۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۰۱
کد خبر: 83015787
T T
۰ نفر
نخستين محموله صادراتي گل ايران آماده ارسال به هلند  است

خمين - ايرنا - مديركل دفتر امور گلخانه ها، گياهان دارويي و قارچ خوراكي وزارت جهاد كشاورزي گفت: نخستين محموله صادراتي گل از ايران به هلند در 20 سپتامبر آماده ارسال است.

«غلامرضا تقوي »در حاشيه شانزدهمين نمايشگاه گل و گياه محلات در جمع اصحاب رسانه افزود: با چهار متخصص در مباحث حقوقي و فني مديريت و بازاريابي بين المللي همكاري شده كه نتيجه آن ارسال محموله صادراتي گل و گياه ايران به هلند است.
وي اظهاركرد: توليد گل و گياه از سال 92 تا كنون حدود ٤٠ درصد افزايش يافته كه اين امر نشان از پويايي اقتصاد در اين بخش دارد اما اين صنعت در صادرات جايگاه خوبي ندارد.
مديركل دفتر امور گلخانه ها، گياهان دارويي و قارچ خوراكي وزارت جهاد كشاورزي اضافه كرد: گل و گياه زينتي در سال گذشته براي كشور 22 ميليون دلار ارزآوري داشت اما، واردات اين محصول ١٧ ميليون دلار بوده است.
تقوي بيان كرد: تلاش مي شود كه واردات گل و گياه به ١٠ ميليون دلار كاهش يابد و تراز تجاري براي اين محصولات مثبت شود چراكه بيش از ٦٠ درصد محصولات توليدي گل و گياه كشور قابليت صادرات دارد.
وي اظهارداشت: نبود زيرساخت هاي نرم افزاري و سخت افزاري مهمترين دليل ضعف در صادرات گل و گياه است.
مديركل دفتر امور گلخانه ها، گياهان دارويي و قارچ خوراكي وزارت جهاد كشاورزي يادآور شد: اقتصاد نوين دنيا به دنبال سود و درآمد بالا نيست بلكه تعدد گردش مالي را دنبال مي كند و به هر ميزان كه اين گردش مالي بيشتر شود پايداري اقتصاد تثبيت شده و امروز در توليدات گلخانه اي و گل و گياه پنج مرتبه گردش مالي در طول سال روي مي دهد.
تقوي بر لزوم افزايش ضريب مكانيزاسيون، اتوماسيون در گلخانه ها و فضاي باز، اصلاح و بازسازي عرصه پرورش به ويژه گلخانه هاي فرسوده با توجه به وجود دانش فني، اعتبار و مجوزهاي لازم تاكيد كرد.
وي يادآور شد: اتحاديه گل و گياه كشور در سال گذشته فعال شد و بخشي از مشكلات به دست توانمند تشكل ها قابل رفع است.
تقوي تلاش براي افزايش سرانه مصرف گل را فرهنگ سازي، برگزاري نمايشگاه، فعاليت هاي رسانه اي، احياي روز ملي گل و گياه در تقويم را ضروري دانست.
وي افزود: دانش فني توليد گل براي كاهش ضايعات بايد افزايش يابد و از ضايعات اين بخش براي خوراك دام و كمپوست استفاده شود.
نمايشگاه ملي گل و گياه و صنايع وابسته در فضاي سربسته به وسعت هشت هزار و 500 متر مربع و عرصه روباز به وسعت 30 هزار متر مربع با رويكرد حمايت از توليد و حفظ محيط زيست در محل پايانه هاي صادراتي محلات برپا شده است.
سالن نمايش گل در وسعت 2 هزار و 500 متر مربع با 50 غرفه، سالن نمايش صنايع جانبي گل با 2 هزار متر مربع عرصه و سالن عرضه مستقيم گل و گياه و نهاده هاي كشاورزي در يكهزار و 500 متر و 50 غرفه در اين نمايشگاه براي بازديد عموم داير است.
شانزدهين نمايشگاه ملي گل و صنايع وابسته ازششم تا دهم شهريور ماه در محل پايانه هاي صادراتي داير است.
7277/6013/