۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 83016224
T T
۰ نفر
میانمار، درخواست محاكمه فرماندهان ارتش این كشور را نپذیرفت

كوالالامپور - ایرنا - دولت آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار، درخواست سازمان ملل برای پیگرد و محاكمه قضایی شش نفر از فرماندهان ارتش این كشور به اتهام سركوب و كشتار روهینگیایی ها را، نپذیرفت.

به گزارش ایرنا، دولت آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار روزچهارشنبه با انتشار بیانیه ای گزارش سازمان ملل در مورد ارتكاب فرماندهان ارتش این كشور به نسل كشی و دیگر آزار و شكنجه ها علیه اقلیت روهینگیایی در این كشور را رد كرد.
سازمان ملل روز دوشنبه هفته جاری همزمان با سالگرد سركوب مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار اعلام كرد: فرماندهان ارتش میانمار كه علیه اقلیت روهینگیایی مرتكب نسل كشی شده اند، باید تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و محاكمه شوند تا عدالت در مورد آنها اجرا شود.
بازرسان این سازمان ملل درگزارش امروز خود اعلام كردند «ژنرال مین آونگ هلاینگ»فرمانده كل ارتش میانمار به همراه پنج فرمانده دیگر ارتش این كشور باید به دلیل كشتار و سركوب روهینگیایی ها و آواره كردن آنها مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات شوند.
بیش از 700 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار، قتل و كشتار و سوزاندن خانه‌ها و مورد تجاوز قرار گرفتن زنان و دختران شان، وادار به ترك خانه‌ و كاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و فرار به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
پس از انتشار گزارش سازمان ملل مبنی بر كشتار جمعی و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینگیا از سوی ارتش میانمار كه به قصد «نسل كشی» انجام شده، آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل نیز خواستار توجه جهانی به این گزارش شد.
گوترش همچنین با بیان اینكه فرمانده كل ارتش میانمار و پنج ژنرال كه عامل این جنایت ها هستند، باید تحت تعقیب قرار گیرند، تاكید كرد كه پاسخگو بودن امری ضروری در سازش اساسی میان گروه های قومی است.
شورای امنیت سازمان ملل نیز روز گذشته برای رسیدگی به گزارش كارشناسان این سازمان مبنی بر نسل كشی مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار تشكیل جلسه داد.
دبیركل سازمان ملل در این نشست گفت كه منابع مالی جمع شده درخواست كمك های بشردوستانه بین المللی برای پاسخگویی به بحران روهیگینایی ها ناكافی است و 33 درصد كمتر از میزان لازم است.
دولت میانمار در بیانیه امروز خود انتشار گزارش مبتنی بر یافته های سازمان ملل در مورد نسل كشی نظامیان این كشور علیه روهینگیایی را محكوم كرد و آن را گزارشی مخرب در مورد یك بحران دانست.
میانمار كه اكنون پس از یكسال بحران كشتار و آوارگی اقلیت مسلمان روهینگیایی توسط افراط گرایان نظامی و بودایی در این كشور با انتقاد شدید سازمان ملل و نهادها و مجامع حقوق بشری جهان روبه روست.
'زا هتای 'سخنگوی دولت میانمار گفت : دولت این كشور اجازه ورود گروههای حقیقت یاب سازمان ملل را دراین زمینه نخواهد داد و هرنوع قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه را نیز قبول ندارد.
وی بستن صفحات فرماندهان ارتش این كشور در شبكه های مجازی را نیز اقدامی برخلاف روند آشتی ملی دراین كشور دانست.
وی گفت كه میانمار دیوان بین المللی دادگستری را نیز برای رسیدگی به مساله روهینگیایی ها دارای صلاحیت نمی داند زیرا میانمار عضو این دیوان نیست.
طبق گزارش سازمان ملل نتایج یك بررسی از بیش از یكهزار مسلمان روهینگیایی كه به طور تصادفی انتخاب شدند نشان می دهد كه در جریان سركوب نظامیان یك پنجم آنها شاهد مستقیم قربانی و مجروح شدن صدها نفر بوده اند .
علاوه براین او گفت كه 82 درصد آنها اعلام كردند كه قربانیان این سركوب را دیده اند ، بیش از نیمی از آنها شاهد خشونت جنسی بوده اند و 45 درصد از شاهدان عینی تجاوز بوده اند.
آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار و برنده پیشین صلح نوبل اكنون مورد اتهام گروههای حقوق بشر و افكار عمومی سراسر جهان در مورد كوتاهی و عدم حمایت از اقلیت روهینگیایی درقبال كشتارهای وسیع نظامیان قرار گرفته است.
آساق **1599 *81663**