۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83033544
T T
۰ نفر

مرمت تپه تاريخي حسنلو به پايان رسيد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83033544
مرمت تپه تاريخي حسنلو به پايان رسيد

اروميه- ايرنا- مدير پايگاه ملي حسنلو گفت: عمليات مرمت و ساماندهي مجموعه تاريخي حسنلو كه از اوايل خرداد سال جاري با 2 ميليارد و 600 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي و استاني آغاز شده بود، با 100 درصد پيشرفت فيزيكي به پايان رسيد.

حسن شيري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تعيين عرصه و پيشنهاد حريم منطقه تاريخي حسنلو براي ثبت در بين آثارجهاني، اجراي اندود حفاظتي از كاهگل بر روي بقاياي معماري و از بين بردن پوشش گياهي مزاحم از اهم اقدامات سال جاري در اين مجموعه باستاني بوده است.
وي بيان كرد: از ديگر اقدامات سال جاري در اين پايگاه ملي مي توان به اجراي مسير بازديد شني و چوبي به طول 355 متر، ايجاد مخزن، تعمير و ساماندهي ساختمان موزه پايگاه حسنلو، خواناسازي قسمت هايي از بقاياي معماري، ساماندهي تابلوهاي معرفي داخل آثار و تقويت سيستم هاي حفاظتي و امنيتي مجموعه اشاره كرد.
مدير پايگاه ملي حسنلو ادامه داد: بحث ساماندهي موزه حسنلو نيز با جديت پيگيري مي شود و ساماندهي اين موزه در حال حاضر 80 درصد پيشرفت دارد و تا پايان شهريور نيز بحث ساماندهي اين موزه به پايان مي رسد.
به گزارش ايرنا تپه تاريخي حسنلو در 80 كيلومتري اروميه و 9 كيلومتري شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله يكي از مهمترين سايت هاي باستاني ايران با شهرت جهاني است.
جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود .
اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شده و جهت انجام فعاليت هاي علمي، فني و پژوهشي به پايگاه ملي تبديل شده است.
تپه حسنلو بر اساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، بزرگترين شهر و دژ در نوع خود در عصر آهن در منطقه خاورميانه به شمار مي رفت كه قدمت آن به 6 هزار سال پيش مي رسد و پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك براي ثبت در آثار جهاني به سازمان يونسكو معرفي شود.
بر اساس داده هاي باستان شناسي، اين تپه در 10 دوره مورد سكونت قرار گرفته است كه دوره دهم كه قديمي ترين دوره سكونت حسنلو به حساب مي آي،د مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از ميلاد بوده است.
8135/2093