۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 83016145
T T
۰ نفر
روسیه: محموله های مواد سمی در ادلب سوریه جابجا می شود

مسكو - ایرنا - رئیس مركز آشتی طرف های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام كرد: گروه كلاه سفیدها محموله بزرگ مواد شیمیایی سمی به سراقب در ادلب سوریه منتقل كرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، آلكسی تسیگانكوف افزود: سلاح های شیمیایی با دو كامیون و توسط هشت تن از اعضای گروه كلاه سفیدها به انبار گروه تروریستی احرار الشام انتقال یافت.
رئیس مركز آشتی طرف های درگیر در سوریه با بیان اینكه دو فرمانده ارشد جنگجویان از این محموله استقبال كردند، اظهار داشت: این اطلاعات را چند منبع مستقل از استان ادلب گزارش دادند.
مقام روس گفت: سپس بخشی از این محموله در چند بشكه پلاستیكی بدون آرم و نشان توسط جنگجویان به یك منطقه دیگر در جنوب استان ادلب برای صحنه سازی شیمیایی و متهم كردن ارتش سوریه به حمله شیمیایی به ساكنان محلی منتقل شد.
وی خاطرنشان كرد كه مركز آشتی طرف های درگیر در سوریه بار دیگر از سران جنگجویان خواست تا از اقدام تحریك آمیز صرف نظر كرده و در مسیر حل و فصل صلح آمیز اوضاع حركت كنند.
سوریه در یك هفته اخیر صحنه جنگ لفظی روسیه و آمریكا بوده است چرا كه روس ها مدعی هستند كه تروئیكای غربی (آمریكا، فرانسه و انگلیس) در حال تدارك حمله به سوریه به بهانه استفاده ارتش این كشور از سلاح شیمیایی هستند.
در طرف مقابل، آمریكا مدعی است كه ارتش سوریه به دنبال حمله شیمیایی به مخالفان خود در ادلب سوریه است و در نظر دارد در صورت وقوع این حادثه، پاسخ سختی به سوریه بدهد.
در همین رابطه روسیه بر تعداد ناوهای خود در ساحل سوریه در دریای مدیترانه افزوده است و آمریكا نیز در حال انتقال تجهیزات نظامی خود به نزدیكی سوریه است.
سازمان موسوم به كلاه سفیدها در مارس 2013 به دست 'جمیز لو میجرر' كارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و كارشناس امنیتی انگلیس با كمك واشنگتن در تركیه تاسیس شد. از همان ابتدا حوزه كار این گروه مناطق تحت تسلط گروه های تروریستی تعیین شد.
بسیاری از اسناد یافت شده توسط ارتش سوریه در مناطق آزاد شده از چنگ تروریسم در این كشور نشان می دهند كه كلاه سفیدها عضو گروه های تروریستی هستند و از تروریست ها حمایت می كنند، بویژه آنكه فرآیند بكارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان توسط تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را فراهم كردند.
اقدامات كلاه سفیدها كه همواره در راستای جنایات گروه های تروریستی در سوریه بوده است، نشان می دهد كه عناصر این گروه سربازان انگلیس و بازوان آمریكا در سوریه هستند.
اروپام*391* 1346 **1590