۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83021014
T T
۰ نفر

چشماني كه مهر را طلب مي كند

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83021014
چشماني كه مهر را طلب مي كند

ايلام - ايرنا - آخرين ماه فصل تابستان كه از راه مي رسد روزها تند و تند مي گذرد و نسيم هاي خنك پي در پي نويد پاييز برگ ريزان را در ميانه هاي ماه شهريور نويد مي دهد.

به گزارش ايرنا، با وجود اينكه تا بازگشايي مدارس هنوز باقي مانده ولي شور و شوق دانش آموزان براي خريدهاي مدرسه هر روز بيشتر و بيشتر و تداعي گر حال و هواي اول مهر در اذهان است.
اين روزها شوق استقبال از پاييز با جنب و جوش دانش آموزان در بازارها دو چندان شده و بسياري از اوليا فرزندان خود را براي خريدهاي مدرسه آماده مي كنند.
همچنين بسياري از خانواده ها در پي خنك شدن هوا سفرهاي خود را به شهريورماه انداخته و سعي دارند تا با بردن فرزندانشان به تفريح و گردش آنها را براي ورود به سال تحصيلي جديد آماده كنند.
اين روزها كمتر خانواده اي را ميبيني كه به فكر نونوار كردن فرزند دانش آموزش نباشد، نو شدن از لباس گرفته تا كيف و كفش و نوشت افزارهاي رنگارنگي كه از پشت ويترين ها چشم ها را مجذوب خود مي كنند.
كسبه و بازاريان ايلام نيز اين روزها براي افزايش فروش اجناس خود از كيف و كفش گرفته تا نوشت افزار و غيره ويترين هاي خود را با لوازم لاكچري تزئين كرده و دانش آموزان نيز با ذوق وصف نشدني آنها را تماشا مي كنند.
عرضه كيف و نوشت افزار با تصاوير شخصيت هاي كارتوني با رنگ و لعاب هاي مختلف و قيمتهاي نجومي بازار اين روزهاي ايلام را حسابي رنگارنگ كرده است.
با وجود تورم لجام گسيخته ولي با نزديك شدن به روزهاي پاياني شهريورماه بيشتر وقت پدر و مادرها در خيابان ها و مغازه ها سپري مي شود كه سعي دارند تا اول مهرماه فرزندان خود را نونوار راهي مدرسه كنند.
اما لابلاي سيل جمعيتي كه اين روزها راهي بازارهاي شهر مي شود حضور كمرنگ نيازمندان براي خريد بسيار مشهود و ملموس است، افرادي كه ارمغان اول مهر براي آنها بر خلاف اغلب مردم كه شادي و خوشحالي و تنوع بوده، موجي از سرافكندگي و شرمندگي برابر فرزندان است.
اين روزها در برخي منازل كه خبري از شادي استقبال از اول مهر نيست پدر و مادرها زانوان غم را در بغل گرفته و دلخوشي به بازگشايي مدارس را به علت هزينه هاي سنگين خريد پوشاك و غيره ندارند.
اين روزها در كنار خريدهاي اول مهر صدها كودك هستند كه روزهاي شهريور ماه همچون ساير ايام سال براي آنها تكراري بوده و بجاي شادي غم را در قلبهايشان جا داده اند.
در اين ميان كودكان كار كه بي هيچ گناهي محصول فقر خانواده هايشان بوده بجاي خريد هاي مدرسه در كنار پدر و پدر، بساط دست فروشي نوشت افزار را در معابر براه انداخته و آنها را به همسن و سالهاي خود عرضه مي كنند.
ديدن چهره كودكان در اين ميان از همه دردناكتر است، كودكاني كه بجاي اينكه در اين روزها دست در دست بزرگترها براي خريد لباس و كيف و كفش راهي بازار شوند بساط دست فروشي را پهن كرده و چشم براه مردم براي خريد از آنها هستند.
صدها كودك نيازمندي كه اين روزها تنها تماشاچي خريدهاي مردم شده و گاهي با حسرت داشتن آنها و نونوار شدن رويا پردازي مي كنند.
كودكاني كه عزت نفسشان را حفظ كرده و بجاي اينكه دستشان را جلو مردم براي كمك دراز كنند عزم و اراده خود را بكار بسته تا از راه حلال كسب لقمه نان كرده باشند.
در گوشه گوشه اين شهر هستند كودكاني كه آرزو دارند بوي پاك كن و دفتر نو را همراه با بوي ماه مهر حس كرده
نه اينكه با كيف چند سال پيش و كفش كهنه به ديدار همكلاسي هايشان بروند.
دانش آموزاني كه بي هيچ گناه سهم آنها از شادي اول مهر تنها حسرتي است كه هر سال در شهريورماه در دل آنها تكرار و آنها را در كنج خانه ها مي نشاند.
اما آنچه اين روزها بشدت نياز مي شود دلي سخاوتمند است كه دستان اين نيازمندان را بگيرد، انسانهايي از جنس مهرباني كه در لابلاي خريدهاي اول مهر به فكر نيازمندان هم بوده و آنها را را در شادي اين روزها شريك كنند.
صدها دانش آموز نيازمند اين روزها در گوشه گوشه اين استان چشم براه مهر و مهرباني انسانهايي هستند كه در لابلاي خريد براي فرزندان خود بياد آنها هم باشند.

*** دانش آموزان مددجوي كميته امداد كمك هزينه تحصيلي دريافت مي كنند
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) ايلام در اين خصوص گفت: دانش آموزان مددجوي زير پوشش اين نهاد در آستانه آغاز سال تحصيلي پنج ميليارد ريال كمك هزينه تحصيلي دريافت مي كنند.
ضيا رضايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين كمك هزينه تا پيش از آغاز سال تحصيلي 98 - 97 براي خريد پوشاك، كتب درسي و لوازم التحرير به پنج هزار دانش آموز زير پوشش اين نهاد حمايتي پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: سرانه هر دانش آموز يك ميليون ريال كمك هزينه از سوي كميته امداد تامين شده است.
وي بيان كرد: علاوه بر اين بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با بسيج سازندگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و موسسه حضرت رقيه در استان تهران لوازم التحرير و كيف مدرسه نيز بين دانش آموزان مددجو توزيع مي شود.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) ايلام پيش بيني كرد: با مشاركت سپاه و موسسه خيريه حضرت رقيه در استان تهران ميزان حمايت كمك هزينه تحصيلي دانش آموزان نيازمند زير پوشش تا دو ميليون ريال افزايش يابد.
وي افزود: پارسال ميزان سرانه اعطايي كمك هزينه تحصيلي به دانش آموزان 700 هزار ريال بود.
اگرچه كميته امداد از دانش آموزان مددجوي زير پوشش حمايت مي كند ولي شمار زيادي از دانش آموزان نيازمند در مناطق مختلف استان مددجوي هيچ نهاد حمايتي نبوده و چشم براه كمك افراد خير و نيكوكار هستند.

*** برگزاري جشن عاطفه ها با هدف جلب كمك براي دانش آموزان نيازمند مددجو و غير مددجو
مدير كل كميته مداد امام خميني(ره) ايلام همچنين گفت: علاوه بر اين جشن عاطفه ها نيز با هدف حمايت و كمك به دانش آموزان نيازمند استان نيز نيمه مهرماه برگزار و كمكهاي جمع آوري شده بين دانش آموزان مددجو و غير مددجو توزيع مي شود.
وي اضافه كرد: همه ساله در اين ايام با برگزاري جشن عاطفه ها كمكهاي مردمي را براي دانش آموزان نيازمند جمع آوري و با مشاركت مدارس در اختيار نيازمندان قرار مي گيرد.
رضايي بيان كرد: در نخستين روز برگزاري اين جشن زنگ عاطفه ها در مدارس استان نواخته و كمكهاي دانش آموزان براي نيازمندان جمع آوري شد.
وي ادامه داد: در روز دوم و سوم نيز پايگاه هاي اين نهاد در مناطق مختلف استان برپا و كمكهاي نقدي و غير نقدي عموم مردم براي دانش آموزان نيازمندان جمع آوري مي شود.
به گفته مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) ايلام، اين جشن همه ساله به مناسبت بازگشايي مدارس و با هدف جمع اوري كمك به دانش آموزان نيازمند همزمان با سراسر كشور برگزار مي شود.

بيش از 40 هزار نفر در استان ايلام زير پوشش خدمات حمايتي كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند.
7171