۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۲
کد خبر: 83033141
T T
۰ نفر

بالگرد نظامی سعودی ها در المهره یمن سقوط كرد

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۲
کد خبر: 83033141
بالگرد نظامی سعودی ها در المهره یمن سقوط كرد

دوحه - ایرنا - منابع خبری عربستان از سقوط یك فروند بالگردنظامی این كشور در استان المهره یمن و كشته شدن دو سرنشین آن خبر دادند.

گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان (واس) حاكیست : 'تركی المالكی' سخنگوی ائتلاف نظامی در یمن علت سقوط این بالگرد را كه به متعلق به نیروی زمینی ارتش عربستان بود، نقص فنی اعلام كرد.
این گزارش به جزییات بیشتری اشاره نكرد.
پانزدهم شهریور ماه جاری هم یك فروند بالگرد آموزشی سعودی ها در فرودگاه 'خشم العان' ریاض سقوط كرد كه بر اثر آن مربی آمریكایی این بالگرد كشته و یك نفر دیگر هم زخمی شد.
منابع یمنی پیشتر اعلام كردند كه عربستان قصد دارد بندر نفتی در استان المهره در جنوب شرق یمن احداث كند.
شبكه خبری الجزیره در این خصوص اعلام كرد : شركت فعالیت‌های دریایی عربستان در نامه‌ای به سفیر عربستان در یمن اعلام كرد كه مقدمات را برای بازدید از محل احداث بندر نفتی در استان المهره یمن و اقدامات دیگر فراهم می‌كند.
رسانه‌های یمنی اخیرا اعلام كرده بودند كه عربستان قصد دارد در استان المهره در مرز با عمان بندری را برای كشیدن خط لوله انتقال نفت احداث كند. به گفته این رسانه‌ها، عربستان پادگان‌های نظامی را برای سربازانش در این مناطق احداث كرده است.
استان المهره یمن از آوریل گذشته شاهد تحصن مسالمت‌آمیز مردم برای خروج نیروهای عربستانی و اماراتی از این استان بوده است.
نیروهای عربستانی اواخر 2017 وارد استان المهره شدند و حركت كشتی‌ها و صید در آنجا را منع كردند. همچنین فرودگاه بین‌المللی الغیظه را به پادگان نظامی تبدیل كرده و مانع پروازهای غیرنظامی در این فرودگاه می‌شوند.
المهره دارای دو گذرگاه زمینی با عمان و نیز بندر 'نشطون' است و طولانی‌ترین نوار ساحلی یمن در حدود 560 كیلومتر در سواحل دریای العرب را تشكیل می‌دهد.
این استان همواره شاهد تظاهرات گسترده و درخواست برای خروج نیروهای سعودی از این استان است. این در حالی است كه عربستان می‌خواهد طرح‌هایی را در المهره اجرایی كند و گذرگاه‌های دریایی و زمینی این استان را از جهت‌های اصلی در دست دارد.
عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین كشور عربی آغاز كرد تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این كشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت یمن، همچنین تلفات انسانی حملات ائتلاف سعودی از 26 مارس 2015 (6 فروردین 94) تاكنون بالغ بر 35 هزار و 297 تن اعلام شده است
خاورم**1508**3404
۰ نفر