۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 83028852
T T
۰ نفر
رییس اتحادیه آهن وفولاد: دولت بساط بورس بازان را جمع كرد

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد گفت: حضور به موقع دولت در بورس آهن، با شفاف سازی قیمت ها، بساط بورس بازان را از این بازار جمع كرد.

«محمد آزاد» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دولت به دلیل عملكرد نامناسب بورس كالا در فروش آهن، به درخواست اتحادیه كشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد، با استفاده از حق حاكمیتی خود به منظور جلوگیری از سودجویی واسطه ها و دلالان، حفظ آرامش بازار و جلوگیری از گران فروشی از آغاز شهریورماه به این بازار ورود كرد.
وی اظهار داشت: بورس كالا همانند بورس اوراق بهادار نیست كه بتوان سهام كارخانه ای را در معرض فروش عموم قرار داد، بلكه در بورس كالا باید محصول را به دست مصرف كننده واقعی و افراد نیازمند آن رساند.
آزاد یادآور شد: نیمی از مصرف آهن كشور مربوط به مواد اولیه صنایع است كه باید از سوی كارخانه های تولیدی خریداری و مصرف شود و نیم دیگر آن كالاهای ساختمانی است كه در ساختمان ها و ابنیه مصرف می شود.
وی اضافه كرد: ماه های گذشته شرایط به گونه ای شده بود كه آهن همچون طلا، سكه و ارز به عرصه تاخت و تاز بورس بازان تبدیل شده بود و افراد غیرمرتبط با این بخش به بورس هجوم آورده و برای سودآوری آهن خریداری می كردند.
رییس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد تاكید كرد: آهن كالای مصرفی و زیربنایی است كه نباید آن را دپو یا احتكار كرد، اما شرایط یاد شده و هجوم سفته بازان قیمت آن را در بازار به بیش از 2 برابر قیمت های واقعی رساند و در عمل مصرف كنندگان واقعی از آن متضرر شدند.
وی گفت: شكایت و پیگیری موضوع از وزرات صنعت، معدن و تجارت، موجب شد تا دولت به موقع در این بازار دخالت كرد و با مشخص شدن قیمت پایه آهن و محاسبه ارزش افزوده تبدیل آهن به سایر محصولات و سود مربوط به كارخانجات، قیمت ها شفاف سازی شد.
آزاد خاطرنشان كرد: اكنون آهن را تولیدكنندگان آن در تابلوی بورس می آورند و حق رقابت نیز برای تولیدكنندگان در نظر گرفته شده تا قیمت های واقعی كشف شود.
به گفته این مقام صنفی، براساس اقدام های انجام شده از آغاز شهریورماه، قیمت هركیلوگرم آهن در بورس بین یكهزار تا یكهزار و 200 تومان از قیمت بازاری آن در مقایسه با مرداد ماه ارزانتر است.
وی اضافه كرد: روز چهارشنبه هفته جاری نیز عرضه مجدد میلگرد و تیرآهن در بورس انجام می شود كه تداوم كاهش قیمت ها و تعادل بیشتر بازار را به دنبال خواهد داشت و قیمت های كاذب بتدریج از بازار برچیده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پیشتر براساس تصمیم اتخاذ شده در نشست های تخصصی و كارشناسی با «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت و «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه، مقرر شد كه فروشندگان آهن مورد نیاز خود را از تعاونی ذیربط بر مبنای قیمت واقعی تهیه كنند.
اقتصام*3065**1559