۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83027672
T T
۰ نفر

طرح پابند الكترونيكي زندانيان در كرمان اجرا شد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83027672
طرح پابند الكترونيكي زندانيان در كرمان اجرا شد

كرمان - ايرنا - طرح پابند الكترونيكي به منظور مراقبت الكترونيكي از زندانيان و كاهش جمعيت كيفري زندانها امروز (يكشنبه) با حضور مسئولان قضايي استان كرمان اجرا شد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي دادگستري، رئيس كل دادگستري استان كرمان در آيين اجراي طرح پابند الكترونيكي زندانيان افزود: با تلاش معاون آمار و فناوري اطلاعات دادگستري و اداره كل زندان ‌هاي كرمان اين طرح به ثمر رسيد و استان كرمان براي نخستين بار به مراقبت الكترونيكي از زندانيان در حالت حبس دست پيدا كرد.
يدالله موحد گفت : طرح پابند الكترونيكي زندانيان با هدف كاهش جمعيت كيفري در زندان ها و هزينه هاي دولت و كاهش آسيب هايي كه در جامعه فرد زنداني و خانواده وي را تهديد مي كند اجرا مي شود.
اين مقام ارشد قضايي در استان كرمان با بيان اينكه امروز در استان كرمان مقدمات و زيرساخت‌ هاي لازم اين سامانه آماده شده است اظهار داشت: 12پابند الكترونيكي سهميه استان كرمان است و امروز طبق اجراي ماده 62 قانون مجازات اسلامي براي چهار نفر از زندانيان اين پابند الكترونيكي نصب مي ‌شود.
رئيس شوراي قضايي استان كرمان افزود: جرايم تعزيري درجه پنج تا هشت و متهماني كه در اجراي بند 'چ' ماده 217 قرار تامين مراقبت الكترونيك دارند، مي‌ توانند از سامانه مراقبت الكترونيكي استفاده كنند و ضمن اينكه محكومين به حبس با رضايت خود زنداني و در محدوده مشخص زير سامانه الكترونيكي تحت نظارت قرار مي‌ گيرند.
رئيس كل دادگستري استان كرمان گفت: محكوميني كه متقاضي استفاده از اين مراقبت الكترونيكي هستند، بايد يك سپرده توديع كنند تا براي خساراتي كه اگر احيانا به اين سامانه وارد كردند از آن سپرده براي تعمير آن استفاده شود و همچنين محكوم بايد اجاره‌اي نيز به صورت ماهيانه پرداخت كند.
وي افزود : اين طرح در ابتدا در مركز استان اجرا مي شود و سعي مي كنيم پس از بررسي و دريافت پابند هاي بيشتر اين طرح در زندان شهرستان ها نيز اجرا شود.
معاون آمار و فناوري اطلاعات دادگستري استان كرمان نيز با بيان اينكه استان كرمان براي نخستين بار به صورت رسمي اين طرح الكترونيكي را انجام مي دهد، گفت: فردي كه از اين پابند استفاده مي‌كند، اصلا مشخص نمي شود و فرد مي‌تواند زندگي عادي خود را در سطح جامعه داشته باشد.
حميد خالقي با بيان اين مطلب كه سامانه نظارت اين افراد در تهران است و زنداني از آنجا تحت مراقبت است، تصريح كرد: اين دستگاه مانند جي پي اس عمل كرده و توسط سيستم مانيتورينگ در تهران كنترل مي شود در صورت هرگونه دستكاري قابل مشاهده است و به وي تذكر و هشدار داده مي‌شود و اگر فرد به هشدارها بي‌اعتنا باشد، به قاضي دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در اين خصوص اتخاذ شود.
وي افزود: ما با اين دستگاه مي توانيم فرد را در خانه و در اتاق خاص محدود كنيم اما كساني كه امروز پابند به آنها زده مي‌شود در محدوده شهر كرمان مي‌توانند تردد كنند و دستگاه در صورت خروج متهم از شهر كرمان هشدار مي دهد اگر متهم قصد خروج از محدوده را دارد بايد به مركز مراقبت اعلام كند.
خالقي به ويژگي ها و مزاياي ديگر اين دستگاه اشاره كرد و گفت : اين دستگاه شارژي است و در صورت اتمام شارژ فرد متهم هر مسيري را طي كند پس از انجام شارژ مكانها مشخص مي شود.
معاون آمار و فناوري اطلاعات دادگستري استان كرمان افزود : اگر به سيستم آسيبي وارد شود خود فرد بايد هزينه آن را پرداخت كند.
مديركل زندان‌هاي استان كرمان نيز در اين مراسم گفت : با عملكرد خوب سيستم قضايي در استان كرمان خوشبختانه شاهد برنامه هاي خوبي از نظر حمايتي و قضايي در حوزه زندان استان درسطح ملي و كشوري هستيم.
رمضان اميري با تبيين مشكلات و آسيب‌هاي زندانيان و خانواده هاي آنان و وضعيت بعضي از زندان ها از نظر تراكم جمعيت گفت: اين سامانه موجب مي شود كه تعدادي از مجرمين به زندان وارد نشوند و در كنار خانواده خود دوران حبس خود را سپري كنند
مديركل زندان‌هاي استان كرمان افزود : حدود 700 نفر در استان داريم كه شامل استفاده از اين سامانه مي‌شوند .
7437/ 5054