۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸
کد خبر: 83033086
T T
۰ نفر
فرهادي: در 'همه مي دانند' بيان جزييات جامعه اسپانيايي در اولويت بود

مادريد - ايرنا - «اصغر فرهادي» كارگردان فيلم سينمايي 'همه مي دانند' گفت، در ساخت اين فيلم، به تصوير كشيدن و بيان جزييات زندگي‌ روزمره جامعه اسپانيايي براي من اهميت داشت.

به گزارش ايرنا، فيلم سينمايي 'همه مي‌ دانند' آخرين اثر فرهادي كه در اسپانيا فيلمبرداري شده، امروز (جمعه) در سينماهاي اسپانيا اكران مي شود.
فرهادي در مصاحبه با روزنامه 'ال پاييس' گفت: ايده اين فيلم به 15 سال پيش باز مي‌ گردد، هنگامي كه در سفري به جنوب اسپانيا، شاهد اعلاميه هايي‌ بودم كه خبر از ناپديد شدن يك كودك مي‌ داد و دختر چهار ساله او از اين خبر ترسيده بود.
وي افزود: هر پروژه سينمايي از يك جرقه متولد مي‌ شود. لحظه اي كه اين جرقه اتفاق مي‌ افتد حتي نمي‌ توان حدس زد كه مي‌ تواند يك فيلم باشد. در واقع 'همه مي‌ دانند' از يك ترس متولد نمي‌ شود اما يكي‌ از مهمترين عوامل در شخصيت هاي فيلم است شايد مهمترين عامل باشد زيرا با ترس از گذشته و ترس از افشاي احساسات زندگي‌ مي‌ كنند.
كارگردان فيلم اسكاري 'جدايي نادر از سيمين' در پاسخ به اين پرسش كه آيا به عنوان يك فيلمساز، هر كدام از فيلمنامه ها را بر اساس احساسات اوليه مي‌ سازيد؟، گفت: من همانند يك زمين يا مزرعه هستم و دانه ها از مكان هاي بسياري به من مي‌ رسند. برخي‌ ها جوانه مي‌ زنند و برخي‌ ديگر نه. زمين تغيير نمي‌ كند اما ميوه تغيير مي‌ كند. به همين دليل متوجه مي‌ شويد كه آنچه كه جمع آوري شده، همه از يك زمين هستند.
فرهادي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اينكه سينماي او هميشه يك جهان را به شيوه اي باور نكردني نشان مي‌ دهد و آيا سينما مي‌ تواند واقعيت باشد؟، افزود: واقعيت، با يك فيلم در مورد واقعيت، فرق دارد. واقعيت پر از تكرارها است در حالي كه در سينما اين تكرارها را حذف مي‌ كنيم. در سينماي واقع گرايي، واقعيت را بازسازي و آن را دستكاري مي‌ كنيم. واقعيت خالص، خسته كننده است هر چند كه درست است كه ما از آن تغذيه مي‌ شويم.
كارگردان اسكاري فيلم سينمايي 'فروشنده' همچنين در پاسخ به پرسش ديگري كه چرا جزييات بسياري از زندگي اسپانيايي ها مانند نزاع ها بين خانواده ها يا زندگي در شهرها يا روستاها را به تصوير كشيده شده است؟ خاطرنشان ساخت: در ايران، رفتار ها بسته به اينكه در شهر بزرگ يا كوچك يا روستا زندگي‌ كنيد، فرق دارد اما با اين حال اصل ماجرا مشابه هم است. چنين چيزي در اسپانيا نيز اتفاق مي‌ افتد.
وي افزود: بزرگترين نگراني‌ من اين بود كه جزييات زندگي‌ روزمره يك شهر اسپانيايي را از دست ندهم و از دست من فرار نكند. انرژي بسياري را براي گنجاندن همه اينها در فيلم 'همه مي دانند' گذاشتم. اگر اين جزييات را از دست مي‌ دادم همچنين نگرش شرقي‌ خود را از دست مي‌ دادم.
فرهادي گفت: نگاه ايراني، بر اساس متمركز شدن بر روي جزييات است و بهترين مثال آن فرش ايراني است. در اين فيلم خود را همانند كودكي احساس مي‌ كردم كه در حال كشف جهان است. در اين موارد مردم بر اين باورند كه مشكل زبان است. فكر مي‌ كنم كه اين كمترين مشكل است. مهمترين چيز، شناخت ريتم زندگي‌ در جامعه اي كه مي‌ خواهيم آن را به تصوير بكشيم و جزييات رفتار مردم است. احساسات جهاني‌ هستند.
كارگردان فيلم سينمايي 'گذشته' با اشاره به حضور بازيگران مطرحي همچون 'پنه لوپه كروز'، 'ريكاردو دارين'، 'خاوير باردم'، 'باربارا لني'، 'اينما كوئستا'، 'الويرا مارتينز' و 'ادوارد فرناندز' در فيلم 'همه مي‌ دانند' افزود: حضور اين بازيگران در فيلم براي من بيشتر از يك رويا است.
فيلم سينمايي 'همه مي دانند' هشتمين ساخته فرهادي پس از 'رقص در غبار'، 'شهر زيبا'، 'چهارشنبه سوري'، 'درباره الي'، 'جدايي نادر از سيمين'، 'گذشته' و 'فروشنده' است.
فيلم 'همه مي دانند' به زبان اسپانيايي ساخته شده و هفتاد و يكمين دوره جشنواره كن با اين اثر سينمايي افتتاح شد.
فرهادي نقش هاي اصلي همه مي دانند را به خاوير باردوم و پنه لوپه كروز دو بازيگر مطرح اسپانيايي و برنده جايزه اسكار واگذار كرده است.
وي در جديدترين ساخته خود، داستان زني به نام 'كارولينا' را روايت مي كند كه براي ديدار با خانواده از آرژانتين به زادگاه خود اسپانيا بازمي‌گردد. در اين سفر كه پيش‌بيني مي‌شد به تجديد ديدار اعضاي خانواده خلاصه شود، رويدادهاي غيرمنتظره‌اي به وقوع مي‌پيوندد كه بر روند زندگي كارولينا تاثير مي‌گذارد.
شركت هاي 'ممنتو فيلم' از فرانسه، 'مورنا فيلم' از اسپانيا و 'لوكي رد' از ايتاليا به صورت مشترك تهيه‌كنندگي همه مي دانند را برعهده دارند.
'خوزه لوييس آلكاينه' نيز فيلمبرداري اين اثر سينمايي را برعهده داشت و 'هايده صفي ياري' تدوين آن را انجام داده است.
اروپام ** 5 * 491 ** 1071**1586