۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83009628
T T
۰ نفر
نفوذ ربات های ایرانی به فرایندهای اداری

تهران- ایرنا- یك گروه استارتاپی در كشور موفق به تهیه نرم افزار ربات ساز شده است كه انجام فرایندهای اداری به صورت رباتیك (كاربر مجازی) را تا اندازه زیادی ممكن می كند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، خودكارسازی فرایند رباتیك* به این معنی است كه به كمك برنامه نویسی یا نرم افزارهای ربات ساز، امور و فرایندهای نرم افزاری (نظیر امور اداری شركت ها) به صورت خودكار انجام شود؛ به طوری كه دیگر به نیروی انسانی نیازی نباشد. در این صورت با ربات های نرم افزاری روبروییم.
شاید آشناترین كاربرد این نوع ربات ها، طراحی ربات های تلگرامی برای بعضی كاربری های مشخص مانند كانال های اطلاع رسانی در شبكه های پیام رسان مجازی باشد.
یك گروه استارتاپی در كشور با حضور چهار كارشناس برنامه نویسی و متخصص مدیریت كسب و كار توانسته اند این نوع ربات ها را برای كاربری های اداری توسعه دهند.
كارشناس فنی و برنامه نویس این گروه امروز (پنجشنبه) در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تیم ما در زمینه خودكارسازی و بهینه سازی رباتیك فرآیندهای اداری فعالیت می كند.
آرش ابراهیمی ادامه داد: در مجموع ربات هایی را طراحی می كنیم كه قادر به انجام همه كارهایی اند كه نیروی انسانی با كیبورد (صفحه كلید) و موس (موشواره) انجام می دهد.

*** رواج فرایند خودكارسازی كمتر در كشور
ابراهیمی افزود: ما می توانیم ربات هایی در برنامه سیستم عامل ویندوز بنویسیم كه تا میزان زیادی نیاز به نیروی انسانی را كاهش می دهد و موجب افزایش كارایی می شود.
وی در مورد این شاخه از علوم رایانه گفت: این شاخه صنعت شناخته شده ای در جهان به نام خودكارسازی فرایندهای رباتیك است كه كمتر در ایران توسعه یافته است اما شركت های زیادی در كشورهایی كه در حوزه فناوری اطلاعات شناخته شده اند در این زمینه فعالیت می كنند.
این دانش آموخته رشته برنامه نویسی رایانه ای در مورد فعالیت این گروه كه در قالب یك شركت استارتاپ پیگیری می شود، یادآور شد: شركت را سال قبل ثبت كرده ایم؛ ولی تكمیل نوشتن نسخه اولیه نرم افزار كاربر مجازی بیش از 6 سال (از 1387 تا 1393) زمان برد و در این میان همكاران به صورت پاره وقت با مجموعه همكاری می كردند.
ابراهیمی در مورد دانش بنیان شدن این گروه استارتاپی افزود: قابلیت دانش بنیان شدن را داریم ولی به طور كلی در شهرستان ها محدودیت زیاد است و به همین دلیل برای عرضه كار خود یا باید در نمایشگاه های بزرگ مانند الكامپ و اینوتكس شركت كنیم یا با سرمایه گذاران در شهرهای بزرگ ارتباط داشته باشیم.
وی در مورد فروش یك سال گذشته شركت گفت: حدود 100 میلیون تومان فروش داشته ایم كه 30 میلیون تومان آن درآمد حاصل از فروش ربات های كوچك نرم افزاری بود و بقیه از ربات هایی حاصل شد كه به صورت اختصاصی برای كارفرماهای مشخص و كاربری های متداول می نویسیم.
نسخه اولیه پروژه ساخت نرم افزار كاربر مجازی تاییدیه شورای عالی انفورماتیك كشور، نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال و مجوز مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را كسب كرده و كاربر مجازی به نسخه 5 ارتقا یافته است.
این گروه استارتاپی همچنین در بخش 'الكامپ پیچ' در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیكی (الكامپ) كه از ششم تا نهم مردادماه برگزار شد، شركت كرده و دستاورد خود را ارائه دادند و موفق به كسب عنوان استارتاپ خلاق شدند.
نمایشگاه الكامپ رویدادی در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الكترونیك و رایانه است كه همه ساله با حضور دست اندركاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
نمایشگاه الكامپ امسال در 18 سالن و فضایی به مساحت حدود 27 هزار متر مربع برای ارائه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقه مندان برگزار شد.
.........................................................
* Robotic Process Automation یا rpa

علمی**9157*2017*1961*
۰ نفر