به گزارش ايرنا اجراي طرح محدوده بندي از يك سو به گرم شدن بازار اجاره نامه هاي صوري جهت ثبت نام در محدوده دلخواه اوليا منجر شده و از سوي ديگر مديران مدارس را در جايگاه تشخيص قرار داده است.
ميزگرد ايرناي آذربايجان غربي با حضور كارشناسان و مديران آموزش و پرورش وضعيت حاكم بر ثبت نام دانش آموزان را بيش از پيش آشكار كرده و لزوم احترام دست اندركاران و اوليا به قوانين را مشخص مي كند.
** چالش تعيين اصالت اجاره نامه ها
مدير دبيرستان امام خميني (ره) اروميه معتقد است كه حجم بالاي اجاره نامه هاي صوري، درخواست ثبت نام در مدارس خارج از محدوده تعيين شده و اجبار به تحصيل دانش آموزان در رشته تجربي از جمله مشكلات ثبت نام به شمار مي رود.
علي كهنسال با بيان اينكه اين مدرسه يكهزار و 200 دانش آموز دارد، افزود: ثبت نام دانش آموزاني كه اولياي آنان داراي سند مالكيت هستند در اولويت قرار مي گيرد و دانش آموزاني كه والدين آنان داراي اجاره نامه هاي واقعي و غيرواقعي هستند، در مراحل بعدي ثبت نام مي شوند؛ اگر اوليا پس از اتمام ظرفيت ثبت نام به مدرسه مراجعه كنند و منزل آنان در محدوده باشد، پذيرش نمي شوند.
وي با اشاره به اينكه ثبت نام با هدايت تحصيلي انجام مي شود و اولويت هاي 'الف' در ابتدا ثبت نام مي شوند، بيان كرد: اوليا و دانش آموزان در بيشتر موارد شناخت كافي نسبت به رشته ها را ندارند و تقاضا براي ثبت نام در رشته تجربي طبق يك باور سنتي بالاست.
وي تاكيد كرد: اجبار به تحصيل در اين رشته پيامدهاي نامطلوبي در طول سال تحصيلي براي دانش آموزان دارد كه تغيير رشته مجدد در خرداد ماه از عواقب آن به شمار مي رود.
وي با تاكيد بر اينكه مبلغي از اوليا در حين ثبت نام اخذ نمي شود، اظهار داشت: در طول سال تحصيلي نيز هر مبلغي طبق مصوبه انجمن اوليا و مربيان و با رضايت كامل از آنان دريافت مي شود.
كهنسال با بيان اينكه اگر دانش آموزي هزينه كتاب و بيمه نداشته باشد رايگان ثبت نام مي شود، افزود: اگر هم توانايي مالي براي حضور در كلاس هاي فوق برنامه نداشته باشد، بدون دريافت هزينه و شهريه در اين كلاس ها شركت داده مي شود.
** اوليا نگران كيفيت آموزش در مدارس دولتي نباشند
مدير آموزش و پرورش ناحيه يك اروميه گفت: اوليا نبايد نگران كيفيت آموزش در مدارس دولتي باشند زيرا به اندازه كافي بر كيفيت تدريس در اين مدارس نظارت مي شود.
قهرمان اشرف نجف آباد در ميزگرد بررسي چالش هاي ثبت نام در ايرناي آذربايجان غربي افزود: برخي از اوليا با اين استدلال كه كيفيت آموزش در برخي مدارس متفاوت تر است، به ثبت نام فرزند خود در خارج از محدوده اصرار مي كنند و اين امر نمي تواند منطقي باشد.
وي با اشاره به اينكه تقاضاي بيش از حد اولياي دانش آموزان به ثبت نام فرزندانشان در برخي از مدارس مشكل زا شده است، افزود: هيچ تفاوتي در بين مدارس وجود ندارد و مديران نيز همه در يك سطح هستند.
وي با بيان اينكه در دوره ابتدايي ثبت نام بدون مشكل خاصي به اتمام رسيده است، گفت: اجاره نامه هاي موجود در يكي از مدارس ناحيه يك اروميه مورد بررسي قرار گرفت و 110 برگ اجاره نامه صوري از ميان 150 اجاره نامه رسيده به اين مدرسه شناسايي شد.
وي اضافه كرد: متاسفانه هم اكنون در برخي مدارس تراكم بالا بوده اما در برخي ديگر از مدارس كلاس ها خالي مانده است و اين مشكل به فرهنگ حاكم در جامعه باز مي گردد.
وي با بيان اينكه مساله شهريه از موارد مورد اعتراض اولياست، گفت: به جز پول كتاب و بيمه هيچ شهريه اي در مدارس دولتي در حين ثبت نام دريافت نمي شود اما مدارس تيزهوشان، شاهد و نمونه دولتي از اين لحاظ استثناست.
** برقراري عدالت آموزشي، مشكلات ثبت نام را كاهش مي دهد
مدير آموزش و پرورش ناحيه 2 اروميه معتقد است كه توزيع عادلانه نيروي انساني و تجهيزات مدارس مهمترين گام در كاهش چالش هاي ثبت نام دانش آموزان است.
محمد مجرد افزود: بايد با ايجاد امكانات آموزشي و بكارگيري نيروهاي باتجربه از هجوم اوليا به برخي مدارس در مركز شهر جلوگيري شود.
وي با اشاره به فرآيند ثبت نام در مدارس اروميه بيان كرد: نام نويسي دانش آموزان در دوره ابتدايي و متوسطه اول و پايه هاي ورودي تمام شده و ظرفيت هاي باقيمانده نيز متعلق به دانش آموزاني است كه در برخي درس ها موفق به اخذ نمره قبولي نشده اند و در شهريور ماه امتحان خواهند داد.
وي اضافه كرد: در ماده 31 آيين نامه اجرايي مدارس براي هريك از مدارس كروكي و محدوده جغرافيايي تعريف شده تا دانش آموزان بتوانند در نزديك ترين مكان به محل زندگي خود درس بخوانند ولي هنرستان ها از اين موضوع مستثني شده است.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 2 اروميه ادامه داد: براي ثبت نام در مدارس هيات امنايي، غيرانتفاعي و شاهد نيز تدابير خاصي انديشيده شده است تا هيچ دانش آموزي از ثبت نام عقب نماند.
وي، توجه ويژه نسبت به هدايت تحصيلي دانش آموزان را يادآوري كرد و افزود: مشاوران و معلمان فقط در ارائه سطح تحصيلي دانش آموزان اظهار نظر مي كنند و علاوه بر اينكه نمره هاي سه ساله دوره اول متوسطه در اين زمينه اثرگذاري بيشتري دارد، انتخاب نهايي نيز بر عهده خود دانش آموزان است.
مجرد با اشاره به اينكه اولويت ها در ثبت نام براي پايه دهم بر اساس رتبه تعيين مي شود، ادامه داد: روند ثبت نام به صورت روزانه در مدارس رصد مي شود و اكنون ظرفيت بيشتر مدارس به جز رشته تجربي، پر نشده است.
وي تاكيد كرد: در برخي مدارس فعاليت هاي تعريف شده اي در قالب كلاس هاي فوق برنامه، جبراني و تقويتي تشكيل مي شود كه مصوب انجمن اوليا و مربيان و شوراي مدرسه بوده و حضور دانش آموزان در آنها داوطلبانه است.
مجرد با اشاره به رضايت بيش از 99 درصدي اوليا از روند ثبت نام در ناحيه 2 اروميه افزود: امسال تنها در سه مدرسه بر اساس بازخوردها به سه مدير تذكر كتبي داده شد تا تخلف انجام شده تكرار نشود.
** قوانين بايد با واقعيت هاي آموزش و پرورش منطبق شود
توحيد اصغرزاده، كارشناس ارشد مسائل تعليم و تربيت گفت: تا زماني كه قانون اساسي خود را با واقعيت ها و ضرورت هاي موجود تطبيق ندهد، شكاف بين مدارس وجود خواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه قانون بايد مساله تحصيل رايگان را حل كند يا يك تبصره به آن اضافه شود، اضافه كرد: مدارسي كه اوليا همكاري و مشاركت مالي داوطلبانه دارند، بهترين مدارس سطح استان هستند و سرانه دولتي تنها در حكم مسكني براي دردها و چالش هاي آموزش و پرورش و مدارس است.
اصغرزاده با بيان اينكه تنوع مدارس در كشور تبعات بسياري دارد، گفت: اين امر موجب مي شود تا مديران مدارس و مناطق تحت فشار باشند و اين مسائل به حل ريشه اي مشكلات نياز دارد.
وي با اشاره به محروميت هاي استان در زمينه آموزش و سرانه فضاي آموزشي بيان كرد: آذربايجان غربي جزو استان هاي محروم در فضاي آموزشي در كشور است و اين موضوع اگر حل نشود، تمام بار مشكلات بر دوش مديران مي افتد.
اصغرزاده با تاكيد بر اينكه مديران مدارس در فصل ثبت نام با جهاد سختي مواجه هستند، ادامه داد: مديران با تنوع رفتارهاي اوليا مواجه مي شوند و در شرايط كمبود تجهيزات و فضا اوضاع را مديريت مي كنند.
اصغرزاده اضافه كرد: همكاري مناسب اولياي بالاي شهر با مدرسه در حل مشكلات موجب شده است تا متقاضيان ثبت نام در اين مدارس افزايش يابد؛ تبعيض خواه ناخواه در مدارس وجود دارد و دولت بايد به مدارس مناطق محروم توجه جدي داشته باشد تا اين مشكلات در بستر ثبت نام حل شود.
وي ادامه داد: كروكي در مدارس راه برون رفت است ولي عادلانه نيست و اگر مدارس رشد متوازن داشته باشد، نيازي به كروكي نخواهد بود.
اين كارشناس افزود: تا زماني كه مديران در نظام آموزش و پرورش داراي اختيار و توانمندي نباشند، با وجود تامين فضا و نيروي انساني و تجهيزات، مدارس آباد نمي شود و مشكلات به جا مي ماند.
اصغرزاده با بيان اينكه آموزش و پرورش نجيب ترين مجموعه دولتي است كه براي مخاطب خود شرط نمي گذارد و خدمت در اين نهاد مشروط نيست، افزود: رسانه ها وجهه اين نهاد را با برجسته سازي شهريه تخريب كردند و هيچ وقت به اندازه شهريه به سرانه نپرداختند.
وي افزود: مديران مجبور هستند در مدارس هيات امنايي از اوليا شهريه فوق برنامه ها و تقويتي ها را بگيرند چون سرانه ها كم است و دولت در پرداخت سرانه مشكل دارد.
** توسعه متوازن مدارس راه برون رفت از مشكلات ثبت نام
رييس اداره ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: توسعه متوازن مدارس راه برون رفت است به گونه اي كه اوليا در موقعيت انتخاب قرار نگيرند و به محدوده بندي خود قانع باشند.
جليل بيگ وردي اضافه كرد: مدارس دولتي وجهي نمي گيرند و مدارس هيات امنايي هم در طول ايام سال تحصيلي و با تصويب انجمن اوليا و مربيان مدرسه هزينه خدمات آموزشي دريافت مي كنند.
وي با اشاره به نقش مهم مطبوعات و رسانه ها در روشنگري افكار عمومي اظهار داشت: رسانه ها توجه بيش از حدي به موضوع شهريه دارند و اين مسئله ساير موضوعات را تحت تاثير قرار داده است.
بيگ وردي افزود: در ايام جاري شكايت كتبي در زمينه ثبت نام وجود نداشت ولي در ايام پرتردد ثبت نام مدارس گلايه هايي از دريافت وجه وجود داشت.
وي اضافه كرد: دوشنبه ها و چهارشنبه ها گزارش ها و بازديدهاي ميداني از مدارس انجام مي شود و جز اروميه، مهاباد و خوي در ساير شهرها نارضايتي وجود ندارد.
بيگ وردي با اشاره به اينكه تفاوت طبقاتي در اروميه يكي از عوامل تشديدكننده نارضايتي ها به شمار مي رود، اضافه كرد: بخشنامه اي صادر و به مدارس هيات امنايي نيز تاكيد شده است كه در ايام ثبت نام هيچ شهريه دريافت نشود.
بيگ وردي افزود: سامانه ارتباطي با مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي راه اندازي شده و شماره تلفن 32235591 نيز آماده دريافت شكايت هاي شهروندان است.
مديركل ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات وزارت آموزش و پرورش نيز طي روزهاي اخير در سفر به اروميه با اشاره به اينكه دستورالعمل نظارت بر حقوق والدين و دانش آموزان با تاكيد وزير جهت اجرا در سال تحصيلي 97- 98 به استان ها ارسال شده است، گفت: بيش از هفت هزار مورد بازرسي در حين ثبت نام از مدارس كشور انجام شد.
عليرضا كمره اي افزود: اين دستور العمل به صورت خاص روي چند موضوع تمركز دارد كه از جمله آنها مي توان به دريافت وجوه نامتعارف از سوي مدارس اشاره كرد.
وي با تاكيد بر اينكه در بخش مدارس دولتي تذكرهاي كتبي و شفاهي و حتي توبيخ هايي براي مديران صادر شده است، اظهار داشت: شوراي نظارت دهها مورد اخطار در مدارس غيردولتي صادر كرده و در برخي از موارد نسبت به عزل مديران يا لغو مجوز موسس مدرسه اقدام كرده است.
كمره اي اضافه كرد: در سايه اين نظارت هاي گسترده، با شفافيت كامل نسبت به برخورد با متخلفان اقدام شده و يك اطمينان خاطر در مدارسي كه مشاركت قانوني و اختياري اوليا براي كمك به مدرسه صورت مي گيرد، ايجاد شده است.
وي با بيان اينكه دريافت وجه در مدارس عادي تخلف است، افزود: عمده ترين شكايت ها مربوط به محدوده بندي ثبت نام و بيشترين حجم شكايت ها در مناطق پرجمعيت شهري كه مجبور به رعايت محدوده بندي ثبت نام هستند، دريافت شده است.
وي بيان كرد: پس از محدوده ثبت نام بيشترين حجم نارضايتي ها مربوط به دريافت نامتعارف وجه است و گاهي نيز درباره لباس فرم مدارس نكاتي منعكس مي شود.
وي با اشاره به تاثير نظارت ها در كاهش تخلفات در فرآيند ثبت نام، گفت: ثبت نام تا پايان مرداد ماه ادامه دارد و تا آخر شهريور ماه اين فرآيند تكميل مي شود.
به گزارش ايرنا فرآيند ثبت نام و هدايت تحصيلي 2 موضوع مهم و چالش برانگيز در خصوص آموزش و پرورش در ايام تابستان به شمار مي رود.
3072/7125
اروميه- ايرنا- مشكلات ثبت نام دانش آموزان همواره طي سال هاي اخير موضوع بحث بوده و بيشترين حجم آن مربوط به مدارس دولتي است؛ مشكلاتي كه با اجراي طرح محدوده بندي افزايش يافته و احترام به قوانين و مقررات، پيش نياز كاهش آن به شمار مي رود.