۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83018240
T T
۰ نفر
لبنان خواستار نقش بیشتر سازمان ملل در بازگشت آوارگان سوری شد

بیروت - ایرنا - «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در دیدار با «فیلیپ گراندی» رئیس كمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل، خواستار نقش آفرینی بیشتر این نهاد در تسهیل بازگشت امن آوارگان سوری از لبنان به كشورشان شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، عون در این دیدار كه در بعبدا كاخ ریاست جمهوری این كشور برگزار شد، خواستار تمایز قائل شدن بین بازگشت آوارگان و راه حل سیاسی بحران سوریه شد.
وی گفت كه با توجه به امن شدن برخی مناطق در سوریه، شرایط برای بازگشت تدریجی آوارگان به این مناطق فراهم شده است.
عون خاطرنشان كرد: لبنان با طرف های مرتبط جزئیات عملی بازگشت امن آوارگان را پیگیری می كند چرا كه به گفته وی جز مسائل امنیتی هیچ چالشی مقابل بازگشت تدریجی آوارگان به كشورشان تا از سرگیری زندگی طبیعی و مشاركت آنها در بازسازی وجود ندارد.
رئیس جمهوری لبنان بار دیگر حمایت كشورش را از طرح اخیر روسیه برای تسهیل در بازگشت آوارگان سوری به كشورشان اعلام كرد.
حدود هفت میلیون آواره سوری در كشورهای مختلف حضور دارند كه یك و نیم میلیون نفر از آنها در لبنان بسر می برند.
همزمان با بهبود اوضاع امنیتی در سوریه، مسكو به تازگی طرحی را با هدف تسهیل در بازگشت آوارگان به كشورشان ارائه كرده كه قرار است در فاز نخست این طرح در لبنان اجرا شود.
عون هرگونه فشار نهادهای لبنانی به آوارگان سوری برای بازگشت به كشورشان را رد و تاكید كرد كه این بازگشت با تمایل خود آنها صورت می گیرد.
در این جلسه كه با حضور نماینده كمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در لبنان برگزار شد، گراندی نیز نتایج سفر اخیرش به سوریه و گفت و گو با مقام های آن كشور و نیز تلاش های این نهاد بین المللی برای بازگشت آوارگان را به اطلاع رئیس جمهوری لبنان رساند.
لبنان اخیرا از عملكرد كمیساریا در قبال بازگشت آوارگان انتقاد و كاركنان این نهاد را متهم كرد كه آوارگان را از بازگشت به كشورشان می ترسانند.
شبد**خاورم**2054**1379