۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83016789
T T
۰ نفر
توزیع بنزین یورو چهار گام مثبت دولت برای حفاظت محیط زیست

مشهد- ایرنا- حركت روزانه یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در كلانشهر سه میلون و نیم نفری مشهد و هچنین چند صد هزار وسیله نقلیه سبك و سنگین در خراسان رضوی توجه به تامین سوخت آنها به ویژه استاندارد بودن آن را ضروری می كند و این مهم مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به محیط زیست مبذول شد. اجرای كامل قانون ارزیابی زیست محیطی پیش از اجرای تمام طرحهای بزرگ در دولت یازدهم كه در دو دولت قبلی منتفی یا تشریفاتی شده بود از نكات مورد توجه در این دولت است.
در همین چارچوب احیاء و تشكیل كارگروههای ملی و استانی مقابله با آلودگی هوا و تنظیم و اجرای برنامه های آن از جمله حذف بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین یورو چهار و كاهش سوخت مازوت در نیروگاهها از جمله مهمترین برنامه های دولت است.
مدیر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توزیع 100 درصدی بنزین یورو چهار توسط این شركت از اقدامات مهم دولت در شهر مشهد است كه نقش آن در كاهش آلایندگی هموا بر كسی پوشیده نیست.

توزیع بنزین یورو برای نخستین بار در مشهد از ابتدای نیمه دوم سال 1396 آغاز شد و بهمن ماه همان سال به توزیع كامل این فرآورده در منطقه رسید.
علی اصغر اصغری افزود: همچنین با توجه به اینكه گازرسانی به نیروگاهها پایدار شده میزان مصرف نفت كوره در نیروگاهها هر سال كمتر از پیش می شود بطوری كه میزان مصرف این نوع سوخت در خراسان رضوی اواخر دوره دولت یازدهم نسبت به ابتدای روی كار آمدن آن بیش از 61 درصد كاهش یافت.
وی ادامه داد: در چارچوب هماهنگی با شركتهای گاز و برق منطقه ای خراسان رضوی مقرر شد سوخت نیروگاهها از فسیلی به گاز طبیعی تغییر كند و از این بابت نیز مقدار زیادی در مصرف نفت كوره صرفه جویی شده است.

* صرفه جویی در مصرف بنزین
مدیر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی توزیع كامل سوخت سی.ان.جی را از دیگر عملكردهای دولت تدبیر و امید ذكر و بیان كرد: در این چارچوب طی پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید سه میلیارد متر مكعب سوخت سی.ان.جی در منطقه توزیع شد كه باعث صرفه جویی سه میلیارد لیتری در مصرف بنزین شده است.
وی افزود: همچنین ظرف پنج سال اخیر هفت میلیارد و 205 میلیون لیتر انواع بنزین در خراسان رضوی به مصرف رسیده كه توزیع و انتقال این حجم از مواد آتش زا در كمال امنیت و بدون هیچگونه آسیب و خسارت كه كاری دشوار می باشد با تلاش همه دست اندركاران انجام شده است.

* تامین نفت گاز مناطق محروم
اصغری به توجه دولت نسبت به نیازهای مناطق كم برخوردار و مرزنشینان نیز اشاره و بیان كرد: 670 میلیون و 703 هزار لیتر نفت گاز با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و ایجاد شغل برای مرزنشینان از دیگر اقدامات دولت ظرف پنج سال اخیر در خراسان رضوی است.
وی ارزش این میزان نفت گاز را هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعلام كرد.

* تعطیلی انبار شهید كاوه
مدیر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی همچنین تعطیلی قطعی انبار نفت شهید كاوه و واگذاری 11هزار مترمربع زمین آن را به شهرداری مشهد به منظور ساخت پل زیرگذر و كنارگذر شهید گمنام از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد. وی افزود: وجود این انبار آلودگیهای گسترده زیست محیطی به همراه داشت. همچنین بارگیری و تجمع نفت كشها در این منطقه از شهر مشهد باعث شلوغی می شد.
اصغری ادامه داد: با تعطیلی انبار شهید كاوه در زمان دولت یازدهم كاهش ترافیك خودرویی و تسهیل در عبور و مرور شهروندان مشهدی محقق شد. هم اكنون تامین و توزیع نفت كوره به جای ابار نفت تعطیل شده، از طریق بخش خصوصی و در انبار زال پارس در سنگ بست انجام می شود.
وی گفت: ایجاد تعاونی مرزداران در معبر مرزی دوغارون، عرضه سوخت برای صادرات از طریق آن و دخیل كردن مرزنشینان در سود این اقدام برای ایجاد اشتغال، جلوگیری از قاچاق و اجرای طرح برندسازی جایگاههای عرضه به منظور افزایش كمیت و كیفیت ارائه خدمات از دیگر اقدامات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی بوده اند.

*طرح تخصیص نفت گاز
مدیر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی همچنین اظهار داشت: اجرای طرحهای نرم افزاری به منظور كاهش مصرف و نیز جلوگیری از قاچاق فرآورده های نفتی از جمله 'طرح تخصیص نفت گاز به خودروهای برون شهری' بر اساس پیمایش كارت صادر شد. همچنین شروع طرح تخصیص نفت گاز به خودروهای درون شهری از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است كه بر اساس میزان فعالیت و مصرف آنها سوخت یارانه ای در اختیار خودروهای سنگین قرار می گیرد.

* افزایش جایگاههای سوختی
معاون فنی و عملیاتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد و همچنین ورود سالانه 28 میلیون زائر و مسافر با صدها هزار دستگاه خودرو به این شهر موضوع افزایش جایگاههای سوخت مورد توجه جدی دولت قرار گرفت.
محمدحسن نبوی نژاد افزود: ظرف پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد جایگاههای توزیع فراورده های نفتی مایع در خراسان رضوی از 110 باب به 130 باب و جایگاههای گاز سی.ان.جی از 110 باب به 135 باب افزایش یافت.
وی گفت: افزایش جایگاهها منجر به دسترسی آسان و سریع به سوخت، كاهش ترافیك، رفاه شهروندان و ایجاد اشتغال مستقیم دست كم یرای 500 نفر شده است.
معاون شركت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی افزود: واگذاری پنج جایگاه شركتی عرضه سوخت در جهت اجرای اصل 44 قانون اساسی و كاهش تصدیگری دولت در كنار ارتقاء وضعیت انبارهای نفت و تجهیز آن به جدیدترین ادوات فنی مطابق با استانداردهای جهانی از دیگر اقدامات این شركت در سطح استان ظرف پنج سال اخیر است.
7507/1858