محمدهادی ضیایی مهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلایل این موضوع را افزایش نرخ ارز، سهولت دسترسی به كشورهای آسیای مركزی از طریق خط آهن و افزایش تقاضا برای سیمان، مواد غذایی و دیگر اقلام برشمرد.
وی افزود: 258 هزار تن كالا در پنج ماه نخست امسال با چهار هزار و 242 دستگاه واگن از خط آهن مرزی سرخس به كشورهای آسیای مركزی صادر شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال 45 درصد بیشتر شده است.
مدیركل راه آهن خراسان، سیمان، مواد صنعتی، مواد پلاستیكی، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد غذایی، انواع خاك صنعتی و معدنی را از جمله اقلام صادراتی در این مدت ذكر و بیان كرد: صادرات ریلی كالا از خراسان به آسیای مركزی در این مدت 60 درصد رشد داشته و در مجموع راه آهن منطقه خراسان را برای تامین واگن با مشكل مواجه كرده است.
وی ادامه داد: مذاكراتی با راه آهن كشورهای آسیای مركزی برای تامین واگن انجام شده و البته توافق های اولیه ای نیز شكل گرفته كه امیدواریم به نتیجه برسد.
ضیایی مهر گفت: خطوط ریلی منطقه از ویژگی ممتاز ارتباط با كشورهای آسیای مركزی برخوردار است؛ در بازه زمانی مذكور یك میلیون و 51 هزار تن كالا با استفاده از 17 هزار و 513 واگن از طریق مرز ریلی سرخس با كشورهای آسیای مركزی مبادله شده كه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال بیش از 60 درصد افزایش نشان می دهد.
وی افزود: ترانزیت عبوری كالا از مرز ریلی سرخس نیز به 697 هزار تن در پنج ماه نخست امسال رسید كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73 درصد بیشتر است.
مدیركل راه آهن خراسان ادامه داد: در این مدت مرز ریلی سرخس 93 درصد ترانزیت ریلی كشور را با حمل 697 هزارتن كالاهای ترانزیتی با 11 هزار و 63 واگن به خود اختصاص داد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 73 درصد افزایش دارد.
وی گفت: فعال ترین كریدور ریلی ترانزیتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران كریدور ترانزیت ریلی سرخس - بندرعباس است كه امسال سهم 95 درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده است.
سرخس در فاصله 200 كیلومتری شرق مشهد و مرز ایران با جمهوری تركمنستان واقع است.
از مجموع 10 هزار كیلومتر ظرفیت شبكه ریلی كشور هزار و 400 كیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی كشور را نیز به خود اختصاص داده است. همچنین میزان تراكم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت، در مقایسه با كشور دو برابر میانگین است و سالانه 42 درصد قطارهای مسافری كشور به مشهد رفت و آمد می كنند. هم اكنون از طریق راه آهن خراسان رضوی به 25 شهر و مركز استان قطار به صورت مستقیم رفت و آمد دارد. همچنین در مجموع سالانه حدود 4.5 میلیون تن كالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود كه حدود 40 درصد آن حمل و نقل داخلی است. همچنین با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در كریدورهای بین المللی 60 درصد حمل و نقل سالانه ریلی كالای این استان در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.
3221/1858
مشهد - ایرنا - مدیركل راه آهن خراسان گفت: این اداره كل در چند ماه گذشته با موج افزایش صادرات كالا به آسیای مركزی از مسیر ریلی مواجه بوده بنابراین اكنون دچار كمبود واگن است.