۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۵۵
کد خبر: 83024298
T T
۰ نفر
سهم جوامع محلي در مديريت مناطق حفاظت شده كمرنگ است

بجنورد - ايرنا - معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مهمترين نقص در شيوه مديريتي مناطق زيست محيطي، كمرنگ بودن سهم جوامع بومي و محلي در صيانت از اين عرصه هاست.

به گزارش ايرنا حميد ظهرابي، چهارشنبه در آيين جشن ثبت جهاني ذخيره گاه زيست كره كپه داغ در منطقه گليل شيروان، اظهار داشت: از سال 1346 حدود 17 ميليون هكتار شامل 281 منطقه در قالب مناطق چهارگانه زيست محيطي در كشور حفاظت مي شود.
وي افزود: براي نخستين بار تلاش خواهيم كرد با استفاده از تجارب موفق جهاني از مدل جديد حفاظتي بر مبناي مشاركت جوامع محلي در كپه داغ بهره گرفته شود.
وي حفظ و صيانت از تنوع زيستي ارزشمند منطقه، توسعه پايدار و فراهم كردن امكان بهره مندي پايدار معيشتي مردم بومي را از مزاياي اين رويكرد حفاظتي برشمرد.
ظهرابي گفت: منطقه گليل و سراني از 50 سال پيش زير حفاظت قرار گرفته اما از اين پس بر اساس الگوي جديد حفاظتي در آن عمل مي شود كه مبتني بر ايفاي نقش موثر مردم در نگهباني از منابع ملي است.
معاون دبيركل كميسيون ملي يونسكو نيز ثبت جهاني ذخيره گاه زيستي كپه داغ خراسان شمالي را آغازي بر يك ماجراي بزرگ و سرآغاز يك رشته فعاليت هاي علمي با راه اندازي مركز پژوهشي و كارگاه هاي علمي بين المللي توصيف كرد.
بهمن نامور مطلق با اشاره به گسترش مخاطرات زيستي كه آينده زندگي بشر در كره زمين را تهديد مي كند، گفت: توسعه مدنظر يونسكو مردم محور است؛ به اين معنا كه نه فقط بايد از آب و خاك محافظت كرد، بلكه بايد محور حفاظت را فرهنگ و آداب و رسوم مردم جوامع محلي دانست و از آن صيانت كرد تا ضمن جلوگيري از تخريب تنوع زيستي، از تنوع فرهنگي و ميراث جامعه بشري نيز صيانت شود.
وي كپه داغ را يك بانك ژنتيكي براي جهان توصيف كرد و افزود: براي صيانت از اين ذخيره ژنتيكي مردم بايد ذينفع باشند و اين امر هم با حمايت از رشد صنايع خلاقانه مردمي و ميراث و صنايع فرهنگي منطقه ميسر مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه فعاليت هاي علمي و پژوهشي در اين منطقه اتفاق بيفتد، گفت: نحوه زندگي كردن مردم در اين منطقه بايد صيانت شود چرا كه با از بين بردن تنوع زيستي، كل انسانيت به خطر مي افتد.
در اين مراسم كه با حضور استاندار خراسان شمالي و جمعي از مسئولان استاني و محلي برگزار شد، از لوح و تمبر يادبود ثبت جهاني ذخيره گاه زيست كره كپه داغ، رونمايي و از دست اندركاران ثبت اين رويداد و كارمندان نمونه محيط زيست اين استان قدرداني شد.
ذخيره گاه هاي زيست كره با هدف استفاده از روش هاي نوين براي مديريت مناطق حفاظت شده و نيز عرصه هاي طبيعي تعريف مي شوند و تلاش بر اين است تا صيانت از اين عرصه ها و بهره برداري از ظرفيت هاي آن با مشاركت مردم انجام شود.
منطقه حفاظت شده گليل و سراني در حوزه كپه داغ با گستره 18 هزار هكتار در شمال شهرستان شيروان در مرز استان خراسان شمالي با كشور تركمنستان قرار دارد كه داراي ذخيره گاه غني و ارزشمند گياهي و جانوري است.
اين منطقه با آب و هوايي عموما كوهستاني، داراي شيب‌هاي تند و دره‌هاي عميق و صخره‌هاي مرتفع است، اين منطقه قسمتي از رشته كوه‌هاي موسوم به 'كپه داغ' را تشكيل مي دهد.
گليل و سراني واقع در 60 كيلومتري شهر شيروان با توجه به دارا بودن ويژگي‌هاي خاص طبيعي از جمله جنگل‌هاي انبوه ارس و تنوع بسيار زياد پوشش گياهي و نيز زيستگاه خالص ترين قوچ اوريال، تيرماه سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.
7186/5132
۰ نفر