۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83020168
T T
۰ نفر
همكاری اعضای اوآنا ظرفیت بی ‌نظیر دفاع از حقوق واقعی ملتهاست

تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، همكاری در قالب سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه را ظرفیت بی نظیری برای دفاع از حقوق واقعی ملتها و انعكاس واقعیتهای موجود كشورهای عضو دانست.

سیدضیاء هاشمی روز یكشنبه در آستانه برگزاری چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی اوآنا در تهران در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری رسمی قطر (قنا) و هیات همراه به سابقه همكاری رسانه ای ایرنا و خبرگزاری رسمی قطر در بیش از چهل سال گذشته اشاره كرد و گفت: فعالیت دفتر ایرنا در دوحه، ظرفیت خوبی برای توسعه همكاری های رسانه ای دو كشور فراهم ساخته و ما برای توسعه این تعاملات هیچگونه محدودیتی قائل نیستیم.
وی با یادآوری اینكه از زمان امضای تفاهم نامه همكاری ایرنا و قنا حدود 18 سال می گذرد، تاكید كرد: بنا داریم تفاهم نامه موجود را تجدید و تحكیم كنیم و با وجود اینكه در این مدت، دیدارهای متعددی میان مدیران هر دو خبرگزاری صورت گرفته است اما در نظر داریم در این دیدار، مفاد تفاهم نامه را به روزرسانی كنیم.
هاشمی نسبت به انعكاس بیشتر اخبار خبرگزاری رسمی قطر در سایت ایرنا و تبادل خبر با قنا و ارتباط بیشتر با مخاطبان این رسانه عربی ابراز تمایل كرد.
وی فعالیت دانشكده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی را ظرفیت مناسبی برای آموزش خبرنگاران و روزنامه نگاران در سطح منطقه عنوان كرد و افزود: ایرنا اخیرا در حوزه فعالیت های چندرسانه ای نیز ورود جدی داشته و بخش پژوهش نیز به عنوان یك ظرفیت ارزشمند می تواند در خدمت همكاری های دوجانبه ایران و قطر در حوزه پژوهش های استراتژیك قرار گیرد.
مدیرعامل ایرنا از خبرگزاری رسمی قطر به عنوان یكی از اعضای برجسته اوآنا یاد كرد و گفت: هرچند، فردا شاهد گردهمایی اعضای هیات اجرایی اوآنا در تهران هستیم ولی ما علاقه مندی خود را برای میزبانی از مدیران عامل برخی خبرگزاری های منطقه كه مجاورت فرهنگی نزدیكتری با آنها داریم از جمله قطر، عراق و سوریه اعلام كردیم و این اعضا نیز در اجلاس هیات اجرایی حضور خواهند داشت.
وی اجلاس اوآنا را فرصت مغتنمی برای كشورهایی دانست كه در معرض هجمه های رسانه ای دنیا قرار دارند و بیان داشت: اكنون كشور ما به جز تهاجم های سیاسی و اقتصادی در معرض هجمه های شدید رسانه ای نیز هست و قطر نیز تجربه بزرگی در این زمینه دارد.
هاشمی خطاب به همتای قطری خود گفت: زمانی كه شما از سوی برخی كشورهای همسایه، با هجمه و تحریم مواجه شدید، موجی از همدلی در میان مردم ایران نسبت به همسایگان قطری ایجاد شد و صمیمیت میان مردم دو كشور، به وضوح تجلی یافت.
وی تصریح كرد: صمیمیت فرهنگی و عاطفی میان مردم ایران و قطر در كنار همكاری های رسمی و رسانه ای، فرصت بی بدیلی برای ما فراهم می كند تا حركت جدیدی را در عرصه های مختلف رقم بزنیم و معتقدیم همكاری در قالب سازمانی مانند اوآنا، ظرفیت بسیار خوبی برای دفاع از حقوق واقعی مردم و انعكاس واقعیت های موجود خواهد بود.
چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) از فردا، 12 شهریورماه با حضور روسا، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو این سازمان قدرتمند رسانه ای كه بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود.
در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد خبرگزاری های 18 كشور روسیه، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، تركیه، عمان، مغولستان، كره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان و خبرگزاری های مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شركت می كنند.
بیشتر این خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شركت می كنند.
سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان كشورهای این منطقه با حمایت یونسكو تاسیس شده است و اكنون 44 خبرگزاری از 35 كشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشكیلات رسانه ای ، یك دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اكنون عضو كمیته اجرایی اوآنا است.
آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باكو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد و قرار است كره جنوبی، ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.
در تشكیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و كمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.
هیات اجرایی اوآنا متشكل از 13 عضو است كه در دوره كنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (كره جنوبی) و آناتولی (تركیه)، تركیب هیات رئیسه را تشكیل می دهند.
ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، كیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای (بحرین) و وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.
فراهنگ**1055** 9053
۰ نفر