۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 83030823
T T
۰ نفر
2 هزار ميليارد تومان صرف طرح ها و تجهيزات فرودگاهي شد

شيراز - ايرنا- مديرعامل شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران گفت: پس از برجام و در مدت سه سال گذشته، حدود 2 هزار ميليارد تومان صرف اجراي طرح هاي عمراني و خريد و نصب تجهيزات فرودگاهي در كشور شده است.

به گزارش ايرنا، رحمت‎ اله مه ‎آبادي شامگاه سه شنبه در آيين بهره برداري از ترمينال شماره 2 فرودگاه بين المللي آيت الله آيت اللهي لارستان كه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و استاندار فارس برگزار شد، افزود: صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي كشور طي چند سال گذشته به علت كم‎توجهي‎ها و فشار تحريم‎ها، شرايط سختي را مي‎گذراند اما با اجراي انبوهي از پروژه‎هاي مهم و زيربنايي، امروز مسير رشد و توسعه خود را به سرعت در پيش گرفته است.
وي اظهار داشت: اين وضعيت به گونه‎اي است كه قريب به اتفاق فرودگاه‎هاي كشور و 123 ايستگاه ارتباطي، كمك ناوبري و راداري به كارگاه‎هاي فعال و پرنشاط سازندگي تبديل شده است.
مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران گفت: اجراي نزديك به يك هزار ميليارد تومان پروژه عمراني و خريد حدود يك هزار ميليارد تومان انبوهي از تجهيزات مدرن فرودگاهي و ناوبري هوايي، آن هم فقط در سه سال اخير، پژواكي از آهنگ توسعه در اين بخش حساس كشور است.
وي ادامه داد: تنها در استان پارسي‎تبار ايران اسلامي، افزون بر 600 ميليارد تومان اعتبار به اجراي طرح‎هاي توسعه فرودگاهي و ناوبري هوايي اختصاص يافته است كه حدود 50 طرح عمراني معطوف به احداث و توسعه ترمينال‎ها، باند و عوامل ميدان پروازي و محوطه‎سازي، حدود 20 پروژه بهسازي، 15 پروژه تأسيساتي و تجهيزاتي و بيش از 10 پروژه نوسازي تجهيزات كمك ناوبري هوايي را شامل مي‎شود.
مه آبادي گفت: اين مبالغ، علاوه يكصد ميليارد تومان اعتبار تخصيص‎يافته براي نوسازي سامانه رادار استان فارس و ترمينال هوايي شيراز است.
وي افزود: ترمينال شماره 2 فرودگاه لارستان يكي از آخرين پروژه هاي نيمه تمام فرودگاهي ادوار گذشته بود و بدين ترتيب شمار طرح هاي تكميل نشده و به يادگار مانده از دوران گذشته به يك طرح كاهش مي يابد كه اين پروژه نيز در آينده نزديك عملياتي مي شود.
اين مقام مسئول ادامه داد: افزون بر 60 ميليارد تومان براي احداث ترمينال شماره 2 فرودگاه لارستان هزينه شد، طرحي كه از سال 1382 آغاز شده بود.
مه آبادي گفت: با اجراي اين طرح، حدود 6 هزار مترمربع فضاي جديد ترمينالي يعني 2.5 تا سه برابر مساحت پايانه قديمي به ظرفيت فرودگاه بين‎المللي لارستان اضافه شد و زيرساخت‎هاي اين فرودگاه در هر دو حوزه فرودگاهي و ناوبري هوايي نيز بزودي كامل مي‎شود و پاسخگوي نيازها در 20 سال آينده خواهد بود.
مديرعامل شركت فرودگاه‎ها و ناوبري هوايي ايران در ادامه به بالا بودن تقاضاي سفر، انتظار مردم و ارتقاي امكانات و تسهيلات فرودگاه لارستان اشاره كرد و از شركت‎هاي هواپيمايي براي افزايش پروازهاي خود به اين منطقه دعوت كرد.
به گفته مدير كل فرودگاه بين المللي آيت الله آيت اللهي لارستان، اين پروژه كه از سال 82 كليد خورد پس از وقفه اي طولاني در اجرا و تجهيزات آن، در اوايل سال 96 با اعتبار هشت ميليارد تومان از محل اعتبارات شركت فرودگاه ها به منظور محوطه سازي بيروني آن تكميل و تحويل شد.
امين الله صولتي در اين باره به ايرنا گفت: پس از آن با اختصاص 6 ميليارد تومان در همين سال در قالب تكميل ترمينال واحداث تلمبه خانه و پست برق كار ادامه يافت و دوشنبه 12 شهريور 97 با ورود و خروج مسافران مورد استفاده قرار گرفت.
وي ادامه داد: تابلوهاي برق MV20KV پنج سلولي جديد جايگزين تابلوهاي برق قديمي اين فرودگاه شد و يك ترانسفورماتور KVA1250 نيز نصب و راه‌اندازي شد.
صولتي گفت: با افزايش دو برابري ترمينال قبل، مسافران و مردم لارستان تقاضاي افزايش پروازها و منظم شدن پروازهاي داخلي را دارند.
براساس اعلام سايت رسمي فرودگاه لارستان، اين فرودگاه پس از زلزله سال 1339 براي كمك رساني به مردم آسيب ديده تأسيس شد.
پس ازانقلاب و با توجه به كسب و كار بيشتر مردم منطقه در كشورهاي حوزه خليج فارس و همچنين تشكيل دانشگاه ها و مراكز علمي ، انجام پروازهاي داخلي و خارجي ضرورت يافت و اين فرودگاه در سال 1372 به عنوان مرز هوايي شناخته شد.
فرودگاه لارستان با 80 درصد پروازهاي خارجي به مقاصد كشورهاي جنوبي خليج فارس همچون دبي- كويت و قطر و شارجه و 20 درصد پروازهاي داخلي به مقصد تهران فعاليت دارد.
سال 1385 با تصويب هيأت مديره شركت فرودگاه هاي كشور ، فرودگاه لارستان از اداره كل فرودگاه استان فارس منفك شد و در بيست و هشتم آذر 1391 فرودگاه ياد شده به اداره كل فرودگاه لارستان ارتقا يافت.
لارستان به مركزيت لار در 378 كيلومتري جنوب شيراز است.
2027