۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 83026102
T T
۰ نفر

افق روشن در روابط اقتصادی سوریه و لبنان

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 83026102
افق روشن در روابط اقتصادی سوریه و لبنان

دمشق- ایرنا- روابط اقتصادی بیروت و دمشق در دور جدید پسا بحران در سوریه قوت گرفته است بطوری كه هیاتی بلند پایه از كشور لبنان برای شركت در شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق به پایتخت این كشور سفر كرده است.

به گزارش ایرنا، روابط میان سوریه و لبنان علیرغم داشتن موافقان و مخالفان به موضوع چالشی این روزها در بیروت تبدیل شده است.
جنگ در سوریه موجب شده تا بر روابط میان این كشور و لبنان اثر منفی بگذارد و این امر بر اوضاع امنیتی، اقتصادی و سیاسی لبنان هم تاثیر گذاشته است.
درحالی كه برخی در لبنان به ویژه حزب الله، جنبش امل، حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» و نزدیكان «میشل عون» رئیس جمهوری خواهان احیای روابط دو كشور هستند، برخی دیگر از جمله حزب «المستقبل» ، «نیروهای لبنانی» و نزدیكان «سعد الحریری» نخست وزیر این كشور نسبت به آن یا مخالفت یا با محافظه كاری برخورد می كنند.
بیشترین مرز لبنان با كشورهای همسایه از طریق دریا و تنها با سوریه و رژیم صهیونیستی مرز زمینی دارد.
كشور لبنان با 375 كیلومتر مرز مشترك با سوریه در مقابل 79 كیلومتر مرز با رژیم صهیونیستی كه دشمن لبنان و مردم منطقه است، می تواند تاثیر بسزایی بار دیگر در روابط دمشق - بیروت داشته باشد.
این گسترگی مرز زمینی لبنان با سوریه قطعا می تواند كمك بزرگی برای اقتصاد این كشور به ویژه در تردد زمینی داشته باشد.
سوریه تاثیر گذار در رشد اقتصادی لبنان بوده و تنها مسیر ترانزیت زمینی بیروت به سوی دیگر كشورهای عربی است.
هم اینك بسیاری از لبنانی ها به دنبال ایجاد روابط محكم و گسترده با سوریه هستند و نشانه های این روابط پس از حدود هشت سال جنگ در این كشور با حضور سه وزیر لبنانی در نمایشگاه بین اللمللی سوریه آغاز شده است.
حضور وزرای كشاورزی، صنعت و گردشگری لبنان به سوریه سبب شده یخ روابط بین دو كشور شكسته شود به طوری كه این وزرا با تعداد زیادی از مسئولان ارشد سوری در دمشق دیدار و گفت و گو كردند.
این دیدارها به بهانه برگزاری شصتمین نمایشگاه بین اللملی دمشق آغاز شده و این امر نشان از تداوم ارتباط گسترده اقتصادی میان دو كشور است.
قطعا روابط میان سوریه و لبنان می تواند سرآغاز تحول جدیدی در منطقه باشد به طوری پیش بینی میشود در روزهای آینده تمایل كشورهای دیگر به ویژه همسایگان عربی به سوریه افزایش پیدا كند.
امروز كشورهای زیادی پس از جنگ حدود هشت ساله در سوریه برای مشاركت در امر بازسازی تمایل دارند به طوری كه نمایشگاه دمشق با حضور 48 كشور جهان از دو شب قبل (پنجشنبه)در حال برگزاری است.
لبنان نیز كه در همسایگی سوریه قرار دارد، نمی تواند بی تفاوت به این كشور باشد، زیرا اقتصاد هر دو كشور به دلیل هم مرز بودن با یكدیگر به هم گره خورده است.
روابط میان سوریه و لبنان می تواند كمك بزرگی به بیروت برای خارج شدن از بن بست جاده ای داشته باشد و این امر نیازمند گسترش همكاری ها است.

**حضور سه وزیر لبنان در سوریه
وزرای گردشگری، صنعت و كشاورزی لبنان برای نخستین بار پس از حدود هشت سال جنگ در سوریه در شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق شركت و با همتایان سوری خود دیدار و گفت وگو كردند.
بشر یازجی وزیر گردشگری سوریه در دیدار با همتای لبنانی در دمشق گفت: گردشگری سوریه در دوره آینده، گردشگری بازرگانی خواهد بود.
وی افزود: همكاری میان نهادهای گردشگری در سوریه و لبنان باید ساختار هدفمند داشته باشند.
اوادیس كیدانیان وزیر گردشگری لبنان نیز گفت: مشاركت لبنان در نمایشگاه بین المللی دمشق فرصتی برای تجدید روابط گردشگری میان دو كشور است و حضور سوری ها نیز در لبنان گام مهمی برای توسعه گردشگری است.
عبدالله العربی وزیر بازرگانی داخلی سوریه نیز با 'حسین الحاج حسن' وزیر صنعت و 'غازی زعیتر' وزیر كشاورزی لبنان دیدار و بر روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو كشور و راه های تقویت و توسعه آن تاكید كردند.
در این دیدارها بر ضرورت افزایش صادرات كالا و محصولات صنعتی، غذایی و دارویی و اهمیت مشاركت لبنان در بازسازی سوریه تاكید شد.
الحاج حسن وزیر صنعت لبنان نیز پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داست: سوریه علی رغم شرایط سختی كه در چند سال گذشته داشته به اقتصاد لبنان كمك كرده تا از طریق تسهیل صادرات موز از سال 2010 تا 2018 كمكی به كشاورزان لبنانی شود.
زعیتر وزیر كشاورزی لبنان نیز گفت: مشاركت رسمی لبنان در نمایشگاه دمشق نشانه اصرار این كشور بر تعمیق و گسترش روابط برادرانه با سوریه و قدردانی از این كشور در دفاع از لبنان و موضوعات عربی است.
وزیر بازرگانی داخلی سوریه نیز گفت: مذاكرات دوطرف برای گسترش روابط تجاری میان یكدیگر تا پایان سپتامبر جاری برگزار می شود.
العربی نیز ابراز امیدواری كرد كه روابط تجاری میان سوریه و لبنان به وضعیت قبل بازگردد.
وی افزود: نمایشگاه امسال به خاطر افزایش شمار كشورها و شركت های شركت كننده از اهمیت خاصی برخوردار است و این مشاركت نشان دهنده خواست كشورها برای توسعه روابط با سوریه است.
شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق دو شب قبل (پنجشنبه) با حضور عماد خمیس نخست وزیر سوریه و 1700 شركت داخلی و خارجی از 48 كشور جهان در شهرك نمایشگاهی دمشق گشایش یافت.

**سعد حریری مدعی قطع رابطه كابینه جدید لبنان با سوریه
'سعد الحریری' نخست وزیر مامور به تشكیل كابینه لبنان ماه گذشته با تاكید بر مخالفت خود با بازگشت روابط كشورش با سوریه تهدید كرد در صورتی كه كسانی بر این مساله اصرار كنند، كابینه جدید لبنان تشكیل نخواهد شد.
الحریری گفت: من موافق بازگشت روابط لبنان و سوریه نیستم و این مساله غیرقابل مناقشه است.
وی افزود: چنانچه دیگران بر بازگشت روابط از طریق بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» اصرار كنند، دولت هرگز تشكیل نخواهد شد.
گذرگاه نصیب میان اردن و سوریه قرار دارد و در گذشته كالاهای لبنانی پس از ورود به سوریه از طریق این گذرگاه به اردن و دیگر كشورهای عربی صادر می شد.
برخی از سیاستمداران و تجار لبنانی خواهان گفت و گو با سوریه برای تسهیل در عبور كالاهای كشاورزی و صنعتی لبنانی از گذرگاه مرزی نصیب شده اند.
در همین حال دمشق، بحث درباره اجازه عبور كالاهای لبنانی از گذرگاه نصیب را منوط به مذاكره دولت لبنان با دولت سوریه كرده است.
اشاره الحریری به كسانی است كه به گفته وی تلاش می كنند از طریق طرح موضوع ضرورت بازگشایی گذرگاه نصیب باب گفت و گو و عادی سازی روابط بین بیروت و دمشق را باز كنند.

**ضروری بودن روابط لبنان با سوریه
'نبیه بری' رئیس پارلمان لبنان در واكنش به سخنان 'سعد الحریری' نخست وزیر مامور به تشكیل كابینه این كشور در مخالفت با عادی سازی روابط بیروت-دمشق تاكید كرد و گفت كه این روابط برای لبنان یك ضرورت و نیاز است
بری در گفت وگو با تارنمای «الانتشار» این سخنان را غیرواقعی و غیرمفید برای لبنان دانست.
وی از الحریری خواست تا در اتخاذ مواضع خصمانه علیه روابط لبنان و سوریه پیشتازی نكند.
به گفته بری، بین لبنان و سوریه روابط دیپلماتیك وجود دارد و شخص الحریری چند ماه پیش سفیر لبنان در سوریه را منصوب كرد.
وی همچنین عزم لبنان برای خرید برق از سوریه و همكاری در زمینه بازگشت آوارگان به كشورشان را از جمله زمینه های دیگر همكاری بین لبنان و سوریه دانست.
بری موضع «سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله لبنان در واكنش آرام به سخنان الحریری را ارزشمند توصیف كرد.
نصرالله در سخنرانی، بدون نام بردن از الحریری گفت: به رهبران دیگری كه ما با آنان در موضوع رابطه با سوریه اختلاف نظر داریم، نصیحت می كنم كه بر روی مواضعی كه بعداً از آن عقب نشینی می كنند، پافشاری نكنند.
درحالی كه برخی گروه ها از جمله حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد و نیز «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان موافق احیای روابط سوریه و لبنان هستند، برخی دیگر از جمله حزب المستقبل، نیروهای لبنانی (القوات) و سوسیالیست ترقی خواه و نیز الحریری با آن مخالف هستند.
این اختلافات كه از ماه گذشته در لبنان برای رابطه و یا قطع آن با كشور سوریه میان مسئولان لبنانی شكل گرفته با حضور وزرای لبنانی به دمشق مرحله جدیدی را آغاز كرده است.
با سفر وزرای صنعت، كشاورزی و گردشگری لبنان به بهانه شصتمین نمایشگاه بین المللی دمشق به سوریه نشان می دهد روابط خاموشی میان دو كشور درحال شكل گیری است.
این روابط دو جانبه لبنان و سوریه قطعا می تواند كمك بزرگی برای اقتصاد بیروت از طریق تردد های زمینی باشد.
سفر سه وزیر لبنانی به سوریه نشان داد كه اكثر لبنانی ها خواستار برقراری روابط بیروت و دمشق هستند.
خاورم**8005**1211