۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83027687
T T
۰ نفر
بدون امر به معروف و نهی از منكر ادامه حیات انقلاب ممكن نیست

تهران - ایرنا - دبیركل ستاد امربه معروف و نهی از منكر تاكید كرد: بر این باوریم بدون امر به معروف و نهی از منكر زندگی و ادامه انقلاب امكان پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر روز یكشنبه در آستانه فرا رسیدن هفته امر به معروف و نهی از منكر در نشست خبری، تاكید كرد: 98درصد معضلات اجتماعی در سایه امر به معروف و نهی از منكر كه مورد تاكید اسلام است، حل می شود.
زرگر بزرگترین منكر را رژیم طاغوت دانست و گفت: امام راحل حركت و حمله خود را به طاغوت زمان آغاز كرد و همانگونه كه آغاز این انقلاب با امربه معروف و نهی از منكر بوده باید بقای آن هم با این مهم باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم منویات امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدا زنده بماند باید ادامه حكومت اسلامی و این انقلاب هم با امر به معروف و نهی از منكر ادامه یابد.
زرگر اظهار داشت: هفته امر به معروف و نهی از منكر همزمان با اول محرم از روز سه شنبه 20 شهریور با شعار «نهادینه سازی امربه معروف و نهی از منكر» آغاز می شود و در طول هفته برنامه های مختلف با مضمون امر به معروف و نهی از منكر در سراسر كشور برگزار می شود.
وی تاكید كرد: اگر این فرهنگ در كشور پیاده شود كه مردم امر به معروف و نهی از منكر را در زندگی خود جاری و ساری كنند بسیاری از مشكلات و معضلات جامعه حل و فصل و دیگر تكرار نخواهد شد.
زرگر در ادامه با تشریح برنامه های هفته امر به معروف و نهی از منكر كه با همكاری و مشاركت‌های مردمی و نهادها با این ستاد برگزار می شود، از «وحدت كلمه حمایت از امت اسلامی، دشمن ستیزی»، «حمایت جهادی از تولید ملی و خرید كالای ایرانی»، «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منكر، تقویت پایگاه مساجد در تربیت نسل جوان انقلابی»، «خودباوری، خود اتكایی، تقویت مدیریت جهادی، سالم سازی محیط اداری و حمایت از سبك زندگی ایرانی اسلامی به عنوان روزهای این هفته نام برد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر یادآور شد: از سال 72 با دستور رهبر معظم انقلاب، ستاد احیای امر به معروف ایجاد و كارهای خوبی انجام شد تا اینكه در سال 94 قانون امر به معروف و نهی از منكر به تصویب رسید.

** اصل امر به معروف و نهی از منكر بر مطالبه‌گری است
زرگر در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در قانون ظرفیت‌های زیادی پیش‌بینی شده است كه یكی از آنها مطالبه‌گری آحاد مردم از مردم و مردم از دولت است، اظهار داشت: اصل امر به معروف و نهی از منكر بر مطالبه‌گری است.
وی افزود: انسان باید در زندگی مطالبه‌گر باشد و برای آن منافعی كه مدنظر دارد تلاش كرده و با امر به معروف و نهی از منكر برای مطالبه‌گری انجام وظیفه كند.
به گفته وی مردم باید این حق را برای خود قائل شوند كه اگر حق و حقوقشان ضایع شد، حق‌ خود را از هم‌نوع و حتی دولت بستاند.
زرگر درعین حال یادآور شد: وضعیت كشورهایی كه به عنوان نظارت همگانی پیش رفته اند، به مراتب بسیار بهتر از كشورهایی است كه در این مسیر حركت نكرده اند.

** راه اندازی سامانه امین
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر با اشاره به راه‌اندازی سامانه امین برای همكاری و هدایت مردم در موضوع امر به معروف و نهی از منكر، آن را یك طرح و كار محله‌محور زیرنظر و كمك امامان جماعات مساجد، مدیران مدارس و آموزش و پرورش عنوان كرد و افزود: تمامی داوطلبان و افراد متقاضی می‌توانند وارد این سامانه شده و پس از ساماندهی آموزش های لازم را گذارنده و برای همكاری آنها برنامه ریزی شود.

** خبرنگاری، مطالبه گری و مبتنی بر امر به معروف و نهی از منكر است
زرگر در ادامه سخنان خود به جایگاه، رسالت و اهمیت شغل خبرنگاری اشاره و تاكید كرد: بیشتر حركات و كارهای شما امر به معروف و نهی از منكراست چرا كه بیشترین كار خبرنگاران، مطالبه گری است.
وی از اصحاب رسانه و خبرنگاران خواست كه در مورد نهادینه كردن موضوع امر به معروف و نهی از منكر به عنوان یك اصل مطالبه گری این ستاد را همراهی و كمك كنند.

** آن طور كه باید در امر به معروف تلاش نكرده ایم
زرگر با تاكید بر اینكه درباره امر به معروف و نهی از منكر آنگونه كه باید و شاید تلاش نكرده ایم، گفت: به عنوان مثال در موضوع بودجه، بودجه‌ای كه در سال 94 برای كل كشور ستاد امر به معروف و نهی از منكر پیش بینی كردند 20 میلیارد تومان بود اما 10 درصد تخصیص دادند، سال 95 از 27 میلیارد تومان، 15 میلیارد و امسال از 45 میلیارد تومان، تاكنون6 میلیارد و تنها 13درصد تخصیص داده شده است.
دبیر كل ستاد امر به معروف و نهی از منكر تاكید كرد: بر این باوریم كه اگر به احكام نورانی اسلام عمل كنیم، با این فرضیه می‌توانیم به همه جا برسیم.

** جداسازی بخش قضایی و نظامی ستاد امر به معروف و نهی از منكر
زرگر با اشاره به برخی از چارت های اداری و تشكیلاتی ستاد امر به معروف و نهی از منكر، خاطرنشان كرد: درباره معضلات اجتماعی، معاونت دستگاه‌های قضایی و نظامی داشتیم اما پس از تصویب قانون به این نتیجه رسیدیم كه بخش قضایی و نظامی باید جدا شوند از این رو تشكیلات تصویب و خوشبختانه دادستان كل كشور با هماهنگی رئیس دستگاه قضا، به معاون امر به معروف و نهی از منكر انتخاب شد.

** بیش از 116 هزار طلایه‌دار امر به معروف و نهی از منكر فعال هستند
دبیركل ستاد امر به معروف و نهی از منكر در پاسخ به سوالی درباره شمار نفرات، افراد و نهادهایی كه با این ستاد همكاری دارند، اظهار داشت: برای ساماندهی گروه‌های امر به معروف و نهی از منكر ایجاد شده و هم اكنون 10 هزار و 163 شورای امر به معروف و نهی از منكر در آموزش و پرورش، ادارات و مساجد داریم كه حدود 116 هزار و 300 نفر طلایه‌دار امر به معروف و نهی از منكر با ستاد همكاری می كنند.
زرگر یادآور شد: هم اكنون برای حل معضلات اجتماعی، كمیسیونی مركب از اعضای ستاد پیش‌بینی شده كه وظیفه آن، شناسایی و اولویت‌بندی معضلات و برنامه‌ریزی بر اساس وظایف ذاتی هر دستگاه است.

** نگاه ما به امربه معروف ونهی از منكر كاملا فرهنگی است
دبیر ستاد امر به معروف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه مردم به موضوع امر به معروف نگاه پلیسی دارند، تاكید كرد: نگاه ما به امر به معروف و نهی از منكر،100 درصد فرهنگی است از این رو ستاد كار سیاستگذاری می‌كند.
وی تاكید كرد: ستاد اجرایی نیستیم و هر استان بر اساس معضلات خود سیاستگذاری انجام می‌دهد و این موضوع موجب بومی‌سازی می‌شود.

** موضوع حجاب اولویت اول ما نیست
زرگر تصریح كرد: ناراحتم از اینكه چرا تا می‌گویند «امر به معروف و نهی از منكر»، همه نگاهها و توجه به سمت حجاب می‌رود در حالیكه موضوع حجاب، اولویت اول این ستاد نیست.
وی افزود: اسراف و تجمل‌گرایی از جمله موضوعاتی است كه به تصویب ما رسیده است و موضوع حجاب در اولویت های بعدی ستاد قرار می گیرد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر تصریح كرد: این ستاد به طور كلی دخالتی به برخورد ندارد و چنانچه هم برخوردی باشد دستگاه اجرایی انجام خواهد داد.
وی به رصد اقدامات دستگاه‌ها به عنوان یكی از وظایف ستاد اشاره كرد و تصریح كرد: یك دستگاه خیلی خوب نداریم، دو تا سه دستگاه خوب و بقیه متوسط و ضعیف هستند.

** امر به معروف و نهی از منكر، دولتی نیست
وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال دیگری درباره اولویت‌های امر به معروف اظهار كرد: در هر اداره‌ای شورای امر به معروف وجود دارد كه این شوراها موضوعات را برای خودشان اولویت‌بندی می‌كنند از این رو اولویت‌های اول این ستاد موضوعات ریز نیست.
زرگرهمچنین درباره تعاملات این ستاد با دیگر نهادهای مردمی و اینكه دولتی كردن یك موضوع مردمی آیا آن را از اهدافش دور نمی‌كند، اظهار داشت: اگر براساس اصل هشتم قانون اساسی كه یك اصل مردمی است، قانون پیش‌بینی كردیم، یعنی امر به معروف دولتی شده است؟ در حالی كه نیاز است در ابتدای امر، مردم ساماندهی شوند.

** پرونده اولیه دانه‌درشت‌ها رسیدگی شد
زرگر كه به عنوان قاضی دادگستری، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی را نیز بر عهده دارد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا دستگاه قضایی به پرونده دانه‌درشت‌ها رسیدگی می‌كند یا خیر، گفت: پرونده‌های اولیه كه رسیدگی شد مربوط به دلالان ارزی بود و خوشبختانه در پرونده دیروز، همه متهمان از صرافان دانه‌درشت بودند و به تدریج پیش می رویم و ان‌‌شاالله به دانه‌درشت‌تر‌ها می‌رسیم.
فراهنگ ** 1355 ** 1701**1055