۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۴:۵۷
کد خبر: 83008851
T T
۰ نفر

آنكارا –دمشق از تقابل تا تعامل

۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۴:۵۷
کد خبر: 83008851
آنكارا –دمشق از تقابل تا تعامل

تهران - ایرنا – 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه روز 23 مردادماه با 'مولود چاووش اوغلو' همتای تركیه ای خود در آنكارا دیدار و گفت وگو كرد و در پایان این دیدار نیز مانند همه دیدارهای مقام های سیاسی یك خبر كلیشه ای درخصوص مهم ترین محورهای آن منتشر شد.

اكنون با گذشت یك هفته از این دیدار برخی مطالب مطرح شده در آن دیدار از سوی رسانه ها منتشر می شود كه گویای توافق های مهمی بین دو طرف در ارتباط با بحران هشت ساله سوریه و گام برداشتن تركیه در مسیر دوستی دوباره با سوریه است.
روزنامه جمهوریت در مقاله ای به قلم 'اورهان بورسالی' مقاله نویس با عنوان 'پیش به سوی دوستی با سوریه' نوشت: برگزاری جلسات فشرده مقامات تركیه با وزیر خارجه روسیه در مورد آینده سوریه و نیز سفر خلوصی آكار وزیر دفاع ملی و هاكان فیدان رئیس سازمان اطلاعات تركیه به روسیه و تاكید وزیر خارجه تركیه درباره ساز و كار جداكردن مردم عادی از تروریست ها نشانه های تغییر موضع آنكارا درباره دمشق است.
این مقاله نویس مشهور ترك پیش بینی كرد كه شهر ادلب در فرآیند پیش رو به دولت سوریه واگذار خواهد شد و دیدارهای مهمی درخصوص چگونگی جلوگیری از شورش و اعتراض تروریست ها درحال برگزاری است.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در اظهاراتی كه روز دوشنبه ازسوی خبرگزاری تاس از مسكو منتشر شد، تایید كرد، مذاكرات با تركیه درباره سوریه به زودی برگزار خواهد شد.
وی با بیان این كه روسیه با ایران و تركیه به طور روزانه همكاری دارد، افزود: قرار است در چند روز آینده مذاكراتی با همتایان ترك خود داشته باشیم و در این مذاكرات تحقق اهدافی كه در جریان تشكیل منطقه تنش زدایی شده در ادلب بر سر آنها توافق شده است، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
پیش تر نیز 'میخائیل بوگدانوف' فرستاده رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و آمریكا و معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرده بود: مسكو و آنكارا در آینده ای نزدیك مذاكرات مهمی درباره سوریه انجام خواهند داد.
انتشار این اخبار در روزهای اخیر حكایت از برخی تحولات مهم و اساسی در روزهای آینده در منطقه غرب آسیا و به طور مشخص در سوریه دارد.
واقعیت این است كه سوریه از اسفندماه 1389 براساس طرح و نقشه از قبل تهیه شده از سوی برخی كشورهای همسایه این كشور مانند تركیه، اردن، عربستان، كویت، لبنان و رژیم صهیونیستی با حمایت های برخی كشورهای غربی نظیر امریكا، انگلیس و فرانسه درگیری بحرانی شد كه تا به امروز نیز ادامه دارد.
درجریان این بحران ، كشورهای مزبور انواع حمایت ها را از بیش از یكصد گروه تروریستی از 120 كشور جهان با 360 هزار نفر عضو انجام دادند و حتی با صدور برخی فتواها در ارتباط با جهاد نكاح در كشورهای عربی شماری از دختران به سوریه اعزام كردند و تروریست های مجروح را نیز برای مداوا به فلسطین اشغالی و تركیه فرستادند.
دو اتاق بحران در تركیه (اضنه) و دیگری در اردن (موك) ایجاد كردند تا با حضور مشاورانی از كشورهای غربی و عربی ضمن برنامه ریزی های لازم برای تروریست ها، حمایت های مالی ، تسلیحاتی و اطلاعاتی نیز از آنان انجام دهند و در پایان نیز با این همه اقدامات موفق شدند تا 80 درصد خاك سوریه را در مقطعی تصرف كنند ولی به دنبال تنگ شدن عرصه بر دولت سوریه و ادامه مقاومت این كشور، دوستان آن شامل ایران و روسیه به كمك مستشاری و نظامی پرداختند و درنهایت اكنون این كشور موفق شده است تا بیش از 60 درصد از خاك خود را از دست تروریست ها خارج كند.
این بحران موجب آوارگی بیش از 6 میلیون سوری شد كه دو میلیون نفر از آنان وارد تركیه شدند و در اردوگاه هایی كه از قبل برایشان تدارك دیده شده بود، اسكان یافتند و با استفاده از رسانه ها كه از قبل هماهنگ شده بود انواع تبلیغات را علیه سوریه و به نفع خود انجام دادند.
با آغاز بحران در سوریه طراحان آن به دنبال دستیابی به اهداف خود در چند ماه ابتدایی آن بودند و حتی از احیاء امپراتوری جدید عثمانی و اقامه نماز در مسجد جامع دمشق به همراه برخی از حامیان تروریست ها سخن می گفتند و بیانیه هایی در ارتباط با اوضاع سوریه از سوی وزارت خارجه خود صادر می كردند كه گویا این خطه متعلق به آنان است ولی دیری نپایید كه خواب ها و آرزوهای آنان آشفته شد و پی بردند كه طرح های آنان در خارج از میدان نمی تواند در میدان عمل چندان موثر واقع شود و با وجود هزینه های میلیاردی كه اكنون برخی منابع آن را 400 میلیارد دلار اعلام می كنند، راهی جز شكست ندارند.
این همه ارتباط درحالی بود كه قبل از بحران در سوریه این كشور یكی از كشورهای نزدیك از نظر روابط و سطح آن با تركیه بود و بازار سوریه به خاطر دسترسی آسان مملو از كالاهای ترك بود و حتی روسای جمهوری تركیه شب نشینی های خود را در شهر حلب دومین شهر سوریه و پایتخت اقتصادی این كشور می گذراندند و هیات دولت دو كشور نیز جلسات مشترك در دو كشور برگزار می كردند تا سطح روابط بیش از پیش گسترش یابد.
با برگشتن ورق بحران در سوریه به نفع نظام سیاسی در این كشور رفته رفته تركیه از خواسته های اولیه خود كه به هیچ وجه كوتاه نمی آمد و خواستار بركناری بشار اسد رییس جمهوری قانونی این كشور بود، عقب نشست و به جرگه كشورهای حامی سوریه شامل ایران و روسیه پیوست و اقداماتی را همراه با آنان برای حل بحران سوریه از راه های سیاسی انجام داد.
در هفته های اخیر به دنبال بروز برخی تحولات در ارتباط با مناطق شمال شرق سوریه و اعلام كمك یكصد میلیون دلاری عربستان به كردهای این منطقه برای بازسازی مناطق تخریب شده در جریان حملات داعش، اختلافات بین آنكارا و ریاض شكل ملموس تری به خود گرفت و موجب اعتراض تركیه به این اقدام عربستان شد.
امریكا نیز با اعلام حمایت از اقدام عربستان و درخواست از برخی كشورهای عربی برای ادامه كمك ها و اختصاص 200 میلیون دلار كمك دیگر اعلام كرد كه 230 میلیون دلار كمك خود برای بازسازی این منطقه را لغو كرده است.
به نظر می رسد ادامه این تحولات و احساس خطر تركیه از برخی تحولات در مناطق شمال شرق سوریه و جنوب تركیه و هم مرز با سوریه به عنوان پاشنه آشیل آنكارا با توجه به برخی عقب نشینی های تركیه موجب شده است تا این كشور تغییر سیاسی 180 درجه ای خود را نسبت به بحران سوریه رسانه ای كرده و اكنون روزنامه نگاران از تغییر این سیاست ها خبر می دهند.
در همین ارتباط به نوشته بورسالی روزنامه نگار ترك ، رجب طیب اردوغان پس از سالها بالاخره به جای شعار نوعثمانی گرایی اكنون شعار 'صلح در وطن، صلح در جهان' آتاتورك را بر زبان راند و با این موضع، پایان سیاست نوعثمانی گری احمد داوود اوغلو را اعلام كرد و به همین علت این روزها، پیوند جدید تركیه با دولت بشار اسد به بحث روز محافل سیاسی تركیه تبدیل شده است.
براساس پیش بینی های اعلام شده، در تحولات جدید در ارتباط با بحران سوریه بزودی استان ادلب تركیه از وجود تروریست ها پاك شده و این منطقه در اختیار سوریه قرار خواهد گرفت و این كشور بار دیگر موفق خواهد شد تا تمامیت ارضی خود را حفظ كند.
در همین ارتباط نیز تروریست ها به تاریخ خواهند پیوست و با استقرار ارتش تركیه در آن سوی مرزهای سوریه همان سناریوی اردن در انتظار تروریست های مستقر در شمال سوریه اجرا خواهد شد و آنان راهی جز مرگ و یا تسلیم در برابر ارتش سوریه با كوله باری از تجربه هشت ساله در مبارزه با تروریست ها نخواهند داشت و تركیه نیز دیگر محلی برای استراحت و یا مداوای مجروحان آنان نخواهد بود.
به نوشته روزنامه جمهوریت، با توجه به تغییر نگرش تركیه نسبت به سوریه، موضوع گروه هایی مانند ارتش آزاد و غیره برای این كشور چندان مهم نیست و آنكارا نباید صدها میلیون پول خود را به خاطر آنان به هدر دهد.
این هفته نیز رسانه ها از لشكركشی ارتش تركیه و استقرار برخی یگان های توپخانه و زرهی آنان در نزدیك مرزهای سوریه خبر دادند كه با قراردادن قطعات پازل آخرین تحولات مربوط به سوریه و ملاقات آتی وزیر خارجه روسیه از تركیه می توان چنین گفت كه پرونده تروریست ها در سوریه بزودی بسته خواهد شد و آنان به كتاب های تاریخ خواهند پیوست.
از داود پورصحت
شبك**خاورم *1436*1586**1392
۰ نفر