۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 83016372
T T
۰ نفر

تشخيص رتينوپاتي ديابتيك با هوش مصنوعي در 20ثانيه

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۸
کد خبر: 83016372
تشخيص رتينوپاتي ديابتيك با هوش مصنوعي در 20ثانيه

تهران – ايرنا – محققان با استفاده از يك سيستم مبتني بر هوش مصنوعي موفق به تشخيص رتينوپاتي ديابتي در عرض 20 ثانيه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، رتينوپاتي ديابتي (DR) شايعترين بيماري چشمي مبتلايان به ديابت است. شبكيه (رتين) در قسمت انتهاي كره چشم قرار دارد. نور وارد شده به چشم باعث تشكيل تصوير روي شبكيه مي شود. تصوير ايجادشده روي شبكيه به علايم عصبي تبديل مي شود و علايم به وسيله اعصاب بينايي به مغز ارسال مي شوند. ديابت باعث آسيب به شبكيه و ايجاد رتينوپاتي مي شود. رتينوپاتي ديابتي در موارد شديد منجر به نابينايي بيمار مي شود.
آزمايش هاي باليني اين سيستم نشان مي دهد مي تواند بيماران مبتلا به ديابتي را كه مستعد رتينوپاتي هستند در مراحل اوليه با هزينه كمتر شناسايي كند. سپس اين افراد تحت درمان قرار مي گيرند. اين سيستم كم حجم با استفاده از دوربين هاي رباتيك قادر به تصويربرداري باكيفيت از شبكيه بيمار است و در عرض 20 ثانيه رتينوپاتي را تشخيص مي دهد. دقت اين سيستم به اندازه پزشك متخصص است.
به گزارش مركز كنترل و پيشگيري از بيماري، در حال حاضر بيش از 29 ميليون نفر در آمريكا به ديابت (نوع 1 و 2) مبتلا هستند و ديابت، علت اصلي نابينايي در بيماران مبتلا به ديابت بين سنين 20 تا 74 محسوب مي شود. در بيماري رتينوپاتي، رگ هاي خوني غير طبيعي جديدي روي پرده شبكيه رشد مي كنند و باعث كاهش بينايي يا نابينايي كامل مي شوند.
در واقع در اين عارضه با آسيب رگ هاي خوني، جريان خون كافي در اختيار سلول هاي عصبي شبكيه قرار نمي گيرد و كمبود اكسيژن منجر به مرگ اين سلول ها مي شود. در اين حالت بدن سعي مي كند تا با رشد رگ هاي خوني جديد، اين مشكل را حل كند و از طرفي بيماري ديابت باعث مي شود رشد عروق خوني به درستي انجام نگيرد و خونريزي كند و به شبكيه آسيب بزند. اين آسيب منجر به رشد بافت اسكار در شبكيه مي شود و بيمار به مرور زمان بينايي خود را از دست مي دهد.
نتايج اين مطالعه در نشريه Nature Digital Medicine منتشر شده است.
علمي (6)** 9259**1440
۰ نفر