۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83012492
T T
۰ نفر
تفاوت معناداري در پيمايش وضعيت اخلاقي جامعه و دانشگاه وجود دارد

تهران - ايرنا - معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از كاهش ميزان شيوع آسيب‌هاي اجتماعي در بين دانشجويان كشور خبر داد و گفت: بر اساس مقايسه هاي پيمايشي همچون پروژه 'وضعيت اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي جامعه ايران' تفاوت معناداري در نتايج حاصل ما بين جامعه و دانشگاه ها وجود دارد.

غلامرضا غفاري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا اظهار داشت: مقايسه فضاي دانشگاه ها با محيط هاي بيروني و جامعه نشاندهنده كم بودن نرخ آسيب هاي اجتماعي در مراكز علمي است.
وي با تاكيد بر اينكه بر اساس پيمايش هاي صورت گرفته شده آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه ها در قياس با ساير محيط هاي اجتماعي اندك است، گفت: 'ميزان ارزش ها و نگرش ايرانيان' و نيز 'وضعيت اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي جامعه ايران' از جمله پيمايش هايي بوده كه در اين راستا انجام شده است.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: جامعه نمونه دانشگاهي در پيمايش 'وضعيت اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي جامعه ايران' حدود 3 هزار دانشجو بوده است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: بيش از 4 هزار دانشجو نيز در جامعه نمونه پيمايش 'ميزان ارزش ها و نگرش ايرانيان' حضور داشته اند.
غفاري يادآور شد: پنداشت خود دانشجويان نسبت به شيوع آسيب هاي اجتماعي در جامعه و آن چه كه در دانشگاه ها است نيز از ديگر پيمايش هاي انجام شده در اين زمينه بوده است.
وي ادامه داد: در اين پيمايش تفاوت معناداري در نرخ آسيب هاي اجتماعي وجود داشت و دانشجويان، فضاي دانشگاهي را در نرخ آسيب هاي اجتماعي بهتر از ساير فضاهاي اجتماعي و عام عنوان كرده بودند.
وي با بيان اينكه بر اساس اين داده ها مي توان نتيجه گرفت ميزان آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه ها نسبت به ساير فضا هاي عمومي جامعه به مراتب كمتر است، تصريح كرد: باتوجه به پهنه وسيع جامعه دانشجويان كشور، به طور قطع اين افراد مي توانند به عنوان بدنه موثر در عرصه دانشگاهي در كاهش آسيب هاي اجتماعي نقش موثري داشته باشند.
غفاري در مورد طرح پژوهشي سيماي زندگي دانشجويي نيز اظهار داشت: اين طرح گسترده توسط سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري دفاتر مشاوره دانشجويي در سه محور تهيه شده است.
اين مسئول اظهار داشت: سازمان امور دانشجويان تاكنون گزارش 2 محور را منتشر كرده اما هنوز محور سوم نهايي نشده است.
وي گفت: طرح پژوهشي سيماي زندگي دانشجويي حاصل كار بر روي پيمايش هاي ملي بوده و آن نيز كاهش نرخ آسيب هاي اجتماعي در محيط هاي دانشگاهي را تاييد مي كند.
غفاري در مورد چگونگي دستيابي محققان و افكار عمومي به طرح پژوهشي سيماي زندگي دانشجويي نيز يادآور شد: اين طرح در اختيار سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است و از آنان بايد مطالبه شود.
بنابر گزارش ايرنا، طرح پژوهشي سيماي زندگي دانشجويي در تارنماي سازمان امور دانشجويان وجود ندارد و معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز تاكنون نسبت به اين موضوع، اطلاعات بيشتري ارايه نكرده است.
غفاري همچنين در مورد پيوست فرهنگي برنامه هاي دانشگاهي گفت: برنامه راهبردي فرهنگي بر اساس اسناد بالادستي تنظيم و به دانشگاه ها ابلاغ شده است، تا دانشگاه ها بر مبناي آن مباحث اقدام كنند.
وي با تاكيد بر اينكه بايستي برنامه هاي راهبردي در دانشگاه ها داراي پيوست فرهنگي باشند، افزود: براي روساي دانشگاه ‌هاي جديدي كه منصوب مي شوند، جلسه اي درباره مباحث فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ها برگزار شده و اين مسائل در اختيار رئيس دانشگاه قرار داده مي شود تا در برنامه راهبردي ديده شود.
9187** 1200