۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83028610
T T
۰ نفر
ايستگاه هاي صلواتي در اصفهان ملزم به دريافت كارت بهداشت هستند

اصفهان- ايرنا- مسئول بهداشت مواد غذايي مركز بهداشت استان اصفهان گفت : مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و ايستگاه هاي صلواتي در ماه محرم و صفر، موظف به اخذ كارت بهداشت هستند.

سيد مهدي ميرجهانيان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : بر اساس رويه اي كه از پنج سال گذشته تا كنون در استان اصفهان اجرا شده است، همه كاركنان مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و نذري ها از جمله طباخي ها، آبدارخانه ها و ايستگاه هاي صلواتي در ماه هاي محرم و صفر بايد براي دريافت كارت بهداشت از طريق مراكز بهداشتي شهرها و روستاهاي خود اقدام كنند.
وي تاكيد كرد : بازرسان مراكز بهداشت در ايام عزاداري ماه هاي محرم و صفر از اين مراكز بازديد مي كنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و نداشتن كارت بهداشت با متوليان آن برخورد قانوني مي شود.
ميرجهانيان با اشاره به صدور 2 هزار و 200 كارت بهداشت براي كاركنان مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي در ماه محرم در كلانشهر اصفهان، گفت: افرادي كه تا كنون براي دريافت كارت بهداشت اقدام نكرده اند ضروري است در اسرع وقت به مراكز بهداشت مناطق خود مراجعه كنند.
وي با بيان اينكه مركز بهداشت استان اصفهان بر رعايت ايمني و اصول بهداشت فردي و مواد غذايي در آيين هاي مذهبي تاكيد دارد، گفت : اين موضوع به كليه ارگان هاي مرتبط از جمله سازمان تبليغات اسلامي، شركت هاي آب و برق، آتش نشاني، شهرداري ها و اورژانس اطلاع رساني شده است.
مسئول بهداشت مواد غذايي مركز بهداشت استان اصفهان افزود : دوره هاي آموزشي درباره بهداشت فردي، كنترل مواد اوليه و تهيه و فراوري مواد غذايي براي متوليان هيات هاي مذهبي، مساجد و اماكن متبركه نيز برگزار شده است.
ميرجهانيان از جمله موارد مورد تاكيد مركز بهداشت استان اصفهان در برگزاري مراسم عزاداري محرم و صفر و تهيه و توزيع مواد غذايي را جلوگيري از كشتار غير مجاز دام با توجه به خطر بيماري تب كنگو، استفاده از ظروف يك بار مصرف استاندارد و تهيه مواد اوليه غذايي از مبادي مطمئن عنوان كرد.
اين كارشناس با اشاره به شرايط اقتصادي حاكم بر جامعه، گفت : در اين شرايط ممكن است عده اي سودجو قصد وارد كردن مواد غذايي مشكل دار به بازار را داشته باشند كه براي مقابله با آن، كنترل بازرسان مراكز بهداشت بر مراكز عمده فروشي تشديد شده است.
وي با بيان اينكه براي مواد غذايي گرم بايد از ظروف يك بار مصرف گياهي يا آلومينيومي استاندارد استفاده شود، اضافه كرد : ظروف سفيد رنگ فوم يا شفاف پلي استايرن براي توزيع و نگهداري مواد غذايي گرم، مناسب نيست.
ميرجهانيان همچنين شرايط نگهداري مواد غذايي نذري را مهم خواند و گفت : سال هاي گذشته گزارش هايي از مسموميت مردم به دليل نگهداري غير اصولي مواد غذايي به مراكز بهداشتي اعلام شد.
ميرجهانيان تاكيد كرد: مواد غذايي نبايد بيش از حد معمول در دماي محيط يا ظروف يك بار مصرف نگهداري شود.
وي درباره استفاده از استكان شيشه اي براي توزيع چاي در برخي ايستگاه هاي صلواتي نيز گفت : استفاده از استكان بهتر از ليوان هاي يك بار مصرف است به شرط آنكه استكان ها با مايع گند زُدا و ظرفشويي و به درستي شسته شود.
وي خاطرنشان كرد : شهروندان مي توانند هرگونه موارد غير بهداشتي را به شماره تلفن 190 گزارش كنند تا توسط بازرسان مراكز بهداشت پيگيري شود.
ماه محرم از سه شنبه 20 شهريور آغاز مي شود و 28 و 29 شهريور مصادف با تاسوعا و عاشوراي حسيني است.
3011/ 6022