۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۵۵
کد خبر: 83014391
T T
۰ نفر
زمينه سرمايه گذاري تجار افغان در ايران تسهيل شود

بيرجند - ايرنا - والي فراه جمهوري اسلامي افغانستان گفت: تجار افغان به ويژه در ولايت فراه براي ورود به امر سرمايه گذاري در ايران از جمله خراسان جنوبي خواستار تسهيل شرايط و امور هستند.

به گزارش ايرنا عبدالبصير سالنگي روز دوشنبه در بازديد از منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي اظهار داشت: در حال حاضر تجار افغان در كشورهاي متعددي از جمله تركيه، دبي، تاجيكستان، عربستان شوروي و ساير كشورها سرمايه گذاري كرده اند.
وي با بيان اينكه بايد روابط تجاري و بازرگاني در ايران شفاف و با سهولت باشد گفت: اگر براي تجار افغاني زمينه سرمايه گذري با سهولت فراهم شود استقبال خواهيم كرد.
والي فراه جمهوري اسلامي افغانستان افزود: وجود اشتراكات زباني، ديني، فرهنگي و هم مرز بودن بين ايران و افغانستان مزيت مهمي است كه نبايد از آن غافل شد.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات نيز گفت: در 2 سال گذشته بيش از 20 ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري شده است.
محمود افخمي از مناطق ويژه به عنوان بهشت سرمايه گذاري ياد كرد و گفت: حلقه مفقوده ما نبود اطلاع رساني به سرمايه گذاران و تجار است.
وي با بيان اينكه حداقل در 12 آيتم به تجار افغانستاني تسهيلات ارايه مي شود گفت: در جمهوري اسلامي ايران تمام افرادي كه سرمايه گذاري كنند از خدمات كنسولي بهره مند مي شوند.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات ادامه داد: همچنين تمام خدماتي كه به يك شهروند تعلق مي گيرد در اختيار سرمايه گذار قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: بايد از ظرفيت اشتراكات فراوان بين ايران و افغانستان نهايت استفاده را برد همچنين مسافت كم بين دو استان فراه و خراسان جنوبي موقعيت مناسبي براي سرمايه گذاري است.
افخمي تاكيد كرد: بايد منطقه ويژه اقتصادي بستر و امتيازاتي كه در منطقه ارايه مي دهند را به نحو احسن اطلاع رساني كرده و در اختيار تجار و سرمايه گذاران قرار دهد.
وي ادامه داد: ما نيز آمادگي داريم در كنسول تمام اطلاعات را در اختيار سرمايه گذاران و تجار افغانستاني قرار دهيم.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات يادآور شد: به سرمايه گذار افغاني اين اجازه را مي دهيم كه بخشي از نيروهاي كار خود را از افغانستان تامين كنند.
7557 * 6054