۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83024553
T T
۰ نفر

رهبر كره شمالی بار دیگر متعهد به انحلال هسته ای شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83024553
رهبر كره شمالی بار دیگر متعهد به انحلال هسته ای شد

پكن- ایرنا- رهبر كره شمالی یك بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر خلع سلاح هسته ای كشورش و تحقق صلح در شبه جزیره كره تاكید كرد.

به گزارش ایرنا خبرگزاری مركزی كره شمالی روز پنجشنبه گزارش كرد، 'كیم جونگ اون' رهبر این كشور روز گذشته (چهارشنبه) در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهوری كره جنوبی در پیونگ یانگ افزود: از بین بردن خطر جنگ و درگیری های مسلحانه در شبه جزیره كره و تبدیل منطقه به گهواره صلح، بدون وجود تسلیحات و تهدیدات هسته ای از مواضع ثابت و مبتنی بر اراده كره شمالی است.
او تصریح كرد: برای تحقق این امر و انحلال هسته ای شبه جزیره، باید كره شمالی و جنوبی تلاش های خود را توسعه دهند.
خبرگزاری مركزی كره شمالی در ادامه گزارش خود به نقل از رهبر كره شمالی در نشست با هیات كره ای آورده است كه او خواهان تسریع بخشیدن به مسائل مربوط به توسعه روابط دو كره و حفظ صلح و ثبات شبه جزیره كره شده است.
'چونگ ایو یونگ' رئیس دفتر امنیت ملی ریاست جمهوری كره جنوبی كه به عنوان نماینده رییس جمهوری این كشور روز گذشته (چهارشنبه) راهی پیونگ یانگ شده بود شامگاه دیشب با 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی دیدار و گفت و گو كرد و نامه رییس جمهوری كره جنوبی را به او تحویل داد.
خبرگزاری كره شمالی می گوید كه رهبر این كشور بعد از خواندن نامه رییس جمهوری كره جنوبی از وی به خاطر این نامه دوستانه تشكر كرده است و آن را بیانگر آینده روشن روابط دو كره عنوان كرده است.
كیم در این دیدار همچنین نسبت به توسعه روابط دو كره از جمله مذاكرات نظامی، دیدار مجدد خانواده های جدا شده دو كره و طرح های اقتصادی مشترك اظهار خوشحالی كرده است.
رهبر كره شمالی افزود: ما باید دست در دست هم این موفقیت ها را ادامه دهیم و بدون هیچ گونه انحرافی بر مدار صلح، آشتی و همكاری حركت كنیم.
با این حال اگرچه خبرگزاری كره شمالی اشاره ای به برنامه زمانبندی 'كیم' برای انحلال هسته ای نكرده است ولی امروز پنجشنبه 'چونگ ایو یونگ' فرستاده ویژه رییس جمهوری كره جنوبی كه روز گذشته با كیم در پیونگ یانگ دیدار كرد گفته بود: 'كیم جونگ اون' در این دیدار مجددا تعهد خود را نسبت به انحلال هسته ای اعلام كرد و همچنین امیدوار به همكاری با ایالات متحده برای ادامه مذاكرات است.
این مذاكرات به دنبال لغو سفر 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا به كره شمالی انجام شده است آمریكا آن زمان این سفر را به این دلیل كه پیشرفتی در مذاكرات حاصل نشده است لغو كرد اما آنطور كه نماینده رییس جمهوری كره جنوبی گفته است رهبر كره شمالی این اظهارات واشنگتن را قبول ندارد و معتقد است تلاش های كشورش برای خلع سلاح هسته ای خیلی معنا دار و مهم بوده است.
رهبر كره شمالی گفته است تخریب سایت آزمایش هسته ای 'پیونگه ری' با هدف نشان دادن حسن نیت او برای خلع سلاح هسته ای بوده است او ابراز نگرانی كرده است كه جامعه بین المللی این اقدامات معقول او را نادیده بگیرد.
چانگ می گوید رهبر كره شمالی از او خواسته است پیامش را به ایالات متحده تحویل دهد اما او اشاره ای به این پیام خاص نكرده است.
با این حال، فرستاده كره جنوبی به نقل از رهبر كره شمالی گفت كه او امیدوار است به طور كامل خلع سلاح هسته ای را به پیش ببرد و روابط خصمانه میان كشورش با ایالات متحده تا ژانویه سال 2021 یعنی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد.
كیم در این دیدار خواستار اعلام پایان جنگ دو كره شده و گفته است كه اعلام رسمی پایان جنگ كره هیچ ارتباطی با حضور نیروهای آمریكایی مستقر در كره جنوبی ندارد.
**آساق**1904**