منصور غلامی روز پنجشنبه در جمع مدیران و رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی قوچان افزود: مأموریت گرایی دانشگاهها به معنای عمق بخشیدن و اثربخشی آنهاست لذا باید توانمندی دانشگاه ها را تقویت كرد تا در طرح های بزرگ ملی نمود پیدا كند.
وی اظهار داشت: در اوایل انقلاب هدف دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی متخصص و كارشناس بود زیرا كمبود كارشناس در حوزه های پزشكی، مهندسی و صنایع، ایران را وابسته به كارشناسان خارجی كرده بود.
وزیر علوم گفت: با شكل گیری تحصیلات تكمیلی حوزه های پژوهشی، استادان و دانشجویان را به حوزه پژوهشی وارد كرد كه طی 10 سال دانشگاه ها از آموزش محوری به آموزش و پژوهش محوری تغییر یافتند.
غلامی افزود: در این مدت فناوری ها در دانشگاه ها پیدا شد و اختراعات، مراكز رشد، پارك های علم و فناوری و شركت های دانش بنیان شكل گرفت.
وی با اشاره به اجرای طرح كلی ساماندهی آموزش عالی اظهار داشت: 2 هزار و 856 دانشگاه، مركز و واحد آموزش عالی در كشور وجود داشت كه به 2 هزار و 300 واحد رسیده و در حال كاهش است.
وزیر علوم گفت: 500 واحد دانشگاه پیام نور، بیش از 300 دانشگاه و موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی و تعداد قابل توجهی دانشگاه آزاد اسلامی در كشور وجود داشت كه در اجرای قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه انقلاب فرهنگی برای حذف یا محدود سازی تصدیگری سایر دستگاه های غیر مرتبط در آموزش عالی این مراكز كاهش یافت و اینك به سوی افزایش كیفیت و مأموریت گرا كردن مراكز آموزش عالی در سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی حركت می كنیم.
غلامی افزود: داشتن دانشكده یا دانشگاه برای سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ممنوع شده و پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی مجاز به پذیرش دانشجو نیستند و ساماندهی در این زمینه نیز آغاز شده است.
وی اظهار كرد: دانشگاه های مادر در استان ها به عنوان نماینده محلی وزارت علوم و دانشگاه معین، متولی كمك به دانشگاه های كوچكتر در راستای توسعه ، مأموریت های كارشناسی شده و افزایش كیفیت آنها هستند.
وزیر علوم گفت: علاقه مردم، توجه مسئولین و وجود ظرفیت های مختلف باعث شد آموزش عالی بیش از تصور در كشور توسعه یابد.
غلامی افزود: دانشگاه ها موظف هستند برنامه راهبردی و برنامه اجرایی پنج ساله داشته باشند كه اكثر دانشگاه ها این برنامه ها را به تصویب هیات های امنا رسانده اند و وزارت علوم نیز موظف به حمایت، پشتیبانی قانونی و هماهنگی برای تحقق این برنامه هاست.
وی اظهار داشت: در حوزه صنعت، معدن و تجارت همكاری نزدیك با دانشگاهها ایجاد شده و برای اینكه صنایع متحمل هزینه نشوند و از مشاوره ها و همفكری های علمی بهره بگیرند حركت های داوطلبانه ای توسط دانشگاه ها در این زمینه آغاز شده است.
وزیر علوم گفت: در زمینه ایجاد فرصت مطالعاتی برای استادان و دانش آموختگان مقطع دكترا با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده است كه اعضای هیات علمی بتوانند در بخش صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند.
غلامی از اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل خبر داد و افزود: پیش از این دانش آموختگان قادر به كار در بخش صنعت نبودند و فقط علوم روز را به صورت تئوری فرامی گرفتند.
وی اظهار داشت: در بخش ارتباط با صنعت و اشتغال برنامه جامع تدوین شده و در حال اجراست كه در آینده آثار آن را در اشتغال دانش آموختگان خواهیم دید.
وزیر علوم گفت: در حوزه های ارتباط با جامعه نیز پروژه های كلان ملی آغاز شده و دانشگاه های بزرگ وارد مسائل و مشكلات اجتماعی شده اند كه در این زمینه قراردادهایی با وزارت كشور و سایر نهادها منعقد شده و پایان نامه ها به سوی حل مسائل و مشكلات جامعه هدایت شده است.
غلامی افزود: پروژه ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همكاری چند دانشگاه در حال انجام است كه كل كشور را در زمینه های مشكلات زیست محیطی همچون ریزگردها و خشكسالی زیرپوشش قرار می دهد.
وی از انعقاد چند قرارداد با وزارت نفت در زمینه اكتشاف خبر داد و اظهار داشت: این قراردادها در گذشته محدود به دانشگاه های مستقر در تهران بود و مورد اعتراض دانشگاه های استان ها قرار می گرفت كه در سال های اخیر و به ویژه پارسال چند قرارداد برای اكتشاف با دانشگاه های چند استان منعقد شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یك هزار و 200 قرارداد در زمینه الكترونیك و مكانیك توسط دانشگاه ها با صنایع دفاع منعقد شده است.
وی افزود: چند صد عنوان درسی در دانشگاهها تغییر یافته و چند دوره دانشگاهی به دلیل به روز نبودن متوقف شده است.
7501 / 6053
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
مأموریت گرایی دانشگاهها راه جبران كاهش ورودی آنهاست
۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر:
83017513
مشهد - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مأموریت گرا كردن دانشگاهها و روی آوردن به پارك های علم و فناوری راهكاری برای جبران كاهش ورود دانشجو به دانشگاههاست.