۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83029131
T T
۰ نفر

سالانه بيش از 500 عمل پيوند كبد در شيراز انجام مي شود

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83029131
سالانه بيش از 500 عمل پيوند كبد در شيراز انجام مي شود

شيراز-ايرنا- رئيس بيمارستان خيريه پيوند بوعلي سينا شيراز گفت: اين شهر با انجام سالانه بيش از 500 عمل پيوند كبد يكي از بخش هاي بزرگ و مطرح دنيا در اين زمينه به شمار مي آيد.

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، در گزارش روز دوشنبه خود از قول حشمت الله صلاحي افزود: مجموع مراكز پيوند كشورهاي اروپايي و آمريكايي در طول يك سال، حدود 500 پيوند كبد انجام مي‌دهند در حالي كه در شيراز با داشتن يك مركز و يك تيم پيوند، سالانه بيش از 500 عمل پيوند كبد انجام مي شود و اين افتخاري جهاني براي شيراز است.
وي بيان داشت: تيم پيوند دانشگاه علوم پزشكي شيراز در سال هاي اخير موفق شده، چهار هزار و 577 پيوند كبد، 239 پيوند پانكراس و 36 عمل موفقيت آميز پيوند روده را در سال هاي اخير در كارنامه خود به ثبت برساند.
صلاحي ادامه داد: همچنين اين تيم در چند سال گذشته موفق شده پيوند‌هاي مختلفي مانند كليه، لوزالمعده، كبد و پانكراس انجام دهد و موفقيت هاي حاصل از آن، بخش پيوند شيراز را به مركزي شناخته شده در سطح مجامع بين المللي تبديل كرده است.
رئيس بيمارستان خيريه پيوند بوعلي سينا افزود: انجام چنين پيوند‌هاي موفقي را مديون يك تيم دلسوز و با تجربه مي دانيم و با آموزش هاي لازم به تمام مراكز درماني كشور مي توان در كمترين زمان، اعضاي بدن يك فرد مرگ مغزي را به صورت تخصصي براي پيوند عضو آماده كرد.
صلاحي، مهم ترين مشكل پيوند اعضا را پيوند از زنده غيرفاميل برشمرد و گفت: بايد از ظرفيت‌ هاي اهداي عضو از مرگ مغزي استفاده بيشتري شود زيرا پيوند از افراد زنده غير فاميل بزرگ ‌ترين مشكل پيوند عضو به شمار مي ‌رود.
وي با اشاره به تعداد قابل توجهي از افرادي كه روزانه بر اثر بي احتياطي و سوانح ترافيكي دچار مرگز مغزي مي شوند، بر ضرورت نهادينه سازي فرهنگ اهداي عضو در جامعه تاكيد و بيان كرد: هم اكنون از جمعيت پنج ميليون نفري استان فارس، تنها 145 هزار نفر براي اين اقدام نيك، داوطلب شده و كارت اهداي عضو دريافت كرده اند.
اين پزشك جراح، شهروندان را به مشاركت و همكاري بيشتر براي اهداي عضو دعوت كرد و گفت: از مردم درخواست مي كنيم به اين امر خداپسندانه اقدام كنند، چرا كه ناجي چند زندگي و حيات دو باره آنان خواهند بود.
به گفته او كارت اهداي عضو نخستين بار به ابتكار تيم پيوند بيمارستان نمازي در شيراز رونمايي و به ساير نقاط كشور ارسال شده است.
صلاحي ادامه داد: از هر متوفي مرگ مغزي، امكان پيوند كليه، پانكراس، قرنيه، قلب، ريه، كبد و پوست امكان دارد و افراد مي ‌توانند در كارت اهداي عضو خود تعداد اعضاي اهدايي را با علامت مشخص كنند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر با تلاش تيم پيوند دانشگاه علوم پزشكي شيراز، حتي يك مورد پيوند خارج از روند اداري انجام نشده است، اظهار داشت: بيش از 99درصد از پيوندها در استان فارس از جسد به زنده و كمتر از يك درصد مربوط به پيوند از وابستگان درجه يك بيمار است.
رئيس بيمارستان خيريه پيوند بوعلي سينا شيراز اضافه كرد: از ابتداي سال 97 تا پايان تيرماه به همت تيم پيوند عضو در اين بيمارستان 84 پيوند كليه از جسد به بيماران نيازمند انجام شده است.
صلاحي همچنين بيان داشت: روزانه سه بيمار كليوي به جمع بيماران مورد حمايت انجمن حمايت از بيماران كليوي فارس افزوده مي‌شود كه مهمترين علت افزايش شمار مبتلايان به اين بيماري، سبك نادرست زندگي است.
وي كه خود عضو تيم پيوند دانشگاه علوم پزشكي شيراز است گفت: بر اساس آمارها، هم اكنون در دنيا حدود 10درصد از پيوندها در مراحل اوليه پس زده مي شود، اما در شيراز اين آمار، كمتر از 10درصد گزارش شده است.
6113 /6118