به گزارش ايرنا مهارت آموزي گذري براي برون رفت از معضل بيكاري به شمار مي رود و به گفته كارشناسان درجوامعي كه بحران بيكاري گريبانگر خانوداه ها شده ضرورت مهارت افزايي و توانمندي فني افراد ضروري است.
بررسي ها نشان مي دهد افرادي كه داراي مهارت هستند به آساني وارد بازار كار مي شوند.
به گفته كارشناسان نرخ بيكاري كشور در بهار امسال 12.1 درصد اعلام شد كه زنگ خطري براي برنامه ريزان آموزشي محسوب مي شود.
گفته مي شود نرخ بيكاري در بين افراد تحصيلكرده كشور بالا بوده و اين امر بيانگر آن است كه به مقوله مهارت آموزي جوانان بايد توجه بيشتري كرد.
با توجه به لزوم توجه به مهارت افزايي به عنوان پيش نيازي براي ورود به بازار كار خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) خرم آباد در ميزگردي با حضور معاون اداره كل آموزش و پرورش ، يك استاد دانشگاه و معاون اداره كل فني و حرفه اين استان به اين مهم پرداخته است.
**جامعه توسعه يافته در شاخص هاي امروزي جامعه كارآفرين است
رئيس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت: در گذشته هاي دور معيار توسعه اجتماعي مباحثي غير از كار آفريني به شمار مي رفت و توسعه اراضي معيار توسعه اقتصادي محسوب مي شد.
سيد نجم الدين الماسي افزود:جامعه توسعه يافته در شاخص هاي امروزي جامعه كارآفرين است و امروزه شركت هايي كه بر مبناي كارآفريني و خلاقيت حركت مي كنند در رديف اول توسعه يافتگي هستند.
وي با بيان اينكه برخي مفاهيم مانند مهارت افزايي و كارآفريني به تازگي بر ادبيات اجتماعي ما افزوده شده است، ادامه داد: تبديل ايده به ثروت نيازمند آموزش هايي است و افراد صاحب ايده بايد توانمند شوند.
الماسي گفت: كارآفريني مبحثي فراتر از اشتغالزايي و كارآفرينان داراي خصوصيات و ويژگي هاي قابل توجه است و قدرت هاي اقتصادي به واسطه وجود كارآفرينان شكل مي گيرد.
** دانشگاه لرستان در راستاي مهارت افزايي حركت چشمگيري دارد
رئيس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان همچنين گفت: در دانشگاه كارآفرين معيار آموزش و حتي پژوهش هيات علمي نيست بلكه مهارت افزايي دانشجويي مهم است.
وي افزود: گاهي فارغ التحصيلان رشته هاي فني به اندازه يك تكنسين توانمندي ندارند كه در اين راستا دانشگاه لرستان تفاهم نامه اي با اداره كل فني و حرفه اي جهت راه اندازي مراكز ارتقاء شايستگي هاي دانشجويي منعقد كرده است.
الماسي اظهار داشت: در اين مراكز دوره هايي براي مهارت افزايي دانشجويان با حضور اساتيد توانمند و مسلط با ديدگاه صنعتي شناسايي برگزار مي شود.
وي ادامه داد: آموزش در محل نيز در دستور كار دانشگاه لرستان براي رشته هاي فني در نظر گرفته شده است كه دروس در محل هاي مورد نياز تدريس شود.
**فرهنگ كار در سطح كشور با چالش جدي مواجه است
رئيس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:اگرچه برخي استان هاي كشور از ديرباز به دنبال كارآفريني بوده اند اما فرهنگ كار و كار آفريني در سطح كشور با مشكل مواجه است.
وي افزود: در آموزش هاي ابتدايي دانش آموزان هيچگونه اشاره اي به فرهنگ كار نمي شود و كودكان با فرهنگ مصرف كننده پرورش مي يابند.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: در آئين نامه هاي اعضاي هيات علمي اشاره اي به فرهنگ كار نشده است و معيار ارتقاء عضو هيات علمي تعداد مقالات ISI است.
وي بيان كرد: نبود ثبات اقتصادي مانع از حضور در بازار كار و كار آفريني شده و افراد را به سمت كارهاي دولتي و حاشيه امن استخدام سوق داده است.
**الگوهاي تاثيرگذار كارآفرين در جامعه كم است
رئيس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان با بيان اينكه الگوهاي تاثيرگذار كارآفرين در جامعه كم است ، گفت: نبود اين الگوها باعث ايجاد فرهنگ ترس از شروع كار شده است.
وي با با بيان اينكه متاسفانه فرهنگ ترس از شروع كار در لرستان وجود دارد، اظهار داشت: وضعيت اقتصادي كنوني و نبود الگوهاي موفق كارآفريني در اين استان مانع از تمايل افراد براي سرمايه گذاري وكارآفريني شده است.
الماسي گفت: نبود افراد تاثيرگذار در لايه هاي تصميم گيري ملي يكي از دلايل فرهنگ ترس ازشروع كار در لرستان شده است و اين در حالي است كه در تصميم گيري هاي كلان در سطح ملي و حمايت هاي ملي ويژه اشخاصي براي پيگيري مشكلات استان وجود ندارد.
وي افزود: شرايط حاكم بر استان باعث شده نمايندگان استان اغلب درگير جابجائي ها و انتصابات باشند تاجائيكه فرصتي براي خلاقيت فكري وتسلط بر بسته هاي حمايتي ندارند.
**رصد اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي درلرستان انجام مي شود
اين استاد دانشگاه ادامه داد:در راستاي رصد اشتغال دانشجويان فارغ التحصيل دانشگاه لرستان مطالعات و برسي هايي انجام شد.
وي بيان كرد: 55 درصد دانشجويان فارغ التحصيل سال 93 دانشگاه لرستان انجام شد و اغلب اين افراد شاغل بودند در حاليكه 20 درصد شغل نامرتبط داشتند.
الماسي ادامه داد: برخي رشته ها به لحاظ اشتغال با مشكل جدي مواجه بودند و در اين راستا رشته هايي كه نامتناسب با بازار كار استان هستند با رشته هاي مورد نياز جايگزين خواهند شد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرايط جغرافيايي و ظرفيت بالاي گردشگري در اين استان تلاش مي شود صنعت گردشگري در لرستان احياء و تبديل به برند استان شود.
**دانشجويان دانشگاه لرستان درس كارآفريني را طي مي كنند
رئيس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:مركز كارآفريني در دانشگاه لرستان با هدف حمايت مالي و فكري از دانشجويان راه اندازي شده است.
وي اظهار داشت: استارت آپ ها و ايده شوهايي كارآفريني، اجراي درس كارآموزي هدفمند و تحت كنترل، طي كردن حداقل يك دوره مهارتي از برنامه هاي دانشگاه لرستان جهت آشناسازي دانشجويان با كارآفريني و لزوم مهارت افزايي است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه لرستان گفت: رصد اشتغال دانشجويان فارغ التحصيل دانشگاه لرستان انجام مي شود و رشته هاي مورد نياز استان جايگزين رشته هاي تحصيلي اشباع استان مي شود.
وي تاكيد كرد كه اين دانشگاه از دانشجويان فعال در بحث كارآفريني حمايت هاي مالي و فكري مي كند.
**مهارت آموزي تاثير قابل توجهي در رفع بحران اشتغال دارد
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: يكي از چالش هاي امروزي جامعه مشكل اشتغال و نبود مهارت كافي براي فارغ التحصيلان است.
حشمت الله معتمدي افزود: مهارت آموزي در بحث كارآفريني يكي از موضوعات بسيار مهم امر اشتغال به شمار مي رود.
وي اظهار داشت: حضور اشخاص بدون مهارت در عرصه كارافريني با شكست مواجه مي شود و افراد داراي مهارتهاي مختلف فني، فن بازار، فن بيان و مذاكره در امر كارآفريني موفق خواهند بود.
معتمدي گفت: ارتقاء مهارت و آموزش مهارت از رسالت هاي اصلي فني و حرفه اي به شمار مي رود.
**فرهنگ كار در لرستان با انتظار پشت ميز نشيني مواجه است
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: حجم بيكاري در لرستان به حدي بالا است كه آموزش هاي نهاد هاي آموزشي پاسخگوي نياز بازار نيست و دولت بايد حمايت و برنامه هاي لازمه را در راستاي حل اين مشكل داشته باشد.
به گفته وي فرهنگ كار در لرستان درست نيست و افراد فارغ التحصيل اشتغال را در پشت ميز نشيني تعريف مي كنند در صورتيكه كارآفرين بايد در ميدان عمل باشد.
وي اظهار داشت: افراد اغلب افراد به سمت رشته هاي نظري تمايل دارند و افراد كمتري رشته هاي عملي و مهارتي را انتخاب مي كنند.
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان بيان كرد:عدم مهارت در فاراغ التحصيلان دانشگاهي نيز باعث افزايش حجم فارغ التحصيلان بيكار در جامعه مي شود.
معتمدي ادامه داد: آموزش و پرورش لرستان برنامه ريزي هدايت شغلي موفقي انجام داده است و نتايج مثبتي خواهد داشت و افراد به سمت دوره هاي مهارت آموزي حركت خواهند كرد.
** كمبود كارآموز يكي از دلايل عدم مهارت آموزي در جامعه است
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان همچنين گفت: در حال حاضردر سطح كشور با كمبود كارآموز مواجه هستيم و اغلب افرادي كه به موسسات كاريابي مراجعه مي كنند فاقد مهارت هستند.
وي بيان كرد: متاسفانه اين افراد حاضر به شركت در دوره هاي مهارتي آموزش فني و حرفه اي نيستند.
معتمدي اظهار داشت: نبود ايده كارآفريني در اين افراد باعث تمايل به پشت ميزنشيني شده است كه عوامل زيادي از جمله موارد فرهنگي در اين بحث موثر است.
وي افزود: تعريف كار در نقاط مختلف متفاوت است و در برخي شهرستان ها افراد كارآفرين تر هستند.
معتمدي بر لزوم همكاري رسانه ها و دانشگاه ها در راستاي تغيير نگرش افراد جامعه در امر اشتغال تاكيد كرد.
وي گفت: اغلب افراد شركت كننده در دوره هاي مهارتي فني و حرفه اي وارد بازار كار شده اند اما آمار درستي در اين زمينه وجود ندارد و بايد مطالعات دقيقي در اين راستا انجام شود.
معتمدي ادامه داد:تاثيرگذاري دوره هاي فني و حرفه اي با توجه به آماربالاي بيكاري چشمگير نيست.
**دانشگاه ها به رسالت و هدف اصلي خود برگردند
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: هدف از تاسيس دانشگاه ها در سطح كشور به منظور مهارت آموزي و آموزش هاي عملي بسيار خوب بود اما در حقيقت اين دانشگاه به هدف واقعي نرسيدند.
وي افزود: دانشگاه ها بعد از مدتي تبديل به دانشگاه هاي علمي تبديل شدند و هدف كاربردي را از دست دادند.
معتمدي اظهار داشت: افراد زيادي در سطح جامعه داراي مدرك مهندسي هستند اما به لحاظ علمي و عملي هيچ بهره اي از اين مدارك نبرده اند.
وي ادامه داد: افراد فارغ التحصيل دانشگاه به لحاظ طبقه اجتماعي رشد كرده اند اما شرايط اقتصادي آنها متناسب با مدركشان رشد نداشته است.
معتمدي بيان كرد: مدرك گرايي باعث شده افراد ناتوان و غير متخصص در طبقات بالاي اجتماعي قرار بگيرند و چالش اجتماعي و جامعه شناختي ايجاد شده است.
**كارگاه هاي فني و حرفه اي لرستان از تكنولوژي روز عقب مانده اند
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان با بيان اينكه آموزش هاي فني و حرفه اي بر اساس مهارت در صنعت در نظر گرفته شده اند ادامه داد: در حال حاضر كارگاه هاي فني و حرفه اي اغلب صنعتي هستندو در بخش كشاورزي،فرهنگ و هنر و خدمات كارگاه ها تجهيز كمتري دارند.
معتمدي اظهار داشت: كارگاه هاي صنتعي اغلب سرمايه بر هستند ودر سنوات گذشته توجه چنداني به تجهيزات با توجه به رشد فزاينده تكنولوژي نشده است.
وي افزود: آموزش هاي فني و حرفه اي در لرستان به روز نيست و در حاليكه علم در حال رشد است اما كارگاه هاي فني و حرفه اي از تكنولوزي روز دنيا عقب مانده است.
معتمدي تاكيد كرد: بايد آموزش ها را به روز كرد و به مرزهاي علم دنيا نزديك شويم و در اين راستا سرمايه گذاري شود.
معاون فني و حرفه اي لرستان گفت:برنامه ريزي كارگاه هاي آموزشي فني و حرفه اي بدون نياز سنجي استان ها در سال هاي گذشته انجام شده است و هم اكنون نيازروز جامعه تغيير پيدا كرده است.
وي تاكيد كرد كه تغيير اين آموزش ها نيازمند اعتبارات لازم و ساختار شكني است و آموزش هاي مورد نياز استان ارايه شود.
**طرح كارآموزي در محيط واقعي كار در لرستان انجام شد
معاون آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: در سال گذشته در كارگاه هاي مهارت آموزي 563نفر از آموزش ها استفاده كرده اند.
وي افزود: افرادي داراي مجوز فعاليت هاي فني و صنفي كه در سطح بازار و شهرها داراي كارگاه هستند با نظارت فني و حرفه اي مجاز به برگزاري دوره هاي آموزشي هستند.
معتمدي اظهار داشت: در هر دوره اين افراد مجاز به آموزش سه نفر هستند و در پايان دوره ها در آزمون هاي عملي و تئوري شركت و گواهينامه دريافت مي كنند.
وي بيان كرد: اين افراد با معرفي به سازمان هاي حمايتي و دريافت تسهيلات در سطح بازار جذب مي شوند.
معتمدي گفت: در حاشيه شهرها،مناطق عشايري و مراكز ثابت شهري و روستايي،زندان ها و مراكز درماني معتادان دوره هاي آموزشي مهارت افزايي برگزار مي شود.
**شعار سال جاري در راستاي اشتغال و مهارت آموزي است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نيز در اين ميزگرد گفت: اشتغال يكي از دغدغه هاي اصلي حكومت ها و راه حل مشكل توسعه در هر كشوري است.
نصرالله بازگيران افزود: سرمايه انساني و اجتماعي تاثير بسيار مهمي در توسعه جوامع دارد ومهارت آموزي نيروي انساني در اين راستا بسيارتاثيرگذار است.
وي همچنين اظهار داشت: با توجه به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كه چراغ راه آموزش و پرورش مي باشد در اين سند مهم بر بحث مهارت آموزي تاكيد زيادي شده است.
وي ادامه داد: اكنون مهارت آموزي به عنوان كاركرد دروني نظام تعليم وتربيت در نظر گرفته شده است.
بازگيران همچنين اظهار داشت: توليد و اشتغال 2 كليد واژه هستند كه مقام معظم رهبري بر آنها تاكيد دارند و راه برون رفت جامعه از معضل بيكاري بر اين مبنا است.
وي افزود: نامگذاري سال جاري به عنوان سال حمايت از كالاي ايراني نيز بر اساس حمايت از توليد و در راستاي اشتغال و مهارت افزايي مي باشد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: برابر برنامه ششم توسعه نرخ بيكاري بايد تا سال 1404 تك رقمي شود و فرهنگ مدرك گرايي بايد تبديل به مهارت آموزي شود.
وي بر ضرورت آموزش با كيفيت تاكيد كرد و گفت: آموزش رابطه متقابل با اشتغال دارد و اگر آموزش به عنوان سرمايه گذاري در نيروي انساني در نظر گرفته شود بين رابطه اقتصادي و مهارت و تخصص رابطه مثبت وجود دارد.
**جامعه ما آشنايي كامل با ماهيت و مزاياي مهارت آموزي ندارد
بازگيران تصريح كرد: در حوزه يادگيري و ياددهي توجه به نيازهاي يادگيرنده و نيازهاي جامعه بسيار مهم است چراكه جامعه به نيروهاي كارآمد و توانمند نيازمند است.
وي اظهار داشت: در فرهنگ ما مهارت آموزي جامعه دچار چالش هايي است و اين امر نيازمند فرهنگ سازي بوده كه بايد با برنامه ريزي درست در اين راستا حركت كرد.
بازگيران ادامه داد: قوانين لازمي براي اجراي درست آموزش وجود ندارد و زيرساخت هاي مورد نياز براي كسب مهارت ها ايجاد نشده است.
وي افزود: كمبود زير ساخت اشتغال در جامعه ما به وضوح مشاهده مي شود و به عبارتي تعادلي بين عرضه و تقاضا وجود ندارد و اعتبارات لازم براي مهارت آموزي در دسترس نيست.
**بازار كار لرستان نيازسنجي نشده است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنين با تاكيد بر اينكه بازار كار لرستان نامشخص است، گفت: فارغ التحصيلان براساس نياز بازار كار تربيت نشده اند.
وي افزود: فرهنگ كار ومهارت آموزي در لرستان ضعيف است و از طرفي نيز آمايش سرزميني بازار كار استان تهيه نشده است.
**يكي از ارزش هاي اجتماعي در ساليان گذشته مدرك بود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: در حال حاضر آمار فارغ التحصيلان مهندسي كشور در دنيا داراي رتبه بالايي است اما چرا اين افراد جذب بازار كار نشده اند.
وي تاكيد كرد بايد بپذيرم كه يا آموزش اين افراد صحيح نبوده و يا آموزش اين افراد مهارت افزا نبوده است.
بازگيران با بيان اينكه تعداد زيادي از افراد تحت آموزش فني و حرفه اي فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند بيان كرد: براي ايجاد تحول در مهارت بينش لازم بايد وجود داشته باشد و دانش لازم كسب شود.
وي اظهار داشت: اتحاد و انسجام لازم بين همه دستگاه ها براي مهارت آموزي در حال حاضر وجود ندارد.
**طرح خوداتكايي در راستاي مهارت افزايي دانش آموزان لرستان اجرا مي شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت:متولي آموزش هاي رسمي مهارت افزايي آموزش و پرورش و متولي آموزش هاي غير رسمي سازمان فني و حرفه اي است.
وي اظهار داشت: آموزش هاي غير رسمي منتهي به ديپلم نمي شود و براي دريافت مدرك ديپلم افراد بايد تعداد واحدهاي مورد نظر را طي كنند.
بازگيران ادامه داد: در مدارس شبانه روزي شرايطي براي يادگيري مهارت و تقويت فرهنگ مشاركت و مسئوليت پذيري ايجاد مي شود.
وي اظهار داشت: رشته هاي پرورش زنبور عسل، كشت زعفران، پرورش كبك در طي 20 جلسه با حضور مربيان برگزار مي شود.
بازگيران گفت: در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي و اجراي نمودن منويات مقام معظم رهبري آموزش هاي مهارت محور در 60 ساعت در متوسطه اول اجرايي مي شود.
وي افزود: اين دوره ها با هدف آشنايي دانش آموزان با فرهنگ مهارت آموزي برگزار مي شود و جهت گيري دانش آموزان به سمت رشته هاي مهارتي درست انجام خواهد شد.
بازگيران اظهار داشت: در سال تحصيلي آينده اين دوره ها در 10 درصد آموزشگاه هاي استان برگزار مي شود.
وي افزود: مجري اين طرح مراكز آموزشي فني و حرفه اي هستند و با نظارت آموزش و پرورش دوره ها برگزارمي شود.
**35 درصد دانش آموزان لرستاني در سال تحصيلي جديد در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي جذب مي شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنين گفت: سال گذشته 10 هزار و 500دانش آموز يعني 29 درصد دانش آموزان در آموزشگاه هاي فني وحرفه اي تحصيل كردند.
وي افزود: در سال تحصيلي جديد حدود 18 هزار دانش آموز در مدارس فني وحرفه اي جذب خواهند شد.
بازگيران ادامه داد: فرصت هاي مهارت آموزي در سطح استان بايد ايجاد شود و سطح توانمندي دانش آموزان را ارتقاء داد.
7274/6060
خرم آباد - ايرنا - آمار بالاي افراد جوياي كار اكنون در كشور به يك معضل اجتماعي تبديل شده در حالي كه توجه به مهارت آموزي و توانمندسازي افراد مي تواند راهي براي برون رفت از اين بحران باشد.