۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 83010476
T T
۰ نفر
دیده بان حقوق بشر: تحقیقات ائتلاف عربی در یمن اعتبار ندارد

تهران- ایرنا- سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام كرد، تحقیقاتی كه نیروهای ائتلاف عربی به سركردگی عربستان در زمینه جنایات جنگی در یمن انجام داده، فاقد اعتبار و غیر منصفانه است.

گزارش روز جمعه پایگاه خبری روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن،دیده بان حقوق بشر تاكید كرد، تحقیقات تیم ائتلاف عربی بر اساس معیارهای بین المللی از شفافیت، بی طرفی و استقلال لازم برخوردار نیست.
'ساره لیا ویتسن' مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در بخش خاورمیانه گفت: ائتلاف عربی دو سال قبل ادعا كرد تیم مشترك ارزیابی حوادث به شكل مستند درباره حملات هوایی غیر قانونی این ائتلاف تحقیقاتی به عمل آورده اما حقیقت این است كه محققان جنایات جنگی را به هر شكلی مخفی كرده اند.
وی افزود: دولت هایی كه سلاح به عربستان می فروشند باید بدانند كه تحقیقات دروغین ائتلاف عربی موجب انكار همدستی آنها در جنایات خطرناك در یمن نمی شود.
نتیجه گیری های تیم اتئلاف عربی، سوالات جدی درباره تحقیقات ائتلاف و اجرای قوانین جنگی مطرح می سازد.
محققان ائتلاف عربی ادعا كردند كه حمله به چاه آب در سپتامبر / شهریور 2016 كه منجر به شهادت و زخمی شدن دهها غیر نظامی شد، اشتباه غیر عمد بوده، اما دیده بان حقوق بشر دستكم 11 حفره ایجاد شده بر اثر بمب در این منطقه پیدا كرد.
دیده بان حقوق بشر افزود:ائتلاف عربی در گزارش خود مكرر مدعی حمله به اهداف نظامی به صورت قانونی شده است اما
به نظر نمی رسد كه آیا این حمله به لحاظ قانونی متناسب باشد یا این كه اقدامات احتیاطی لازم در آن كافی بوده یا خیر؟
وی ادامه داد تیم ائتلاف عربی میزان خسارت وارد شده به زیر ساخت های شهری را كم و غیر عمدی جلوه داده اما شواهد موجود در سال 2015 حاكی است نیروهای ائتلاف عربی بارها مجتمع مسكونی در المخا را بمباران و دستكم 65 تن را شهید و ده ها تن دیگر را زخم كرده است.
دیده بان حقوق بشر در این گزارش تاكید كرد، علی رغم وعده های ائتلاف عربی هیچ روش مشخصی برای دریافت غرامت از نیروهای ائتلاف عربی توسط خانواده های قربانیان وجود ندارد.
دیده بان حقوق بشر ادامه داد، عربستان ادعا كرده بود به قربانیان 6 حمله از 12 حمله غرامت می پردازد اما هیچ اقدامی انجام نداد.
یكی از مردان یمنی آسیب دیده از بمباران ها گفت: همه چیز خود را برای معالجه خانواده ام فروختم اما هیچی به من ندادند نه محاكمه ایی در كار است ونه غرامتی ، حتی یك كیسه آرد هم به من ندادند.
دیده بان حقوق بشر از كشورهای عضو ائتلاف عربی خواست به تعهدات قانونی خود برای تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر ومجازات مسئولان به عنوان مجرمان جنگی پایبند باشند .
بر اساس این گزارش، كشورهای عضو ائتلاف عربی باید غرامت قربانیان حملات غیر قانونی را در راستای همدری با مردم یمن بپردازند.
سازمان دیده بان حقوق بشر تاكید كرد، تداوم حملات هوایی غیر قانونی ائتلاف عربی و عدم اجرای تحقیقات كافی، وارد كنندگان اسلحه به ائتلاف عربی از جمله آمریكا ، انگلیس و فرانسه را در معرض خطر همدستی در حملات غیر قانونی قرار می دهد .
بیانیه مذكور از سه كشو فوق خواست فورا فروش سلاح به عربستان را متوقف كنند.
دیده بان حقوق بشر معتقد است، آمریكا با حمایت تسلیحاتی مستقیم از ائتلاف عربی به سركردگی عربستان پس از مدت كوتاهی به یكی از طرف های جنگ یمن تبدیل شده و احتمالا مسئولیت این جنایت به عهده مقامات آمریكایی است.
سازمان مذكور ،سران عربستان و امارات را كه در ائتلاف نظامی علیه یمن، ید طولایی دارند مسئول دیگر جنایات یمن دانست و از شورای امنیت خواست سران این كشورها را تحریم كند.
حمله نظامی سعودی به یمن در سه سال گذشته نه تنها موجب از بین رفتن انقلاب نوپای مردمی یمن نشده است، بلكه این جنگ خسارت های جانی و مالی زیادی را برای دو عضو فعال ائتلاف یعنی عربستان و امارات در برداشته است، به گونه ای كه كارشناسان بر این باورند در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای دولت ریاض 200 میلیون دلار هزینه دارد.
عربستان و امارات با تشكیل یك ائتلاف خودخوانده و با چراغ سبز آمریكا از ششم فروردین ماه 94 به بهانه بازگشت 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت حملات همه جانبه خود به این كشور فقیر عربی را آغاز كرد.
خاورم** 1453 **1917
۰ نفر