۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83017934
T T
۰ نفر
دهياري هاي كردستان 640 ميليارد ريال اعتبار دريافت كردند

سنندج - ايرنا - مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان گفت: دهياري هاي مستقر در روستاهاي اين استان در يكسال گذشته 640 ميليارد ريال اعتبار عمراني دريافت كردند.

كورش مرادي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مناسبت يكساله شدن فعاليت دولت دوازدهم اظهار داشت: اين ميزان اعتبار از محل ماليات ارزش افزوده سال 96 براي اجراي طرح هاي عمراني و خدماتي به دهياري ها اختصاص داده شده است.
وي افزود: اين ميزان تخصيص نسبت به ميزان سال 95 كه حدود 320 ميليارد ريال بود از رشد 100 درصد برخوردار است البته در سال 97 نيز دهياري هاي طبق قانون از 30 درصد كل ماليات هاي ارزش افزوده بهره مند مي شوند.
مرادي يادآور شد: 10 درصد كل اعتبارات ارزش افزوده دهياري ها بر اساس تصميم دولت به روستاهاي فاقد دهياري تخصيص داده شده تا از طريق فرمانداري و بخشداري ها طرح هاي عمراني در آنها اجرا شود0.

** 12 ميليارد ريال از محل جرايم رانندگي به روستاها تخصيص يافت
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان تخصيص 12 ميليارد ريال از محل جرايم رانندگي به روستاها را از ديگر اعتبارات دولتي به دهياري ها اعلام كرد و گفت: اين ميزان در بخش هاي مختلف عمران و به روز رساني تجهيزات روستاها هزينه شده است.
وي تاكيد كرد: خريد تجهيزات آتش نشاني به روستاهايي كه بيشترين حوادث را دارند از محل اين اعتبارات است كه تاكنون 18 دستگاه دمنده آتش و 18 دستگاه فلكسي بك خريداري و توزيع شده است.

** دهياران 42 هزار نفر ساعت آموزش ديدند
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان با بيان اينكه ارائه پنج دوره آموزشي مختلف به دهياران ديگر اقدامات انجام يافته در اين مدت است، گفت: در يكسال گذشته دهياري ها از 42 هزار نفر ساعت آموزش در بخش هاي مختلف بهره مند شده اند.
مرادي افزود: افراد بهره مند از اين دوره هاي آموزشي شامل اعضاي شوراهاي اسلامي روستاها، دهياران و كاركنان دهياري ها بودند كه امسال هم برنامه ريزي هاي استانداري براي توسعه دوره هاي آموزشي براي اين افراد است.
وي اضافه كرد: وزارت كشور برگزاري 17 دوره از محل سه درصد اعتبارات دهياري ها را شناسايي و جمع بندي كرده كه اين دوره ها به مرور زمان در بين جامعه هدف برگزار مي شود.
مرادي يادآور شد: دوره بودجه بندي در دهياري ها از دوره هاي برگزار شده در اين استان بود كه در نتيجه آن استان كردستان توانست سال گذشته رتبه اول كشور را در بخش بودجه بندي كسب كرده است.

** 638 طرح عمران روستايي در كردستان به بهره برداري رسيد
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان اظهار داشت: در يك سال گذشته در 2 نوبت دهه فجر 96 و هفته دولت 97 بهره برداري از 638 طرح عمران روستايي در دستور كار قرار گرفت.
مرادي گفت: 383 مورد از اين طرح ها با 200 ميليارد ريال اعتبار در دهه فجر 96 به بهره برداري رسيد و 256 طرح با 217 ميليارد و 600 ميليون ريال در هفته دولت سال جاري به بهره برداري رسيد.
وي يادآور شد: اين طرح ها از از محل منابع دهياري ها و همياري روستاهاي استان اجرا شده و شامل طرح هاي زيرساختي مانند بهسازي معابر، هدايت فاضلاب از داخل روستا، احداث پل، اجراي طرح هاي هادي روستايي، ساخت ساختمان هاي دهياري و سنگ چيني معابر روستايي است.
به گزارش ايرنا، هم اكنون دهياري در يك هزار و 215 مورد از يك هزار و 675 روستاي داراي سكنه استان فعال است.
از يك هزار و 215 روستاي داراي دهياري، 39 روستا بيش از يك هزار و 500 نفر جمعيت دارند و دهياران آنها به صورت تمام وقت مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
طبق سرشماري نفوس و مسكن سال 1395، جمعيت كردستان يك ميليون و 603 هزار و 11 نفر است كه از اين تعداد 70.8 درصد در مناطق شهري و 29.2 درصد هم در مناطق روستايي استان ساكن هستند.
استان كردستان داراي 10 شهرستان، 31 بخش، 86 دهستان و يك هزار و 675 روستاي داراي سكنه است كه 477 هزار نفر در اين روستاها ساكن هستند.
روستاهاي استان كردستان داراي 134 هزار خانوار است و تركيب 477 هزار نفري جمعيت آن شامل 240 هزار نفر مرد و 230 هزار نفر زن است و متوسط رشد سالانه جمعيت آن در مقايسه سرشماري هاي سال 90 و 95 منفي يك دهم است.
3034/9102