به گزارش ایرنا، مهارت آموزی گذری برای برون رفت از معضل بیكاری به شمار می رود و به گفته كارشناسان درجوامعی كه بحران بیكاری گریبانگر خانوداه ها شده ، ضرورت مهارت افزایی و توانمندی فنی افراد امری ضروری به نظر می رسد.
بررسی ها نشان می دهد افرادی كه دارای مهارت هستند به آسانی وارد بازار كار می شوند.
به گفته كارشناسان نرخ بیكاری كشور در بهار امسال 12.1 درصد اعلام شد كه زنگ خطری برای برنامه ریزان آموزشی محسوب می شود.
گفته می شود نرخ بیكاری در بین افراد تحصیلكرده كشور بالا بوده و این امر بیانگر آن است كه به مقوله مهارت آموزی جوانان باید توجه بیشتری كرد.
با توجه به لزوم توجه به مهارت افزایی به عنوان پیش نیازی برای ورود به بازار كار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خرم آباد در میزگردی با حضور معاون اداره كل آموزش و پرورش ، یك استاد دانشگاه و معاون اداره كل فنی و حرفه این استان به این مهم پرداخته است.
**جامعه توسعه یافته در شاخص های امروزی جامعه كارآفرین است
رئیس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت: در گذشته های دور معیار توسعه اجتماعی مباحثی غیر از كار آفرینی به شمار می رفت و توسعه اراضی معیار توسعه اقتصادی محسوب می شد.
سید نجم الدین الماسی افزود:جامعه توسعه یافته در شاخص های امروزی جامعه كارآفرین است و امروزه شركت هایی كه بر مبنای كارآفرینی و خلاقیت حركت می كنند در ردیف اول توسعه یافتگی هستند.
وی با بیان اینكه برخی مفاهیم مانند مهارت افزایی و كارآفرینی به تازگی بر ادبیات اجتماعی ما افزوده شده است، ادامه داد: تبدیل ایده به ثروت نیازمند آموزش هایی است و افراد صاحب ایده باید توانمند شوند.
الماسی گفت: كارآفرینی مبحثی فراتر از اشتغالزایی و كارآفرینان دارای خصوصیات و ویژگی های قابل توجه است و قدرت های اقتصادی به واسطه وجود كارآفرینان شكل می گیرد.
** دانشگاه لرستان در راستای مهارت افزایی حركت چشمگیری دارد
رئیس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان همچنین گفت: در دانشگاه كارآفرین معیار آموزش و حتی پژوهش هیات علمی نیست بلكه مهارت افزایی دانشجویی مهم است.
وی افزود: گاهی فارغ التحصیلان رشته های فنی به اندازه یك تكنسین توانمندی ندارند كه در این راستا دانشگاه لرستان تفاهم نامه ای با اداره كل فنی و حرفه ای جهت راه اندازی مراكز ارتقاء شایستگی های دانشجویی منعقد كرده است.
الماسی اظهار داشت: در این مراكز دوره هایی برای مهارت افزایی دانشجویان با حضور اساتید توانمند و مسلط با دیدگاه صنعتی شناسایی برگزار می شود.
وی ادامه داد: آموزش در محل نیز در دستور كار دانشگاه لرستان برای رشته های فنی در نظر گرفته شده است كه دروس در محل های مورد نیاز تدریس شود.
**فرهنگ كار در سطح كشور با چالش جدی مواجه است
رئیس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:اگرچه برخی استان های كشور از دیرباز به دنبال كارآفرینی بوده اند اما فرهنگ كار و كار آفرینی در سطح كشور با مشكل مواجه است.
وی افزود: در آموزش های ابتدایی دانش آموزان هیچگونه اشاره ای به فرهنگ كار نمی شود و كودكان با فرهنگ مصرف كننده پرورش می یابند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در آئین نامه های اعضای هیات علمی اشاره ای به فرهنگ كار نشده است و معیار ارتقاء عضو هیات علمی تعداد مقالات ISI است.
وی بیان كرد: نبود ثبات اقتصادی مانع از حضور در بازار كار و كار آفرینی شده و افراد را به سمت كارهای دولتی و حاشیه امن استخدام سوق داده است.
**الگوهای تاثیرگذار كارآفرین در جامعه كم است
رئیس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان با بیان اینكه الگوهای تاثیرگذار كارآفرین در جامعه كم است ، گفت: نبود این الگوها باعث ایجاد فرهنگ ترس از شروع كار شده است.
وی با با بیان اینكه متاسفانه فرهنگ ترس از شروع كار در لرستان وجود دارد، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی كنونی و نبود الگوهای موفق كارآفرینی در این استان مانع از تمایل افراد برای سرمایه گذاری وكارآفرینی شده است.
الماسی گفت: نبود افراد تاثیرگذار در لایه های تصمیم گیری ملی یكی از دلایل فرهنگ ترس ازشروع كار در لرستان شده است و این در حالی است كه در تصمیم گیری های كلان در سطح ملی و حمایت های ملی ویژه اشخاصی برای پیگیری مشكلات استان وجود ندارد.
وی افزود: شرایط حاكم بر استان باعث شده نمایندگان استان اغلب درگیر جابجائی ها و انتصابات باشند تاجائیكه فرصتی برای خلاقیت فكری وتسلط بر بسته های حمایتی ندارند.
**رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی درلرستان انجام می شود
این استاد دانشگاه ادامه داد:در راستای رصد اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه لرستان مطالعات و برسی هایی انجام شد.
وی بیان كرد: 55 درصد دانشجویان فارغ التحصیل سال 93 دانشگاه لرستان انجام شد و اغلب این افراد شاغل بودند در حالیكه 20 درصد شغل نامرتبط داشتند.
الماسی ادامه داد: برخی رشته ها به لحاظ اشتغال با مشكل جدی مواجه بودند و در این راستا رشته هایی كه نامتناسب با بازار كار استان هستند با رشته های مورد نیاز جایگزین خواهند شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط جغرافیایی و ظرفیت بالای گردشگری در این استان تلاش می شود صنعت گردشگری در لرستان احیاء و تبدیل به برند استان شود.
**دانشجویان دانشگاه لرستان درس كارآفرینی را طی می كنند
رئیس كارگروه ارتباط با صنعت دانشگاه لرستان گفت:مركز كارآفرینی در دانشگاه لرستان با هدف حمایت مالی و فكری از دانشجویان راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: استارت آپ ها و ایده شوهایی كارآفرینی، اجرای درس كارآموزی هدفمند و تحت كنترل، طی كردن حداقل یك دوره مهارتی از برنامه های دانشگاه لرستان جهت آشناسازی دانشجویان با كارآفرینی و لزوم مهارت افزایی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: رصد اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه لرستان انجام می شود و رشته های مورد نیاز استان جایگزین رشته های تحصیلی اشباع استان می شود.
وی تاكید كرد كه این دانشگاه از دانشجویان فعال در بحث كارآفرینی حمایت های مالی و فكری می كند.
**مهارت آموزی تاثیر قابل توجهی در رفع بحران اشتغال دارد
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: یكی از چالش های امروزی جامعه مشكل اشتغال و نبود مهارت كافی برای فارغ التحصیلان است.
حشمت الله معتمدی افزود: مهارت آموزی در بحث كارآفرینی یكی از موضوعات بسیار مهم امر اشتغال به شمار می رود.
وی اظهار داشت: حضور اشخاص بدون مهارت در عرصه كارافرینی با شكست مواجه می شود و افراد دارای مهارتهای مختلف فنی، فن بازار، فن بیان و مذاكره در امر كارآفرینی موفق خواهند بود.
معتمدی گفت: ارتقاء مهارت و آموزش مهارت از رسالت های اصلی فنی و حرفه ای به شمار می رود.
**فرهنگ كار در لرستان با انتظار پشت میز نشینی مواجه است
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: حجم بیكاری در لرستان به حدی بالا است كه آموزش های نهاد های آموزشی پاسخگوی نیاز بازار نیست و دولت باید حمایت و برنامه های لازمه را در راستای حل این مشكل داشته باشد.
به گفته وی فرهنگ كار در لرستان درست نیست و افراد فارغ التحصیل اشتغال را در پشت میز نشینی تعریف می كنند در صورتیكه كارآفرین باید در میدان عمل باشد.
وی اظهار داشت: افراد اغلب افراد به سمت رشته های نظری تمایل دارند و افراد كمتری رشته های عملی و مهارتی را انتخاب می كنند.
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان كرد:عدم مهارت در فاراغ التحصیلان دانشگاهی نیز باعث افزایش حجم فارغ التحصیلان بیكار در جامعه می شود.
معتمدی ادامه داد: آموزش و پرورش لرستان برنامه ریزی هدایت شغلی موفقی انجام داده است و نتایج مثبتی خواهد داشت و افراد به سمت دوره های مهارت آموزی حركت خواهند كرد.
** كمبود كارآموز یكی از دلایل عدم مهارت آموزی در جامعه است
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان همچنین گفت: در حال حاضردر سطح كشور با كمبود كارآموز مواجه هستیم و اغلب افرادی كه به موسسات كاریابی مراجعه می كنند فاقد مهارت هستند.
وی بیان كرد: متاسفانه این افراد حاضر به شركت در دوره های مهارتی آموزش فنی و حرفه ای نیستند.
معتمدی اظهار داشت: نبود ایده كارآفرینی در این افراد باعث تمایل به پشت میزنشینی شده است كه عوامل زیادی از جمله موارد فرهنگی در این بحث موثر است.
وی افزود: تعریف كار در نقاط مختلف متفاوت است و در برخی شهرستان ها افراد كارآفرین تر هستند.
معتمدی بر لزوم همكاری رسانه ها و دانشگاه ها در راستای تغییر نگرش افراد جامعه در امر اشتغال تاكید كرد.
وی گفت: اغلب افراد شركت كننده در دوره های مهارتی فنی و حرفه ای وارد بازار كار شده اند اما آمار درستی در این زمینه وجود ندارد و باید مطالعات دقیقی در این راستا انجام شود.
معتمدی ادامه داد:تاثیرگذاری دوره های فنی و حرفه ای با توجه به آماربالای بیكاری چشمگیر نیست.
**دانشگاه ها به رسالت و هدف اصلی خود برگردند
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: هدف از تاسیس دانشگاه ها در سطح كشور به منظور مهارت آموزی و آموزش های عملی بسیار خوب بود اما در حقیقت این دانشگاه به هدف واقعی نرسیدند.
وی افزود: دانشگاه ها بعد از مدتی تبدیل به دانشگاه های علمی تبدیل شدند و هدف كاربردی را از دست دادند.
معتمدی اظهار داشت: افراد زیادی در سطح جامعه دارای مدرك مهندسی هستند اما به لحاظ علمی و عملی هیچ بهره ای از این مدارك نبرده اند.
وی ادامه داد: افراد فارغ التحصیل دانشگاه به لحاظ طبقه اجتماعی رشد كرده اند اما شرایط اقتصادی آنها متناسب با مدركشان رشد نداشته است.
معتمدی بیان كرد: مدرك گرایی باعث شده افراد ناتوان و غیر متخصص در طبقات بالای اجتماعی قرار بگیرند و چالش اجتماعی و جامعه شناختی ایجاد شده است.
**كارگاه های فنی و حرفه ای لرستان از تكنولوژی روز عقب مانده اند
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان با بیان اینكه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس مهارت در صنعت در نظر گرفته شده اند ادامه داد: در حال حاضر كارگاه های فنی و حرفه ای اغلب صنعتی هستندو در بخش كشاورزی،فرهنگ و هنر و خدمات كارگاه ها تجهیز كمتری دارند.
معتمدی اظهار داشت: كارگاه های صنتعی اغلب سرمایه بر هستند ودر سنوات گذشته توجه چندانی به تجهیزات با توجه به رشد فزاینده تكنولوژی نشده است.
وی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای در لرستان به روز نیست و در حالیكه علم در حال رشد است اما كارگاه های فنی و حرفه ای از تكنولوزی روز دنیا عقب مانده است.
معتمدی تاكید كرد: باید آموزش ها را به روز كرد و به مرزهای علم دنیا نزدیك شویم و در این راستا سرمایه گذاری شود.
معاون فنی و حرفه ای لرستان گفت:برنامه ریزی كارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای بدون نیاز سنجی استان ها در سال های گذشته انجام شده است و هم اكنون نیازروز جامعه تغییر پیدا كرده است.
وی تاكید كرد كه تغییر این آموزش ها نیازمند اعتبارات لازم و ساختار شكنی است و آموزش های مورد نیاز استان ارایه شود.
**طرح كارآموزی در محیط واقعی كار در لرستان انجام شد
معاون آموزش فنی و حرفه ای لرستان گفت: در سال گذشته در كارگاه های مهارت آموزی 563نفر از آموزش ها استفاده كرده اند.
وی افزود: افرادی دارای مجوز فعالیت های فنی و صنفی كه در سطح بازار و شهرها دارای كارگاه هستند با نظارت فنی و حرفه ای مجاز به برگزاری دوره های آموزشی هستند.
معتمدی اظهار داشت: در هر دوره این افراد مجاز به آموزش سه نفر هستند و در پایان دوره ها در آزمون های عملی و تئوری شركت و گواهینامه دریافت می كنند.
وی بیان كرد: این افراد با معرفی به سازمان های حمایتی و دریافت تسهیلات در سطح بازار جذب می شوند.
معتمدی گفت: در حاشیه شهرها،مناطق عشایری و مراكز ثابت شهری و روستایی،زندان ها و مراكز درمانی معتادان دوره های آموزشی مهارت افزایی برگزار می شود.
**شعار سال جاری در راستای اشتغال و مهارت آموزی است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز در این میزگرد گفت: اشتغال یكی از دغدغه های اصلی حكومت ها و راه حل مشكل توسعه در هر كشوری است.
نصرالله بازگیران افزود: سرمایه انسانی و اجتماعی تاثیر بسیار مهمی در توسعه جوامع دارد ومهارت آموزی نیروی انسانی در این راستا بسیارتاثیرگذار است.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه چراغ راه آموزش و پرورش می باشد در این سند مهم بر بحث مهارت آموزی تاكید زیادی شده است.
وی ادامه داد: اكنون مهارت آموزی به عنوان كاركرد درونی نظام تعلیم وتربیت در نظر گرفته شده است.
بازگیران همچنین اظهار داشت: تولید و اشتغال 2 كلید واژه هستند كه مقام معظم رهبری بر آنها تاكید دارند و راه برون رفت جامعه از معضل بیكاری بر این مبنا است.
وی افزود: نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از كالای ایرانی نیز بر اساس حمایت از تولید و در راستای اشتغال و مهارت افزایی می باشد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: برابر برنامه ششم توسعه نرخ بیكاری باید تا سال 1404 تك رقمی شود و فرهنگ مدرك گرایی باید تبدیل به مهارت آموزی شود.
وی بر ضرورت آموزش با كیفیت تاكید كرد و گفت: آموزش رابطه متقابل با اشتغال دارد و اگر آموزش به عنوان سرمایه گذاری در نیروی انسانی در نظر گرفته شود بین رابطه اقتصادی و مهارت و تخصص رابطه مثبت وجود دارد.
**جامعه ما آشنایی كامل با ماهیت و مزایای مهارت آموزی ندارد
بازگیران تصریح كرد: در حوزه یادگیری و یاددهی توجه به نیازهای یادگیرنده و نیازهای جامعه بسیار مهم است چراكه جامعه به نیروهای كارآمد و توانمند نیازمند است.
وی اظهار داشت: در فرهنگ ما مهارت آموزی جامعه دچار چالش هایی است و این امر نیازمند فرهنگ سازی بوده كه باید با برنامه ریزی درست در این راستا حركت كرد.
بازگیران ادامه داد: قوانین لازمی برای اجرای درست آموزش وجود ندارد و زیرساخت های مورد نیاز برای كسب مهارت ها ایجاد نشده است.
وی افزود: كمبود زیر ساخت اشتغال در جامعه ما به وضوح مشاهده می شود و به عبارتی تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و اعتبارات لازم برای مهارت آموزی در دسترس نیست.
**بازار كار لرستان نیازسنجی نشده است
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنین با تاكید بر اینكه بازار كار لرستان نامشخص است، گفت: فارغ التحصیلان براساس نیاز بازار كار تربیت نشده اند.
وی افزود: فرهنگ كار ومهارت آموزی در لرستان ضعیف است و از طرفی نیز آمایش سرزمینی بازار كار استان تهیه نشده است.
**یكی از ارزش های اجتماعی در سالیان گذشته مدرك بود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: در حال حاضر آمار فارغ التحصیلان مهندسی كشور در دنیا دارای رتبه بالایی است اما چرا این افراد جذب بازار كار نشده اند.
وی تاكید كرد باید بپذیرم كه یا آموزش این افراد صحیح نبوده و یا آموزش این افراد مهارت افزا نبوده است.
بازگیران با بیان اینكه تعداد زیادی از افراد تحت آموزش فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند بیان كرد: برای ایجاد تحول در مهارت بینش لازم باید وجود داشته باشد و دانش لازم كسب شود.
وی اظهار داشت: اتحاد و انسجام لازم بین همه دستگاه ها برای مهارت آموزی در حال حاضر وجود ندارد.
**طرح خوداتكایی در راستای مهارت افزایی دانش آموزان لرستان اجرا می شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت:متولی آموزش های رسمی مهارت افزایی آموزش و پرورش و متولی آموزش های غیر رسمی سازمان فنی و حرفه ای است.
وی اظهار داشت: آموزش های غیر رسمی منتهی به دیپلم نمی شود و برای دریافت مدرك دیپلم افراد باید تعداد واحدهای مورد نظر را طی كنند.
بازگیران ادامه داد: در مدارس شبانه روزی شرایطی برای یادگیری مهارت و تقویت فرهنگ مشاركت و مسئولیت پذیری ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: رشته های پرورش زنبور عسل، كشت زعفران، پرورش كبك در طی 20 جلسه با حضور مربیان برگزار می شود.
بازگیران گفت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اجرای نمودن منویات مقام معظم رهبری آموزش های مهارت محور در 60 ساعت در متوسطه اول اجرایی می شود.
وی افزود: این دوره ها با هدف آشنایی دانش آموزان با فرهنگ مهارت آموزی برگزار می شود و جهت گیری دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی درست انجام خواهد شد.
بازگیران اظهار داشت: در سال تحصیلی آینده این دوره ها در 10 درصد آموزشگاه های استان برگزار می شود.
وی افزود: مجری این طرح مراكز آموزشی فنی و حرفه ای هستند و با نظارت آموزش و پرورش دوره ها برگزارمی شود.
**35 درصد دانش آموزان لرستانی در سال تحصیلی جدید در آموزشگاه های فنی و حرفه ای جذب می شود
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان همچنین گفت: سال گذشته 10 هزار و 500دانش آموز یعنی 29 درصد دانش آموزان در آموزشگاه های فنی وحرفه ای تحصیل كردند.
وی افزود: در سال تحصیلی جدید حدود 18 هزار دانش آموز در مدارس فنی وحرفه ای جذب خواهند شد.
بازگیران ادامه داد: فرصت های مهارت آموزی در سطح استان باید ایجاد شود و سطح توانمندی دانش آموزان را ارتقاء داد.
7274/6060
خرم آباد - ایرنا - آمار بالای افراد جویای كار اكنون در كشور به یك معضل اجتماعی تبدیل شده در حالی كه توجه به مهارت آموزی و توانمندسازی افراد می تواند راهی برای برون رفت از این بحران باشد.