۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83022701
T T
۰ نفر

جراحي كاشت حلزون بدون نوبت دهي در كشور انجام مي شود

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83022701
جراحي كاشت حلزون بدون نوبت دهي در كشور انجام مي شود

تهران- ايرنا- رئيس هيات امناي بنياد بخشش با اعلام اينكه تاكنون 10 هزار نفر در ايران تحت جراحي كاشت حلزون گوش قرار گرفته اند، گفت: در حال حاضر با دارا بودن 11 مركز كاشت حلزون در كشور كسي در فهرست انتظار براي انجام اين جراحي نيست.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا محمد فرهادي روز سه شنبه در آئين امضاي تفاهم نامه بنياد بخشش با ستاد اجرايي فرمان حضرت امام خميني (ره) با بيان اينكه به همت پزشكان و خيران 26 سال است كه كاشت حلزون در كشور انجام مي شود، افزود: ايران جزو نخستين كشورهايي است كه در رفع اين معلوليت و جراحي كاشت حلزون موفق بوده است.
وي با اشاره به وضعيت فرد ناشنوا در خانواده و جامعه گفت: در شرايط مطلوب، فردي كه دچار ناشنوايي و كم شنوايي است، به مدرسه استثنايي مي رود و به سختي مي تواند مدارج عالي را طي كند، اما با استفاده از اين تكنولوژي اين مشكل حل شده و شنوايي فرد بازمي گردد.
فرهادي درباره تكنولوژي ساخت حلزون توضيح داد: اكنون بخشي از اين وسيله كمك شنوايي در ايران توليد مي شود و اميدواريم بخش هاي ديگر نيز در كشور توليد شود.
وي با اشاره به افرادي كه تاكنون كاشت حلزون شده اند، افزود: اگر اين افراد درمان نمي شدند، قطعا مشكلات زيادي داشتند و خانواده هاي آنها نيز هزينه هاي زيادي را بايد متقبل مي شدند.
فرهادي افزود: بيش از 90 درصد افرادي كه ناشنوا به دنيا مي آيند اگر در زمان مناسب، جراحي انجام دهند، شنوايي خود را به دست مي آورند، ولي موضوع مهم اين است كه از تولد نوزاد ناشنوا بايد پيشگيري شود.

* انجام 2 هزار و 500 جراحي كاشت حلزون در بنياد بخشش
محمد اجل لوئيان عضو هيات امناي بنياد بخشش با اعلام اينكه بر اساس نرخ جمعيت سالانه هزار و 500 فرد ناشنوا و كم شنوا در كشور متولد مي شوند، گفت: از سال 95 كه بنياد بخشش تاسيس شده است، 2 هزار و 485 نفر از خدمات كاشت حلزون استفاده كرده و هزار و 500 نفر از خدمات پس از كاشت حلزون بهره مند شده اند و بر اساس آمار از سال 96 تاكنون ديگر كودكي به دليل خراب شدن دستگاه حلزون، مجدد ناشنوا نشده است.
وي افزود: همچنين از سال 96 تاكنون آزمايش غربالگري ناشنوايي در خانواده هايي كه كودك ناشنوا دارند، آغاز شده كه از اين طريق كمك زيادي به كاهش نوزادان ناشنوا در كشور شده است.
اجتمام*3377*1834