۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 83026407
T T
۰ نفر
تعیین رنگ و نوع لباس دانش‌آموزان در اختیار شورای مدرسه است

تهران- ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: تعیین رنگ و نوع لباس فرم دانش‌آموزی در اختیار شورای مدرسه است و در مورد قیمت تمام‌ شده لباس‌ها، شورای مدرسه باید رعایت حال عموم دانش آموزان را در نظر بگیرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا كاظمی با اشاره به اینكه یكی از اولویت‌های ویژه توسعه فرهنگ حجاب و عفاف است، اظهار كرد: عضو كارگروه ساماندهی مد و لباس هستیم و طبیعی است وظایفی كه به ما محول شود، دنبال می‌كنیم و در موارد مطرح‌شده در شورا نظر می‌دهیم.
وی افزود: پوشش را نمی‌توان از فرهنگ جامعه جدا كرد؛ علاوه بر آن لباس نقش جدی در آرامش روحی و روانی و آراستگی دارد، بیانگر نگرش درونی افراد در حوزه سبك زندگی است و بسیاری از باورهای انسان‌ها از طریق پوشش قابل دریافت است.
كاظمی با بیان اینكه در آموزش‌وپرورش چگونگی انتخاب پوشش در مدارس را به ‌عنوان تكلیف در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مدارس دنبال می‌كنیم، گفت: مساله فرهنگی پوشش و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نیز مطرح است و هدف غایی ما در پوشش و الگوهای پوششی همین است.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین راهبردها در آموزش‌وپرورش، اجرای متوازن سند تحول بنیادین است؛ 351 برنامه ذیل شش زیر نظام سندتحول دیده‌شده از این تعداد حدود 40 برنامه مرتبط با حوزه پرورشی است و چهار برنامه به حجاب و عفاف برمی‌گردد یعنی 10 درصد برنامه‌ها به مقوله حجاب و عفاف مربوط است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینكه برنامه‌های مهمی را در همین راستا در دستور كار داریم، افزود: تدوین ویژگی‌های پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانش‌آموزان و متناسب با تفاوت‌های فرهنگی را در دست طراحی داریم.
وی ادامه داد: تعیین رنگ و نوع لباس در اختیار شورای مدرسه است و در این مورد تنوع پوشش رنگ دانش آموزان را كاملاً مشاهده می‌كنید؛ اما درباره قیمت و هزینه تمام‌شده، شورای مدرسه، رعایت حال عموم دانش آموزان را می‌كند و در صورت رعایت نشدن آن به ‌صورت خاص دانش‌آموزان با بنیه مالی ضعیف‌تر آسیب می‌بینند.
كاظمی با اشاره به وجود كارگروه لباس فرم مدارس در مناطق آموزش‌وپرورش گفت: این كار‌گروه‌ها با همكاری اتحادیه پوشاك، اصنافی كه قابلیت تولید دارند را شناسایی می‌كنند و سبدی از جنس و مدل در رنگ‌های متفاوت ارائه می‌دهند ولی به‌هرحال باید به سمتی برویم كه ذائقه دانش‌آموزان را ببینیم.

*** مهر امسال، كلاس بدون معلم نخواهیم داشت
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار كرد: با تلاش همكاران، در اول مهر امسال، كلاس بدون معلم نخواهیم داشت.
رضوان حكیم زاده در جلسه شورای استان گلستان اظهار كرد: استان گلستان یك برش از سایر مناطقی است كه به دلیل بی‌توجهی به مبنای درست برآورد نیروی انسانی مورد نیاز، دچار مشكل نیروی انسانی در دوره ابتدایی شده و در این استان شاهد سیر صعودی تراكم داتش آموزان در كلاس‌های درس هستیم.
وی افزود: شورای عالی آموزش‌وپرورش سه سطح كلان‌شهرها، شهرهای كوچك و مناطق محروم و روستایی و عشایری را برای محاسبه میانگین تعداد دانش‌آموز به تعداد معلم مشخص كرده و به علت اینكه این مبنای درست استفاده نمی شود، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شویم درحالیكه نشانگرهای مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش تأكید می‌كند نباید به دلیل پراكندگی جمعیت در مناطق كشور، از عددی به اسم میانگین تعداد دانش آموزان نسبت به تعداد معلمان استفاده كنیم.
حكیم زاده گفت: در شهرهای كوچك، دو میلیون و 998 هزار و 636 دانش‌آموز دوره ابتدایی درس می‌خوانند كه تراكم آنها در كلاس‌ها زیر 25 نفر است و 189 هزار و 304 معلم به این دانش آموزان اختصاص داده‌ایم. تقاضا این است كه به یك مبنای درست برای محاسبه و برآورد نیروی انسانی در دوره ابتدایی توجه شود و اگر مبنا غلط باشد میانگین‌ها گمراه‌كننده است.
حكیم زاده به سند تحول بنیادین اشاره كرد و گفت: این سند الزاماتی دارد كه مهم‌ترین آن تربیت تمام ساحتی است، یعنی همه ابعاد دانش آموزان را تربیت كنیم. با تلاش همكاران كلاس بدون معلم در اول مهر نخواهیم داشت اما طبق سند تحول كه نگاه تخصص محور به دوره ابتدایی دارد، معلم برای كلاس درس نمی‌فرستیم و این افراد مربی هستند.

***درخشش كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در جشنواره بین المللی فیلم های كودك و نوجوان
فیلم 90 دقیقه‌ای ضربه‌فنی به نویسندگی و كارگردانی غلامرضا رمضانی موفق به دریافت چهار پروانه زرین، یك تندیس و یك لوح قدردانی در بخش‌های مختلف سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودك و نوجوان، شد.
همچنین فیلم بلند سینمایی دوچ به نویسندگی و كارگردانی امیر مشهدی‌عباس نیز پنج جایزه و لوح قدردانی بخش‌های مختلف این جشنواره را به خود اختصاص داد.
بر اساس این گزارش، پروانه زرین داوران كودك و نوجوان برای بهترین فیلم، پروانه زرین مسابقه سینمای ایران به‌عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه بخش نوجوان، پروانه زرین زنده‌یاد زاون قوكاسیان و تندیس ویژه و لوح قدردانی داوران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به فیلم ضربه‌فنی غلامرضا رمضانی تعلق گرفت و علی ملكیان بازیگر نوجوان فیلم ضربه‌فنی نیز از سوی هیات‌ داوران مسابقه سینمای ایران به‌ عنوان یكی از نامزدهای دریافت جایزه در همین مراسم اعلام شد.
جایزه اصلی یونیسف به دلیل نگاه عمیق به مسائل كودك و نوجوان و دیدگاه دغدغه‌مند كارگردان در پرداختن به مساله آموزش كودكان و سوادآموزی به امیر مشهدی عباس برای كارگردانی فیلم سینمایی دوچ اهدا شد و جایزه بازیگری برتر این جشنواره از نگاه گروه نوجوان به محمدامین احمدی، لوح قدردانی بازیگر كودك جداگانه به محمدامین احمدی و امیرمحمد محمدی و جایزه میراث فرهنگی از سوی مجموعه هنری تاریخی نیاوران به نیابت از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به امیر مشهدی‌عباس كارگردان فیلم دوچ اختصاص داده شد.
این دو فیلم بلند سینمایی به تهیه‌كنندگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مشاركت بنیاد سینمایی فارابی تولیدشده است.

***بازرسی و نظارت 83 درصد مناطق آموزشی كشور در دو ماه تیر و مرداد
مدیركل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: بیش از 83 درصد مناطق آموزشی كشور در دو ماه تیر و مرداد بازرسی و نظارت شده اند.
علیرضاكمرئی در مصاحبه با خبرنگار این مركز با اشاره به آمار نظارت و بازررسی این اداره در دو ماه تیر و مرداد اظهار كرد: 28 هزار و 641 مدرسه شامل 26.89 درصد مدارس كشور و 633 ستاد ثبت‌نام معادل 83.28 درصد ستادهای منطقه‌ای استان‌های سراسر كشور مورد نظارت و بازرسی قرارگرفته‌اند.
مدیركل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات گفت: از این تعداد 16 هزار و 802 مدرسه ابتدایی، 6 هزار و 848 مدرسه متوسطه اول و 4 هزار و 991 مدرسه متوسطه دوم و هنرستان بوده است؛ از این تعداد 787 مدرسه در 20 استان توسط تیم‌های نظارتی ستادی و مابقی توسط استان‌ها و مناطق مورد نظارت قرارگرفته‌اند.
وی افزود: تعهد مدیران مدارس به رعایت دستورالعمل‌ها و شفافیت در دستورالعمل‌های صادرشده و گستردگی و حساسیت حوزه‌های نظارتی سبب آرامش نسبی بیشتری در فصل ثبت‌نام مدارس برای سال تحصیلی 98-97 شده است.
مدیركل پاسخگویی به شكایات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینكه پیامدهای این نظارت گسترده هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است اظهار كرد: كاهش آمار مشكلات منعكس‌شده و تماس‌های تلفنی و بازدیدهای میدانی از بهبود نسبی شرایط ثبت‌نام خبر می‌دهد.

***تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مستلزم دریافت ردیف
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مستلزم دریافت ردیف و اجازه از سازمان امور اداری استخدامی است گفت: لایحه پیشنهادی در راستای رتبه‌بندی برای دولت فرستاده‌ایم كه امیدواریم به‌زودی در دستور كار قرار بگیرد و به مجلس برود.
سیدمحمد بطحایی در همایش نكوداشت خدمات فرهنگی و عمرانی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز كشور در لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاید یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز كشور اخلاصی است كه در كارشان وجود دارد بدون اینكه علاقه‌ای به سخنرانی‌ها و نمایش دادن خود داشته باشد.
وی بابیان اینكه اخلاص جریان خیرین مدرسه‌ساز را در كشور هدایت می‌كند افزود:بخش عمده‌ای از واحدهای آموزشی ما توسط خیرانی كه در گوشه و كنار كشور وجود دارند ساخته می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش عنوان كرد: دریكی دو سال اخیر جهت‌گیری این نهاد به سمت خارج از كشور وجود داشته، خیرانی در خارج از كشور آمادگی برای حوزه مدرسه‌سازی و مدرسه داری را داشته‌اند و اخلاصی كه در كار رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز كشور وجود دارد، شاید مهم‌ترین عامل موفقیت شان در بیش از 20 سالی است كه جامعه خیران مدرسه‌ساز را با همت بلند خود اداره كرده است.
وی با اشاره به پرداخت سرانه مراكز آموزشی بیان كرد: بخشی از سرانه را پرداخت كرده‌ایم و در یك تا دو هفته گذشته سرانه‌ای را به استان‌ها داده‌ایم و امیدواریم تا قبل از پایان شهریور یك نوبت سرانه دیگر را برای مناطقی كه امكان كمك‌های مردمی در آن وجود ندارد یا كم است ارسال كنیم تا از این سرانه برای آماده كردن مدرسه استفاده كنند.
بطحایی تصریح كرد: لایحه پیشنهادی در راستای رتبه‌بندی برای دولت فرستاده‌ایم كه امیدواریم به‌زودی در دستور كار قرار بگیرد و به مجلس برود، نمایندگان مجلس نیز با استقبالی كه از این كاردارند یقین داریم كارهای لازم را برای عملیاتی شدن و اجرای طرح رتبه‌بندی انجام خواهد داد.
وی خاطرنشان كرد: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مستلزم دریافت ردیف و اجازه از سازمان امور اداری استخدامی است، تا زمانی كه سازمان اداری استخدامی نه‌تنها برای آموزش‌وپرورش بلكه برای همه دستگاه‌ها این اجازه را ندهد و ردیف تبدیل وضعیت ندهد این اتفاق نمی‌افتد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مذاكراتی را با سازمان داشته‌ایم و دلایل آورده‌ایم و سازمان نیز نهایت همكاری را انجام می‌دهد. در راستای سیاست‌هایی كه دولت در برنامه تحول نظام اداری دارد این كار را انجام می‌دهد و امیدواریم تا قبل از سال 97 بتوانیم تعدادی از این ردیف‌ها را اخذ كنیم.
علمی**9157*2017
۰ نفر