تاریخ طولانی، طبیعت بكر، فرهنگ خاص، مرقد با ارزش، رفتار منحصر به فرد، خوراك نادر، بنای قدیمی و هنر اختصاصی هر كدام می تواند زمینه و پایه گردشگری در یك روستا، شهر، منطقه یا كشور باشد اما این همه كافی نیست و برای تحقق صنعت گردشگری نیاز به تحقق اموری دیگر نیز وجود دارد.
مشهد با تاریخ پرفراز و نشیب خود با وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع)، آرامگاه فردوسی، صنایع غذایی پیشرو و برندهای خوراكی منحصر به فرد مانند شیشلیك شاندیز و زعفران، هنرهایی چون انگشترسازی و سنگهای تزئینی، پاركها و مجتمع های آبی دیدنی دچار كاستیهایی در صنعت گردشگری است.
* لزوم هماهنگی اركان سه گانه گردشگری
دبیر كمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: اركان مختلف بخش گردشگری كه عبارتند از راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و مراكز اقامتی می بایست برای تحقق گردشگری مطلوب با یكدیگر هماهنگ باشند.
مژگان ثابت تیموری افزود: ایجاد چارچوبی برای برقراری ارتباط میان این اركان سه گانه بخش گردشگری باید در اولویت بوده و در این راستا تدوین نقشه راه و ارائه خط مشی صحیح برای برقراری این ارتباط منسجم و هدفمند در دستور كار قرار گیرد.
وی اظهار داشت: وجود راهنمایان گردشگری حرفه ای و صاحب صلاحیت به عنوان حلقه واسط میان دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگران و زائران و همچنین مراكز اقامتی موجب حذف دلالان از یك طرف و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران از سوی دیگر خواهد شد.
ثابت تیموری گفت: باید شیوه نامه جامع برای رونق فضای گردشگری استان تدوین كرد كه در آن آیین نامه های صنوف فعال در حوزه گردشگری بازنگری شود و نقاط قوت آن تقویت و موانع آن حذف گردد.
* لزوم مسافرگیری از مبدا
نایب رئیس اتحادیه هتل آپارتمان ها و مهمانپذیران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: كارگزاران خدمات سفر در خراسان رضوی نباید مسافران خود را در ورودی مشهد یا دیگر شهرهای استان بلكه در مبادی خروجی شهرهای مسافران تحویل بگیرند و بدین ترتیب چرخه خدمات سفر تكمیل می شود.
مهدی آجیلیان افزود: باید با تدوین مدل جامع، فضای كنونی گردشگری شهر مشهد را سامان داد كه در این زمینه نبود ارتباط بین دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ها از موانع این ساماندهی است.
* تورهای بی مجوز خدشه به اعتبار گردشگری مشهد
رئیس كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: عملكرد تورهای بی مجوز و بی شناسنامه كه نظارتی نیز بر آنها صورت نمی گیرد، اعتبار گردشگری مشهد را خدشه دار می كند و ساماندهی این دسته از تورها از دغدغه های فعالان این عرصه است.
محمد قانعی افزود: پیش از این الزام به دریافت 'كد تور' باعث می شد تا حضور گردشگران گروهی با برنامه ریزی انجام گیرد و از فعالیت دلالان یا تورهای فاقد مجوز در این عرصه جلوگیری می شد كه به دلایل نامعلوم، این الزام برداشته شده است.
نایب رئیس كمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: به راهنمایانی كه مسلط به دست كم 2 زبان خارجی و اطلاعاتی وسیع در زمینه شهر مشهد و استان خراسان رضوی باشند نیازمندیم.
سعید ولی زاده افزود: مهارتها و كیفیت برخورد این افراد، گردشگران را به بازگشت به مشهد و افزایش طول اقامت ترغیب می كند لذا همكاری راهنمایان دارای كارت و مجوز فعالیت با دفاتر خدمات مسافرتی ضروری است.
وی اظهار داشت: باید مشوقها و امتیازاتی را تعریف كرد كه دفاتر مسافرتی را به جذب مسافر برای مراكز اقامتی ترغیب سازد زیرا تعریف یك چرخه كارآمد كه كسب درآمد و سود برای همه اركان آن مدنظر قرار گرفته باشد علاوه بر حذف واسطه ها به ایجاد درآمد پایدار در حوزه گردشگری منجر می شود.
* شبكه رزرواسیون ملی و هلدینگ گردشگری
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز گفت: با ایجاد شبكه رزرواسیون ملی، می توان به شناسایی مسافر و برنامه ریزی برای تورهای ورودی از مبدا اقدام كرد.
مجید فرقانی افزود: این روش، فعالیت دلالان را در مبادی ورودی مدیریت خواهد كرد.
شوشتریان مشاور رسانهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: می توان با ایجاد هلدینگی متشكل از تمام اجزای صنعت گردشگری به این نابسامانی خاتمه داد.
در این میان افزایش دلالها و زواركشها در شهر مشهد كه 20 درصد نرخ واقعی هر اتاق را از زائر و گردشگر دریافت می كنند، حضور غیر مجاز سازمانها و نهادهای مختلف در عرصه تشكیل تور و رزرو گروهی هتلها و كاهش فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی مجاز به خاطر افزایش فعالیت دفاتر اینترنتی غیرمجاز از جمله مسائلی هستند كه صنعت گردشگری در مشهد و استان خراسان رضوی را تهدید می كنند.
1922/6053
مشهد - ایرنا - رونق صنعت گردشگری در گرو مهیا بودن زیرساختهای گوناگون و متعددی است كه می بایست هماهنگ با یكدیگر در اختیار گردشگران بوده و به شكلی نظام مند بخشهای مختلف این صنعت را حمایت كنند.