۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83017269
T T
۰ نفر

غدير؛ روز اكمال دين و سند فضيلت ولايت

۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 83017269
غدير؛ روز اكمال دين و سند فضيلت ولايت

كرج-ايرنا- غديررا روز اكمال دين مي شناسند، واقعه اي كه بنا به فرمان الهي ، سرنوشت اسلام پس از پيامبر(ص) تعيين و مسير آينده بشريت را ترسيم كرد.

به گزارش ايرنا، هجدهمين روز ماه ذي‌الحجه در تقويم قمري به نام عيد سعيد غدير نامگذاري شده است، واقعه اي عظيم كه خداوند و رسولش بر فضيلت علي (ع) صحه گذاشتند و كشتي نجات بشريت را در ولايت و امامت معنا كردند.
در اين روز خاتم انبياء حضرت محمد مصطفي (ص) ماموريت يافت تا مقصد نهايي دين و سكاندار امت اسلام را مشخص كند، سكانداري كه ديانتش اعلي ، سخاوتش بي بديل و گفتارش سراسر نور و معرفت بود.
غدير واقعه اي در دل تاريخ كه آينده ها را ترسيم كرد و هدايت بشريت را به علي (ع ) و فرزندانش سپرد تا راه رستگاري گم نشود و چراغ هدايت براي هميشه روشن بماند.
پيام غدير فراسوي زمين بود و ناگفته هايش بي نهايت است چرا كه سر غيب را خدا داند و درك آن از توان بشر خارج است.
غدير سند حقانيت علي (ع) است ، غدير سند ارجحيت ولايت و امامت پس از رسول الله (ص) است ، غدير سند سرنوشت دين و بشريت است.
غدير سرچشمه نور معرفت براي رسيدن به كمال واقعي است و غدير فرمان خداوند براي بشريت است ، پيام غدير موضوعي فاميلي و وابستگي نيست بلكه شناسه اش ظرفيت هاي والاي دروني و ايمان راسخ به كل هستي است كه علي (ع) را داراي چنين صفاتي مي داند.
علي (ع) را گويم ، كسي كه رسول الله (ص ) ، شخصيتش را بسيار والا مي دانند و عدالتش بر ترازوي حق نشست و هيچ كسي را بر ديگري ترجيح نداد، شيرمرد جبهه اسلام كه خشمش براي خدا و احسانش بي بديل بود.
در تاريخ آمده است كه نخستين جشن بزرگ غدير، جشني بود كه اصحاب غدير در حضور پيامبر(ص) برگزار كردند و شاعران متعهدي همچون «كميت اسدي» و «ابوتمام طائي» اشعاري سروده و انشاء كردند.
پس از آنان همه ائمه اطهار (ع) به پاسداشت غدير پرداختند و در خطابه ها و سخنان خويش از غدير ياد كردند.
بايد گفت كه جشن غدير به طور رسمي و علني پس از قرن ها ممنوعيت در سال 352هـ.ق در بغداد به توسط «معزالدوله ديلمي» باشكوه بسيار انجام شد و به فرمان وي شهر را آذين بستند و به شيوه اعياد ديگر، بازارها را در شب بازگذاشتند.
غدير خط بطلاني بر تفكر جدايي دين از سياست است چرا كه در طول تاريخ هميشه زورمداران به دنبال جدايي دين از سياست بودند و دين را فقط در معابد و مساجد مي ديدند و سياست را مخصوص خود مي دانستند.
غدير به اين طرز تفكر باطل و منحط پايان داد. پيامبر خدا(ص) به دستور حضرت حق مأمور شد با انتخاب حضرت علي(ع) و معرفي آن به مردم خط بطلاني بر تفكر پوسيده و منحط جدايي دين از سياست بكشد، غدير نشان داد دين و سياست از حكومت جدا نيستند و فلسفه وجودي دين براي ايجاد حكومت و اجراي سياست الهي است.
غدير تنها يك روز نيست، غدير كليد خوردن تاريخ است، واقعه اي كه واضح تر و پرمنظورتر از تعيين يك رهبر ديني صرف يا يك رهبر سياسي صرف بود. هدف تعيين چراغي بوده كه با تمسك به آن تظلم خاموش شود، در خط غدير هيچ تشويشي نيست، شكي نيست، تسليمي نيست، تساهل و تسامحي نيست در اين خط طاغوت معنايي ندارد.
حكومت غدير زير چتر معنويت است كه مي توان در آسمان پيشرفت علمي و تكنولوژيك بال زد، در حكومت غدير چشمه هاي استعداد علمي با افراد آن متولد مي شود و حكومت موظف و مكلف پرورش اين استعدادهاي مسلمان است؛ پس برنامه ريزي در جهت توليد علم و حمايت از نخبگان علمي و فرهنگي وظيفه حاكم الهي غدير است.
امروز جهان و ايران در عيد غدير خم خوشحال و شادمان است، گوشه گوشه ايران اسلامي و البرز غرق در نور و شادي است و جشن هاي ولايت برپا شده است.
مدير كل تبليغات اسلامي البرز با تبريك عيد سعيد غدير، گفت: تبيين واقعه غدير خم كه نماد بارز مبارزه با ظلم، خودخواهي، حمايت از مظلوم، صلابت و قدرت اسلام است يكي از وظايف مهم سازمان تبليغات اسلامي است.
حجت‌الاسلام سيد عباس مسعودي افزود: امروز بيش از هر زمان ديگري بايد تلاش كنيم تا واقعه غدير خم را به معناي واقعي به جوانان جامعه بشناسانيم و اين امر با برنامه ريزي و اجراي فعاليت هاي فرهنگي اثرگذار محقق مي‌شود.
وي اضافه كرد: به مناسبت اين عيد بزرگ شيعيان 800 برنامه فرهنگي ديني به مناسبت دهه ولايت و امامت در استان البرز به اجرا درآمده است.
وي اعزام مبلغ و مبلغه به مساجد و حسينيه‌هاي استان البرز را از جمله برنامه هاي عيد سعيد غدير در استان البرز برشمرد.
وي گفت: مراسم و برنامه هاي دهه ولايت و امامت در 100 موسسه، 50 كانون فرهنگي ديني، 1800 هيات مذهبي و 800 مسجد اين استان با همكاري هيات امنا مساجد و حسينيه‌ها، روحانيون مستقر و مبلغين اعزامي برگزار شده است.
مدير كل تبليغات اسلامي البرز، برگزاري مراسم سخنراني به منظور تبيين واقعه غدير خم، كرسي تلاوت قرآن كريم، حلقه صالحين، قرائت خطبه هاي نهج البلاغه، مولود خواني، اهدا جوايز به جوانان فعال و بانشاط مساجد استان، مراسم جشن، ديدار روحانيون مستقر باه خانواده‌هاي شهداء و مدافعين حرم، جشن امامت و ولايت را از اهم برنامه‌هاي اين دهه برشمرد.
2098/ 6155