۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83033985
T T
۰ نفر
مراكز علمی كاربردی تجهیز می شوند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علمی كاربردی می گوید : مراكز علمی كاربردی به ویژه در استان تهران باید به محیط های كاری و مراكز رشد و نوآوری تجهیز شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد حسین امید در مراسم گشایش واحد تهران غرب دانشگاه علمی كاربردی گفت: برنامه دانشگاه علمی كاربردی برای سال آینده الزام مراكز به دارا بودن محیط های كاری است چرا كه تفاوت دانشگاه جامع با سایر دانشگاه های نظری در همین موضوع است.
وی در ادامه ضمن اینكه مراكز غرب و شرق دانشگاه علمی كاربردی در تهران نیز موظف به فراهم آوردن زمینه های ایجاد محیط های مجهز كاری هستند ، اظهار داشت: برخی مراكز نسبت به ایجاد محیط های كاری كم توجه بوده اند در این زمینه نیز با بخش های دولتی و غیردولتی برای مشاركت گفت وگو شده است .

** برگزاری دوره های آموزشی مشترك با آلمان
امید در ادامه گفت: به زودی دوره‌های آموزشی مشترك بین دانشگاه علمی كاربردی با آلمان اجرایی خواهد شد. ضمن اینكه ظرفیت برقراری دوره‌های مشترك با كشورهایی مانند آلمان، سوئد،اتریش و استرالیا وجود دارد كه باید مراكز علمی كاربردی سریعا به سمت این آموزش‌ها حركت كنند.برای تحقق این هدف نیز ظرفیت سنجی كرده و مراكز با امكانات را شناسایی كرده ایم.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی تاكید كرد: بخشی از آموزش های دانشگاه علمی كاربردی به محیط های كاری و بخشی در دانشگاه صورت می گیرد كه برای مجموعه هاهی فاقد محیط كار باید زمینه ها فراهم شود. روسای شرق و غرب در این زمینه باید كمك كنند.
امید با اشاره به اینكه مراكز مستقر در تهران در فعالیت های بین المللی چندان فعال نبوده اند، تصریح كرد: استان های اصفهان، كرمانشاه و بوشهر به دلیل ارتباط با حوزه خلیج فارس فعالیت های بین المللی را آغاز كرده اند و پذیرش دانشجو در دوره های مشترك دارند.

** وظایف مركز شرق و غرب تهران
امید ادامه داد: ظرفیت سنجی میان مراكز، شناسایی، تقویت و تكمیل زیرساخت ها و تدوین دستورالعمل ها نیز از دیگر وظایف دو مركز شرق و غرب در تهران است .
وی در باره دلایل افتتاح مركز تهران غرب دانشگاه علمی كاربردی نیز توضیح داد:
از مجموع یكهزار مركز علمی كاربردی، 20 درصد در تهران مستقر هستند و رسیدگی به این مركز توسط یك اداره كوچك بسیار دشوار بود.

امید گفت: ساختمان كنونی از امروز در اختیار مراكز علمی كاربردی است و از این پس امور و فعالیت های غرب و شرق دقیق تر خواهد شد. حدود 80 مركز در اختیار هر یك از واحدهای شرق و غرب خواهد بود و امیدواریم تا رسیدگی به امور سریع تر و دقیق تر باشد. اگرچه این تفكیك اندكی زمان بر است.

** یك میلیون دانشنامه روی دست مانده است
وی در ادامه به موضوع دانشنامه های مشترك دانشگاه علمی كاربردی باقی مانده از سال های 75 و 76 اشاره كرد و گفت: حدود یك میلیون دانشنامه روی دست مانده است كه رسیدگی به آن ها نیز اجتناب ناپذیر است و باید انجام شود.
امید از سرپرستان واحد های استانی تهران شرق و غرب خواست تا در به روز كردن خدمات واحدها ایده های خود را ارائه كنند .

**كاهش 25 درصدی دانشجویان
امید در ادامه با اشاره به مسائل دانشگاه ها عنوان كرد: در دوره كنونی با معضل كاهش جمعیت دانشجویان سرو كار داریم. حدود 20 تا 25 درصد جمعیت دانشجویان كاهش یافته است در حالی كه تعداد مراكز تغییر نكرده است. حتی دانشگاه های دولتی نیز در برخی رشته ها و كلاس ها با عدم رسمیت یافتن كلاس روبه رو هستند تا جایی كه اعضای برخی كلاس ها به زیر 10 نفر می رسد.

** توافق با ستاد نیروهای مسلح
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در زمینه ارتقای كیفیت و توانمندسازی به توافق دانشگاه جامع با ستاد نیروهای مسلح در دو سال گذشته اشاره كرد و گفت: بر اساس این توافق 300 هزار نفر از كاركنان وظیفه نیروهای مسلح نیاز به آموزش مهارت داشتند كه در توافق با ستاد كل قرار بر برگزاری دوره پودمانی تجمیعی منجر به مدرك شدیم.
وی افزود: بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، شبكه های اجتماعی، فضای مجازی و صدا و سیما به ارتقای كیفیت در دانشگاه جامع كمك خواهد كرد. چنین اقداماتی منجر به دو اتفاق خواهد شد؛ نخست اینكه مردم به آموزش های مهارتی توجه بیشتر خواهند كرد و رویكرد خود را از مدرك گرایی به مهارت آموزی تغییر خواهند داد و دیگری اینكه بیان و شیوه آموزش در دانشگاه ها تغییر خواهد كرد.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی عنوان كرد: همه مراكز باید در محیط های خود شرایط ارائه آموزش در محیط های كار را داشته باشند.

** ایجاد مراكز رشد و نوآوری
رئیس دانشگاه علمی كاربردی با اشاره به اینكه مراكز تهران در ایجاد مراكز نوآوری عقب مانده اند، عنوان كرد: در ماه های اخیر با تدابیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فرآیند دو ساله تاسیس مراكز رشد یا نوآوری به فرآیندی دو ماهه تقلیل یافته است كه فرصت خوبی برای مراكز است تا برای این كار اقدام كنند.
وی افزود: تاكنون 60 مركز نوآوری در كشور ایجاد شده كه تعداد اندكی از آن در تهران مستقر است. اگر مراكز به سلاح فناوری و مراكز رشد مجهز نباشند عقب می مانند.

** ضرورت ارائه تسهیلات به دانشجویان
امید بر لزوم كمك به دانشجویان برای تاسیس شركت و ارائه تسهیلات ارزان قیمت تاكید كرد و گفت: در حال حاضر تسهیلات 50 میلیون تومانی با كارمزد 2 درصد به دانشجویان ایده پرداز اعطا می شود. وجود مركز نوآوری در مركز علمی كاربردی به منزله تبلیغی برای مركز است.
این مقام مسئول در دانشگاه علمی كاربردی با بیان اینكه مراكز نوآوری الزاما نباید به تولید و صنعت اختصاص یابند، تصریح كرد: این مراكز می توانند در زمینه فرهنگ و هنر، خدمات و كشاورزی نیز ایجاد شوند.
در ادامه این مراسم شهریار فرهمند راد به عنوان سرپرست دانشگاه علمی كاربردی واحد استانی تهران غرب معرفی شد.

** شروع پذیرش علمی كاربردی از آبان ماه
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی با اشاره به شروع پذیرش ورودی های بهمن ماه از آبان ماه امسال گفت: سامانه جامع علمی كاربردی برای ورود اطلاعات از آبان ماه فعال خواهد شد و در تلاش هستیم تا نتایج را در دی ماه اعلام كنیم.
امید در ادامه از ایجاد 400 هزار ظرفیت در دانشگاه علمی كاربردی خبر داد و گفت: به رغم اعلام زمان ثبت نام و اسامی پذیرفته شدگان نهایی در بهترین زمان ممكن، در خوشبینانه ترین حالت 50 هزار دانشجو جذب خواهیم كرد.
وی در این باره تصریح كرد: كاهش تعداد دانشجویان به این دلیل است كه در نظام جدید آموزش و پرورش امسال خروجی از هنرستان ها نداشتیم. بنابراین افراد جذب شده یا مانده از سال های گذشته یا كاركنان دولت هستند. به فرض اینكه 50 هزار نفری كه در دو مقطع كاردانی و كارشناسی جذب شده اند همگی از كاركنان دولت باشند، به این نتیجه می رسیم كه كاركنان دولت به انتها رسیده و همه مدرك دار شده اند.
امید افزود: اما از سال آینده دانشجویان بسیاری خواهیم داشت كه همگی دانش آموزان دبیرستانی از هنرستان ها خواهند بود كه نیازها و توقعات آنان با دانشجویان قبلی متفاوت است، آنان به دنبال آموزش، كلاس مجهز، اشتغال و امكانات هستند بنابراین باید آمادگی های لازم را از هر جهت داشته باشیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: بیش از 40 درصد فارغ ‌التحصیلان ورودی 97- 98 از هنرستان‌ ها خواهند بود كه دانشگاه جامع علمی كاربردی می‌تواند در جذب این افراد رفتار فعالی داشته و حتی دست به گزینش نفرات برتر بزند.

** دوره های مقطع دار پودمانی ارائه می شود
امید افزود: دوره‌ های مقطع ‌دار پودمانی اخیرا به تصویب و تایید شورای مركزی دانشگاه علمی كاربردی رسید و مراكز بر این اساس می ‌توانند جذب دانشجو داشته باشند. متقاضیان این دوره های می توانند 2 بار در سال ثبت نام كرده و دوره ها را بگذرانند و سپس دوره ها تجمیع شوند.
رئیس دانشگاه علمی كاربردی، با بیان اینكه ایجاد دوره و تدوین برنامه های جدید از وظایف دانشگاه علمی كاربردی است، ادامه داد: ‌همه 800 دوره در دانشگاه علمی كاربردی در یك سالی كه ارائه می شود در سامانه ای در معرض دید عموم قرار گرفته است. به همین جهت روسای مراكز، دانش آموختگان، دانشجویان، كاركنان و غیره می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص اعلام كنند.
وی با بیان اینكه هدف از اجرای تفكیك استان تهران به دو بخش غرب و شرق نظارت عمیق ‌تر و جدی ‌تر با ارتقاء كیفیت است، گفت: با سطح ‌بندی انجام شده در مراكز از سطح یك تا 4 مشخص شد در سطح یك هیچ مركزی قرار نمی گیرد.
امید در پایان به مراكز توصیه كرد كه در سطح بندی جدید خرداد شركت كرده و مراكز سطح 4 ظرف یك سال خود را به مراكز سطح 3 برسانند.
**9283**1601**
۰ نفر