۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 83017642
T T
۰ نفر

طرح نو در بازآفرینی شهری ارمغان دولت تدبیر و امید

۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 83017642
طرح نو در بازآفرینی شهری ارمغان دولت تدبیر و امید

مشهد - ایرنا - بازآفرینی شهری طرح جدید با رویكردی متفاوت در بازسازی بافت های فرسوده است كه با تدبیر دولت دوازدهم آغاز شده و مرهمی بر زخم كهنه فرسودگی در كلانشهرها شد.

به گزارش ایرنا، بافت های فرسوده شهری از معضلات گریبانگیر كشور است كه تمام شهرها و كلانشهرها درگیر آن هستند و طبق آمار مستند یك سوم جمعیت كشور در حدود 140 هزار هكتار بافت فرسوده و ناكارآمد شهری زندگی می كنند.
بازسازی بافت های فرسوده از دیرباز در دستور كار دولتها بوده اما این مهم به عنوان یكی از جدی ترین اولویتهای دولت تدبیر و امید در دستور كار قرار گرفت و در راستای سرعت گرفتن روند نوسازی این بافت ها، طرح جدید بازآفرینی شهری به عنوان یكی از سیاستهای اصلی دولت در بهمن ماه پارسال به اجرا گذاشته شد.
در اجرای این طرح دولت زمین های دولتی را برای محله سازی اختصاص داد و در كنار آن برای مسكن اولی ها نیز نرخ سود تسهیلات را كاهش داده و تامین خدمت زیربنایی، تسهیل مقررات و اختصاص تسهیلات بانكی را در نظر گرفت.
خراسان رضوی نیز با بیش از 9 هزار هكتار بافت ناكارآمد شهری و بافت فرسوده از استانهایی است كه دولت توجه ویژه به آن دارد به طوریكه رئیس جمهوری در سفر اردیبهشت ماه به این استان تاكید كرد: باید برای شتاب در روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در خراسان رضوی و مشهد اقدامات لازم توسط استاندار، فرمانداران و شهرداران صورت گیرد و دولت نیز در این زمینه كمك می كند.

* ساخت 12 هزار واحد مسكونی در بافت فرسوده استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در باره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه مدون بازآفرینی بافت های فرسوده، ناكارآمد و تاریخی شهری استان تا سال 1400 تهیه شده و امسال 12 هزار واحد مسكونی در این بافت ها ساخته می شود.
محمد مقدوری افزود: در 31 شهر استان 117 محله دارای بافت های ناكارآمد اعم از فرسوده، تاریخی و سكونتگاه های غیررسمی به وسعت 9 هزار و 202 هكتار با بیش از یك میلیون و 717 هزار نفر جمعیت وجود دارد.
وی با بیان اینكه 6.5 درصد از مساحت بافت فرسوده كشور سهم خراسان رضوی است اظهار داشت: بزرگترین طرح بازآفرینی استان مربوط به بافت 320 هكتاری پیرامون حرم مطهر رضوی است كه بخشی هایی از آن طی سال های گذشته اجرایی شده و اجرای مابقی طرح نیز با توجه به شرایط خاص این بافت در دست انجام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینكه بازآفرینی شهری طرح ارزشمند برای اصلاح بخشی از ساختار شهری و برخورداری شهروندان از مسكن با كیفیت مناسب است گفت: دستگاه های مسئول بر اساس مصوبه هیات دولت و برنامه ششم توسعه موظف هستند فهرست اراضی خود در محلات هدف را به منظور اجرای طرح بازآفرینی شهری به دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف اعلام كنند.
مقدوری افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در سال جاری یكهزار و 547 میلیارد ریال است و برای اجرای آن تاكنون با حدود 15 شركت مذاكره اولیه انجام شده است.

* اختصاص 80 هزار میلیارد ریال برای بازآفرینی شهری خراسان رضوی
مدیركل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 80 هزار میلیارد ریال منابع مالی و تسهیلات بانكی در قالب برنامه ششم توسعه برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در این استان اختصاص یافته است.
مهدی سالیانی افزود: 117 محله در 31 شهر با مجموع مساحت 9 هزار و 202 هكتار به عنوان بافت فرسوده شناسایی و برای بازآفرینی 163 هكتار از این مساحت در سال جاری برنامه ریزی شده است.
وی اظهار داشت: برای بافت فرسوده حاشیه شهر مشهد نیز در سال 1395 مبلغ 2 هزار و 650 میلیارد ریال اختصاص یافته و 65 پروژه برای این بافت تعریف شده كه عملیات اجرایی 59 پروژه آغاز شده است.
وی گفت: پارسال نیز 630 میلیارد ریال و امسال هم 300 میلیارد ریال برای بازآفرینی بافت فرسوده مشهد در نظر گرفته شد.
سالیانی افزود: هدف از تدوین برنامه بازآفرینی شهری پایدار در افق 1400 مصوب سال 1396، تقسیم كار فرابخشی است و طرح بازآفرینی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناكارآمد از اولویتهای حوزه عمرانی در خراسان رضوی است و با جدیت پیگیری می شود.

* 17 درصد مساحت استان نیازمند بازآفرینی است
مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان دارای 73 شهر و 118 هزار و 851 كیلومتر مربع مساحت است كه 31 شهر با چهار میلیون و 455 هزار و 701 نفر جمعیت دارای بافت ناكارآمد است و بافتهای ناكارآمد 17 درصد مساحت استان را شامل می شود.
محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: از مجموع محلات نیازمند بازآفرینی، یكهزار و 668 هكتار دارای بافت تاریخی، 2 هزار و 66 هكتار دارای بافت ناكارآمد میانی و پنج هزار و 467 هكتار دارای سكونتگاه های غیر رسمی است كه در مجموع سهم استان از بافت های ناكارآمد نیازمند بازآفرینی در كشور 6.5 درصد است.
وی اظهار داشت: در اجرای مصوبه هیات وزیران در زمینه بازآفرینی شهری، تاكنون 36 هزار و 976 فقره تسهیلات از محل بانكهای عامل به منظور نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده كه تسهیلات 6 هزار و 696 فقره آن تخصیص یافته است.
وی گفت: سه هزار و 449 فقره از این تعداد به بانك عامل معرفی شده كه 2 هزار و 60 فقره آن به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.
اخوان عبداللهیان افزود: بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه تا سال 1400 باید 2 هزار و 861 هكتار از بافت ناكارآمد شهری در 58 محله این استان مورد بازآفرینی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: این اقدامات در 6 بخش از سال 1396 تا سال 1400 هدفگذاری شده كه بر این اساس قرار است تا سال مزبور، بازآفرینی شهری در توسعه امكانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای با 2 میلیون و 705 هزار متر مربع و ارتقای زیرساختهای شهری و محله‌ ای با 16 میلیون متر طول شبكه انجام شود.
وی بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله ‌ای و توسعه قلمرو عمومی با پنج میلیون و 500 هزار متر مربع، ارتقای توانمندی ‌های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی با 286 فعالیت، تهیه طرح ‌ها و برنامه ‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ ای در 859 هكتار و بهسازی، مقاوم ‌سازی و نوسازی 60 هزار و 298 واحد مسكونی را از دیگر اقدامات هدفگذاری شده در حوزه بازآفرینی شهری این استان برشمرد.
بافتهای فرسوده تهدید جدی برای كلانشهرها هستند كه در مواقع بحرانی میزان خسارت را چندین برابر افزایش می دهند.
ایران روی گسلهای زلزله خیز واقع شده لذا باید با اقدامات پیشگیرانه و مقاوم سازی از بروز خسارت هنگام وقوع بلایای طبیعی جلوگیری كرد كه طرح بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید اقدام شایسته در این زمینه است.
7505/ 6053
۰ نفر