۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83024606
T T
۰ نفر
شورای حل اختلاف زمینه آزادی هزاران زندانی را فراهم كرد

كرمان - ایرنا - معاون قوه قضائیه و رئیس مركز شوراهای حل اختلاف گفت: سال گذشته در نتیجه پیگیری و فعالیت های این شوراها زمینه آزادی 10 هزار و 800 زندانی را در استان های كشور فراهم شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه كرمان افزود: شوراهای حل اختلاف در محل زندان ها نیز راه اندازی شده تا زندانیان به این مرجع دسترسی داشته باشند كه این مهم در روند آزادسازی زندانیان موثر بوده است .
وی با اشاره به اینكه شوراهای حل اختلاف در سال 1381 تشكیل شده و همواره فراز و نشیب هایی داشته و اكنون مورد قبول رئیس قوه و روسای دادگستری ها است، افزود: سه میلیون و 500 هزار پرونده سال گذشته در شوراهای حل احتلاف كشور وارد شد كه از این تعداد تنها حدود 140 هزار پرونده مورد اعتراض قرار گرفته و وارد دادگستری شده است .
رئیس مركز شوراهای حل اختلاف كشور اظهار داشت: اكثریت مردم از روند رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف رضایت دارند زیرا شاكله اصلی این شوراها بر صلح و سازش استوار است.
معاون قوه قضاییه درآمد شوراهای حل اختلاف را ماهانه 25 میلیارد تومان عنوان كرد و گفت: در پنج ماه گذشته 125 میلیارد تومان به خزانه واریز كرده ایم.
حجت الاسلام احمدی میانجی گفت: به دلیل مشكلات قوه قضائیه ناچار شدند عملیات های رسیدگی به برخی پرونده ها را به شوراهای حل اختلاف واگذار كنند.
وی افزود: در شوراهای حل اختلاف همواره تلاش شده كه مساله صلح و سازش در راس امور باشد و میانگین كشوری در این حوزه حدود 33 درصد از مجموع پرونده ها است كه به صلح و سازش ختم می شود و در برخی شهرستان های شرقی استان كرمان میزان صلح و سازش به 98 درصد نیز می رسد.
معاون قوه قضائیه بیان كرد: موضوع صلح و سازش در پرونده ها در برخی استان ها از جمله اصفهان كم و در حوزه عشایر بالا است.
وی گفت: در شوراهای حل اختلاف 34 هزار نفر مشغول به كار هستند كه از این تعداد 12 هزار نفر جوانانی هستند كه از دانشگاه ها وارد این حوزه شده اند و مابقی افرادی از جمله كارمندان ادارات هستند.
حجت الاسلام احمدی میانجی اظهار داشت: كم بودن پاداش پرداختی به اعضای شوراهای حل اختلاف و عدم تعیین تكلیف جوانان فعال در شوراهای حل اختلاف از مشكلات اساسی این نهاد به شمار می رود.
7440/ 5054
۰ نفر