۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 83030850
T T
۰ نفر

رد شمشیر یزیدیان بر محرم های افغانستان

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۰
کد خبر: 83030850
رد شمشیر یزیدیان بر محرم های افغانستان

كابل - ایرنا - آیین عزاداری محرم در افغانستان تنها به شیعیان محدود نیست و اهل تسنن نیز آیین هایی برای سوگواری سیدالشهداء(ع) به عنوان نواده پیامبر اسلام (ص) برگزار واز قیام آن حضرت به منظور احیای دین و مبارزه با ظالم تجلیل می كنند و اینجا هم رد شمشیر یزیدیان بر محرم این دیدار هست.

به گزارش ایرنا همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، نقاط وسیعی از افغانستان سیاه پوش می شود و مردم مسلمان این كشور اعم از اهل سنت و تشیع، در ماه محرم در ماتم شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آئین های مختلفی را برگزار می كنند كه علاوه بر حضور در مساجد و عزاداری، پخت نذر و اطعام نیازمندان از شاخص ترین سنت های این دیار در ماه سوگواری سالار شهیدان است.
با وجود آن كه مردم و رهروان حضرت امام حسین (ع) در افغانستان با تهدیدهای مستقیم و غیر مستقیم دشمنان دین و اسلام و گروه های تروریستی از جمله گروه تكفیری داعش مواجه هستند، با وجود این ، دهه محرم را برای حفظ این سنت پسندیده با شكوه تر از پیش برگزار می كنند.
هر چند در افغانستان پیروان ادیان شیعه و سنی از ماه محرم تجلیل می كنند اما نحوه تجلیل در مناطق اهل تسنن متفاوت است و آنها با گرفتن روزه، تقسیم خیرات و قرآن خوانی این ماه را بزرگ می دارند و تنها در روز عاشورا در مساجد و تكیه خانه ها به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین «ع» می پردازند، اما تجلیل در مناطق شیعه نشین با دیگر شیعیان جهان تفاوت های اندكی دارد.
ایجاد دروازه های سیاهپوش، پختن نذر و تقسیم كردن خیرات، شربت و غذاهای محلی به فقرا و عابران در جای جای شهرهای افغانستان از جمله كابل پایتخت افغانستان برپا می شود كه زنان، مردان و كودكان هر یك با نیت ویژه خود آن را ادا می كند.
در افغانستان مراسم رسمی عزاداری، نوحه خوانی، سینه و زنجیر زنی از اول محرم شروع می شود اما بگونه ای غیر رسمی آمادگی برای این مراسم از روز 27 ذی الحجه انجام می شود.
مردم مسلمان افغانستان و پیروان راه امام حسین «ع» از امشب اول محرم به مساجد و تكیه خانه می روند و در مراسم نوحه خوانی، روضه و مجالس وعظ عالمان دینی شركت می كنند و در روز هفتم ماه محرم و به یاد شهادت حضرت «علی اصغر» و نهم محرم در روز تاسوعا نیز علم كشی، سینه زنی و نوحه سرایی می كنند.
همچنین در روز عاشورا نیز دسته های عزاداری با نوحه خوانی از یك مسجد به مسجد دیگر رفته و مراسم محرم را به یاد شهدای كربلا و سردار شهدا حضرت امام حسین «ع» گریه و اشك ماتم می ریزند.
اما این مراسم با نبود امنیت و حملات تروریستی گروه های تكفیری در این كشور به راحتی برگزار نمی شود زیرا هر لحظه امكان حملات تروریستی علیه مساجد و تكایا هست و دولت نیز از تامین امنیت كامل مردم عاجز است و توصیه دارد تردد در شهرها به حداقل ممكن برسد.
در دو سال اخیر شیعیان افغانستان مجبور شده اند كه از ظرفیت های مردمی برای تأمین امنیت مراسم محرم و مساجد و تكیه خانه های خود استفاده كنند كه در همكاری با دولت و تدارك سلاح برای مردم امنیت به نسبت خوبی تأمین شده است.
با وجود این باز سال قبل بر اثر چندین حمله انتحاری به حسینیه ها و مساجد در كابل ، دهها تن از عزاداران عجان باختند.
دو روز پیش نیز «محمد سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در مراسمی در كابل گفت كه طرح امنیتی برای مراسم محرم در حال تكمیل شدن است و با مشورت و مشاركت مردم اجرایی می شود.
شاید بتوان گفت بزرگترین فاجعه كه در سال 1390 در زیارتگاه معروف به حضرت ابوالفضل العباس (ع) در كابل در روز عاشورا رخ داد و عزاداری به خاك و خون كشیده شدند همانطور كه سال گذشته نیز در مسجدی در منطقه تایمنی كابل تعدادی را در روز عاشورا به شهادت رساندند.
علاوه بر شهر كابل، اغلب شهرهای افغانستان حال و هوای محرم را به خود گرفته است و مردم با نصب پارچه های سبز و سیاه بر سر در منازل و مغازه ها، مشاركت خود را در سوگواری امام حسین (ع) و یاران آن حضرت به نمایش گذاشته اند و شماری از شهروندان افغان نیز پرچم های سیاه به علامت عزا در خودروهای خود نصب كرده اند.
افغانستان حدود 30 میلیون تن جمعیت دارد اما آمار دقیقی از جمعیت به تفكیك اهل سنت و شیعه در دست نیست و به دلیل چند دهه جنگ و درگیری میان گروه ها و احزاب داخلی و مبارزه با حضور نظامیان خارجی، اغلب آمارهای ارائه شده در این زمینه به صورت تخمینی است اما یك نكته بدون آمار هم مشهود است و آن این است كه در واقع هیج خط تفكیلی بین اهل سنت و شیعیان در افغانستان قابل ترسیم نیست.
آساق*291*1104*