ایران و آمریكا دو روش متفاوت دارند. آمریكا كشوری است كه با فشار و قلدری در دنیا عمل می كند اما ما كشوری قانونمندی هستیم و از طریق روابط قانونمند عمل می كنیم.
ظریف افزود : همه بنگاه های اقتصادی اعلام می كنند كه آمریكایی ها از طریق اعمال فشارهای غیرقانونی و غیرمتمدنانه سیاست هایشان را دنبال می كنند.
وزیر امورخارجه كشورمان با بیان این كه آمریكایی ها وارد حوزه ای شده اند كه امكان موفقیت درازمدت را ندارد، یادآور شد : ما قبل از آمریكا كمیته ویژه ای را در شورای عالی امنیت ملی برای مبارزه با اقدامات آنها تشكیل داده بودیم كه به خوبی عمل كرده است و نشانه آن هم این است كه آمریكایی ها یكسال و نیم تلاش كرده اند ایران را مجبور به خارج شدن از برجام كنند تا روشی برای توجیه كردن كارهایشان داشته باشند كه نهایتا نتوانستند و مجبور شدند علیرغم سیاست های اولیه شان یكجانبه از برجام خارج شده و در مقابل جامعه جهانی قرار گیرند.
ظریف گفت: برای مقابله با تحریم ها طراحی ها و برنامه ریزی ها شده است و از طرفی در حوزه اقتصادی هم برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته شده است.
وی افزود: می دانیم فشارهایی به مردم وارد شده است اما این فشارها برای آماده سازی بوده تا بتوانیم از مرحله سخت عبور كنیم.
وزیر امورخارجه كشورمان ادامه داد : دولت این وظیفه را دارد كه تلاش بیشتری برای حل مشكلات كند و من می دانم همكاران من در بخش اقتصادی دولت تمام توان و تلاش خود را برای عبور از این مرحله به كار می برند، بنابراین آنچه كه آمریكایی ها انجام دادند فقط و فقط ایجاد یك فضای روانی است كه این كار را در همه جا با قلدری و با زور انجام می دهند.
ظریف تاكید كرد : سفرای ما فعال هستند و با كشورهای دیگر همكاری می كنیم و نتیجه آن را هم می بینیم. به غیر از چند كشور تابع آمریكا و رژیم صهیونیستی نامشروع در منطقه هیچ كشوری در دنیا از آمریكا حمایت نكرده است بنابراین نشان می دهد علیرغم همه سر و صداهایی كه آنها كردند این سیاست خارجی ما بود كه موفق بوده است و سیاست خارجی آنها شكست خورده است.
سیام**1058