۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83021526
T T
۰ نفر
رييس جمهوري چين بر همكاري همه جانبه با آفريقا تاكيد كرد

پكن- ايرنا- رييس جمهوري خلق چين با اشاره به ضرورت تقويت همكاري هاي چين و آفريقا در مسير برد - برد اظهار داشت چين در همه زمينه ها از آفريقا حمايت مي كند و مايل است روابط خود را با اين قاره توسعه دهد.

به گزارش ايرنا 'شي جين پينگ' روز دوشنبه در آيين گشايش سومين مجمع همكاري چين و آفريقا در پكن تصريح كرد: چين در همكاري با آفريقا بر عدم دخالت در وضعيت كشورها و امور داخلي آنها، عدم اعمال ايده هاي خود بر ديگران، عدم اضافه كردن شرايط سياسي در كمك رساني به آفريقا و عدم دنبال كردن منافع سياسي در سرمايه گذاري و جلب سرمايه ها در آفريقا پايبند خواهد بود.
وي با اشاره به حمايت مالي 60 ميليارد دلاري جديد چين به قاره آفريقا اعلام كرد اين حمايت به صورت كمك هاي دولتي، سرمايه گذاري، تامين مالي توسط موسسات و شركت ها در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي آفريقا انجام خواهد شد.
رييس جمهوري خلق چين اظهار داشت: پكن در نظر دارد صندوق همكاري صلح و امنيت چين و آفريقا را ايجاد كند تا ضمن پشتيباني از صلح و امنيت چين و آفريقا، براي اتحاديه آفريقا كمك‌ نظامي رايگان فراهم كند.
او افزود: تاسيس مجمع صلح و امنيت چين و آفريقا يك سكو براي تقويت مبادلات چين و آفريقا در زمينه صلح و امنيت فراهم مي كند.
شي اظهار كرد: كشورش قصد دارد كه پژوهشگاه آفريقا را تاسيس ‌كند تا مبادلات تمدني با آفريقا تقويت شود.
به گفته وي چين برنامه دارد 50 طرح پزشكي و بهداشتي كمك رساني به آفريقا را بروز رساني كند و به طور كليدي به ساخت مقر مركز كنترل بيماري در آفريقا و بيمارستان دوستي چين و آفريقا كمك نمايد.
رييس جمهوري چين با اشاره به اينكه پكن با اتحاديه آفريقا 'برنامه همكاري تاسيسات زيربنايي چين و آفريقا' را تنظيم كرده است افزود: در اين راستا چين از شركت موسسات چيني در ساخت تاسيسات زيربنايي آفريقا از طريق سرمايه‌گذاري، ساخت و ساز و عمليات اداري حمايت مي كند.
به گفته وي عمده همكاري‌هاي دو طرف در زمينه‌هاي انرژي، حمل و نقل، مخابراتي و منابع آبي است.
شي اعلام كرد: چين همچنين تصميم گرفته است واردات فراورده هاي آفريقايي به ويژه محصولاتي غير از معادن و مواد خام را افزايش دهد و از كشورهاي آفريقايي براي شركت در نمايشگاه بين المللي واردات چين حمايت مي كند و كشورهاي آفريقايي توسعه نيافته را از هزينه شركت در نمايشگاه معاف مي كند.
وي افزود: چين با اجراي 50 پروژه براي هموار كردن راه تجاري در آفريقا، از ايجاد منطقه تجاري آزاد در قاره آفريقا حمايت مي كند و به طور مداوم با كشورها و مناطق آفريقايي كه مايل هستند مذاكرات تجارت آزاد را با چين برگزار كنند، همكاري مي كند.
او گفت: چين مايل است به اتفاق آفريقا جامعه با سرنوشت مشترك مبني بر مسئوليت پذيري در انجام وظايف به طور مشترك، همكاري برد - برد، بهره‌وري مشترك از سعادت، شكوفايي مشترك فرهنگ، امنيت مشترك و همزيستي هماهنگ را برعهده بگيرد.
رييس جمهوري خلق چين عنوان كرد: چين از تحقق امنيت غلات در آفريقا پشتيباني مي كند و به اتفاق آفريقا برنامه هاي همكاري مدرنيزاسيون و اقدامات همكاري كشاورزي چين و آفريقا را تنظيم و اجرا مي كند.
مجمع همكاري چين و آفريقا از امروز دوشنبه با حضور 53 كشور آفريقايي آغاز شد و تا فردا سه شنبه نيز ادامه دارد.
**آساق**1904**