۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۴
کد خبر: 83008289
T T
۰ نفر
ایران همچنان برای صلح و دوستی در جهان فعال است

زاهدان - ایرنا - رئیس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران همچنان نقش اصلی خود را با ابتكارات تازه در زمینه ارتقای صلح، دوستی و گفت و گو در جهان در این سازمان جهانی ایفا می كند.

به گزارش ایرنا ماریا دوتسنكو روز سه شنبه در آیین گشایش نمایشگاه عكس همكاری سازمان ملل و ایران در زاهدان اظهار داشت: «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» یكی از ابتكارات تازه ایران در زمینه صلح و دوستی است كه توسط حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مطرح و توسط كشورهای عضو سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان پشتیبانی شد.
وی ادامه داد: یكی دیگر از ابتكارات ایران «گفت و گوی تمدن ها» بود كه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی و سال 2001 به عنوان سال گفتگو تمدن ها اعلام شد.
دوتسنكو اظهار داشت: ایران در ماه ژوئن 2018 به مدت سه سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یكی از 6 ركن اصلی این سازمان انتخاب شد.
وی بیان كرد: در طول 72 سال گذشته سازمان ملل متحد به عنوان نماد نهایی و جهانی از طریق كشورهای عضو به گونه ای عمل می كند تا شرایط عدالت را در سراسر جهان همراه با توسعه پایدار، اعتماد دوباره به حقوق بنیادی بشر، آزادی، پیشرفت اجتماعی و معیارهای بهتر زندگی به وجود آورد و به حفظ صلح، امنیت بین المللی، ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی بپردازد.
رئیس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: هم اینك 18 سازمان، صندوق و برنامه تخصصی زیرمجموعه این سازمان با دعوت دولت ایران در راستای منافع مردم این كشور فعالیت می كنند.
وی تصریح كرد: تعهد قوی دولت ایران و سایر ذینفعان برای همكاری نزدیك با نهادهای سازمان ملل متحد نشانگر حمایت مداوم این كشور از این سازمان جهانی برای رسیدگی به مسائل حیاتی است كه امروز ما با آنها روبرو هستیم.
دوتسنكو گفت: نمایشگاه عكس و اسناد تاریخی كه امروز در زاهدان افتتاح شد بیانگر بیش از 72 سال همكاری بی بدیل میان سازمان ملل متحد و ایران است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه با همكاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به طور مشترك با وزارت امور خارجه ایران برگزار شده است.
رئیس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: مجموعه ای منحصر به فرد از عكس و اسناد تاریخی در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته كه لحظات ویژه تاریخی و غنی از مشاركت سازمان ملل متحد و ایران را به تصویر می كشد.
وی با بیان اینكه دیپلمات های ماهر و حرفه ای ایران به ایجاد و تقویت سازمان ملل متحد كمك زیادی كردند، افزود: ایرانیان باید مفتخر باشند كه كشورشان به عنوان یكی از 51 كشور عضو، كه از بنیان گذاران اصلی سازمان ملل متحد است؛ هیاتی را به كنفرانس سانفرانسیسكو برای تهیه پیش نویس اسناد كلیدی این سازمان و منشور آن اعزام كرد.
دوتسنكو اظهار داشت: تصویر امضای منشور سازمان ملل متحد در 26 ژوئیه 1945 توسط مصطفی عدل رئیس نمایندگی و سفیر ایران یكی از لحظات تاریخی است كه عكس آن در این نمایشگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: ایران یكی از نخستین كشورهای عضو سازمان ملل متحد بود كه از این سازمان خواست تا مركز اطلاعات را در تهران در 1950 راه اندازی كند.
رئیس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران در سال های 1955 و 1956 به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد خدمت كرد.
وی تصریح كرد: نخستین كنفرانس بین المللی حقوق بشر سازمان ملل متحد در 1968 به دعوت ایران در تهران برگزار شد كه با تصویب قطعنامه ای مورد حمایت این سازمان قرار گرفت و اعلامیه تاریخی تهران در آنجا به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا نمایشگاه عكس و اسناد تاریخی همكاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سیستان و بلوچستان و مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز/سه شنبه/ همزمان با روز عرفه در زاهدان افتتاح شد.
این نمایشگاه با حضور ماریا دوتسنكو رئیس مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار، محمد تقی اوكاتی مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان، قاسم سیاسر مدیر كل اسناد و كتابخانه ملی، مرتضی سلطانی نژاد معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان و اصحاب رسانه در نگارخانه فردوسی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری زاهدان گشایش یافت.
9908**3213
۰ نفر