۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 83023221
T T
۰ نفر

مهاجرت تشنگان

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 83023221
مهاجرت تشنگان

مدت ‌هاست كه خشكسالي كار به‌دست سيستان ‌و بلوچستان داده است. آنچنان كه از حدود دو دهه گذشته اين استان با كاهش نزولات آسماني روبه‌رو بوده و عرصه را بر اهالي تنگ كرده است.

به گفته رئيس اداره تحقيقات هواشناسي سيستان‌ وبلوچستان از ابتداي سال زراعي 97- 1396 حدود 345 روز سپري و تنها 29.4 ميلي‌متر بارش در استان دريافت شده است. «آرمان» در اين گزارش با محمدنعيم اميني‌فرد، رئيس مجمع نمايندگان سيستان ‌وبلوچستان گفت ‌وگو كرده و به زواياي ديگر خشكسالي در اين استان پرداخته است. در حالي تنها 20 روز ديگر به پايان سال زراعي جاري باقي مانده است كه به گفته رئيس اداره تحقيقات اداره‌كل هواشناسي سيستان‌وبلوچستان در 345 روز سپري شده تنها 29 ميلي‌متر باران در اين استان باريده و در برخي مناطق حدود 200 روز باران نباريده است.

امسال سيستان‌وبلوچستان براي دومين سال كم بارش‌ترين استان كشور شد و خشكسالي همچنان صددرصد مساحت اين استان پهناور را در برگرفته است، اما گويا هرچه مي‌گذرد تيغ خشكسالي برنده‌تر مي‌شود، چرا كه در مناطق شمالي، مركزي و جنوبي سيستان‌وبلوچستان وضعيت بارش و منابع آبي مناسب نيست و در برخي مناطق از جمله چابهار نزديك به 200 روز است كه باران نمي‌بارد.

رئيس اداره تحقيقات هواشناسي سيستان‌وبلوچستان گفت: از ابتداي سال زراعي 97- 1396 حدود 345 روز سپري شده و تنها 29.4ميلي‌متر بارش در استان دريافت كرده‌ايم. اين در حالي است كه در شرايط طبيعي بايد تا اين موقع از سال زراعي 113 ميلي‌متر باران دريافت مي‌شد. ‌بخش ريگي افزود: در 20 روز باقي مانده از سال زراعي جاري حدود سه برابر ميزان نزولات جوي دريافتي امسال مورد نياز است تا به شرايط عادي بارش سالانه برسيم، اما با توجه به الگوهاي پيش‌يابي، همچنين اتفاقي رخ نمي‌دهد.

**نيم ميليون نفر مهاجرت را آغاز كرده‌اند
نماينده زابل در مجلس درباره شرايط سخت شمال سيستان‌وبلوچستان و مهاجرت اجباري نيم ميليون نفر از ساكنان شمال استان هشدار داد. حبيب الله دهمرده با اشاره به شرايط بحراني در منطقه سيستان‌وبلوچستان گفت: منطقه سيستان داراي 500 هزار نفر جمعيت ‌است كه زندگي مردم در آنجا براساس كشاورزي و‌ دامپروري شكل گرفته است. اين كشاورزي و‌ دامپروي بر رودخانه هنرمند استوار بود، يعني هماگونه كه مصر بر اساس نيل شكل گرفت، سيستان نيز بر اساس هيرمند شكل گرفته است. او اظهاركرد: منشأ اصلي رودخانه هيرمند در افغانستان است و در يكي-دو دهه اخير سد و بندهاي ايجاد كردند و موانعي ايجاد كردند كه فقط خودشان از آب استفاده كنند. در پي اين اقدام، حقابه و سهم ايران از آب به‌شدت كم شده است.

دهمرده بيان كرد: طبق قرارداد بين ايران و افغانستان سهم ما از آب رودخانه هيرمند زير يك ميليارد مترمكعب در سال است كه افغان‌ها به اين قرارداد نيز پايبند نبوده‌اند، در همين سال زراعي فقط دو درصد سهم آب ايران به منطقه سيستان رسيده است و بهانه افغان‌ها كاهش نزولات آسماني است. در حالي كه كاهش نزولات آسماني به اندازه‌اي نبوده است كه 98درصد سهم ايران كاهش يابد. او كه در دولت احمدي‌نژاد، به عنوان استاندار سيستان‌وبلوچستان فعاليت مي‌كرد، ادامه داد: ما مي‌دانيم كه افغانستان مشكلي براي برداشت آب از هيرمند ندارد و همين مشخص مي‌كند كه آنها عمدا اجازه نداده‌اند كه آب به ايران برسد.

اين نماينده مجلس با اشاره به كوچ مردم سيستان در سال 50 به استان گلستان در پي كاهش آب رودخانه هيرمند خاطرنشان كرد: در حال حاضر مردم سيستان دار و ندارشان را از دست داده‌اند و البته جايي را هم ندارند كه اين بار به آنجا كوچ كنند. او ادامه داد: در سيستان نه درآمدي، نه كارخانه‌اي ‌و نه صنعتي وجود ندارد. اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر دولت اين اقدامات را انجام ندهد مهاجرت 500 هزار نفر از مردم سيستان به ساير نقاط كشور شروع مي‌شود، اگرچه در حال حاضر نيز برخي از مردم سيستان از اين منطقه كوچ كرده‌اند و با اين مهاجرت‌ها تماميت ارضي ما دچار مشكل مي‌شود، چراكه با تخليه سيستان مرز بعدي ما كوير است و نگهداشت اين مرز قطعا امكانات و تجهيزات سنگيني لازم دارد.

دهمرده تصريح‌ كرد: نگهداشت اين مردم در منطقه سيستان نياز به عزم جدي دولت دارد و درغير اين صورت اين مردم به مناطق حاشيه‌اي روي مي‌آورند كه حاشيه‌نشيني براي جامعه سم است. به گزارش عصر ايران، او خاطرنشان‌كرد: مرز براي ما يك فرصت است نبايد ما آن‌را اين گونه رها كنيم و مرزنشينان را مورد بي‌مهري خودمان قرار دهيم.

**گسترش حاشيه‌نشيني با خشكسالي
رئيس مجمع نمايندگان سيستان‌وبلوچستان در اين باره به خبرنگار «آرمان» مي‌گويد: ما با خشكسالي دامنه‌دار در استان سيستان ‌وبلوچستان روبه‌رو هستيم كه كاملا هم تشديد پيدا كرده است، يعني يك خشكسالي 18 ساله در اين استان داريم. به‌ويژه در يكي-دو سال اخير كه ابعاد آن به مرز بحران نيز رسيده است. محمدنعيم اميني‌فرد مي‌افزايد: در بلوچستان سه هزار شبكه آب آشاميدني هم نداريم و از آن ميزاني كه وجود دارد، هزار و 200 شبكه آب آشاميدني بايد با تانكر آبرساني شود. او ادامه مي‌دهد: خشكسالي در استان منجر به گسترش حاشيه‌نشيني شده است. همچنين ذخاير پشت سدها شديدا كاهش پيدا كرده و وضعيت ما در استان برخلاف استاندارد كشوري است.

رئيس مجمع نمايندگان سيستان‌و‌بلوچستان اظهار مي‌كند: در كشور 70 درصد جمعيت در شهرها و 30درصد در روستاها ساكن هستند، اما در استان ما اين نسبت 50 - 50 است. اميني‌فرد توضيح مي‌دهد: همچنين معيشت مردم اين ديار عمدتا از طريق كشاورزي تامين مي‌شود و خشكسالي در سيستان‌وبلوچستان بلاواسطه در همه وجوه زندگي مردم اثر گذاشته است.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،6،14
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر