۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۲
کد خبر: 83012797
T T
۰ نفر
آمریكا مقامات میانمار را عامل جنایت علیه مسلمانان دانست

تهران – ایرنا – دولت آمریكا كه مدت ها در باره كشتار مسلمانان میانمار و پاكسازی قومی در این كشور واكنش مناسبی نشان نداده بود، روز یكشنبه خواستار اجرای عدالت برای عاملان جنایت'پاكسازی قومی' در میانمار شد . واشنگتن مقامات رانگون را مسبب جنایت توصیف كرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، مایك پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد: واشنگتن مقامهای دولتی میانمار را مسبب 'جنایت هولناك پاكسازی قومی' علیه مسلمانان 'روهینگیا' و جنایت علیه بشریت می شناسد.
بیانیه پمپئو در اولین سالگرد حملات به مسلمانان در'راخین' استان غربی میانمار منتشرشده است كه موجب بی خانمانی700 هزار مسلمان ' روهینگیا' و فرار آنها به بنگلادش شد.
پمپئو افزود: یك سال پیش، به دنبال حمله تروریست ها در میانمار، نیروهای امنیتی این كشور دست به 'پاكسازی قومی' هولناك زدند. آمریكا مسببان 'جنایت هولناك پاكسازی قومی' را مسئول می داند و ارتش میانمار باید به حقوق بشر احترام بگذارد و برای موفقیت دمكراسی تلاش كند.
ارتش میانمار پس ازكودتای 1962نزدیك به 50 سال در این كشور، حكومت را به دست گرفته و از طریق قانون اساسی قدرت سیاسی خود را تثبیت كرده است.
در همین حال آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل كه دولت میانمار را رهبری می كند، بیرحمی اعمال شده توسط ارتش میانمار علیه مسلمانان را رد كرده و می گوید اعمال زور توسط ارتش برای استقرار قانون و سركوب تروریستها در راخین بوده است.
پناهندگان 'روهینگیا' در بنگلادش روز شنبه برای یادبود سالگرد جنگ در كشورشان تظاهراتی برگزار كردند.
هزاران نفر از پناهندگان در بنگلادش راه پیمایی نموده و نماز برگزار كردند و شعارهایی برای رسیدگی به وضع شان در پناهگاههای جنوب بنگلادش سردادند. برخی از پناهندگان نوار های مشكی به علامت دوران سیاه 'نسل كشی' در روهینگیا حمل می كردند.
قرار است روز سه شنبه گزارشی در مورد پاكسازی قومی و نسل كشی در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل قرائت شود.
اروپام **1416**1590