۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83034561
T T
۰ نفر

سفر، سياست، صبحانه

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83034561
سفر، سياست، صبحانه

دولت از يك‌سو با منتقدان و مخالفان تندرو مواجه است و از سوي ديگر با برخي رفقاي نيمه راه. گويا اصولگرايان ميتينگ‌هاي انتخاباتي خود را خيلي وقت است استارت زده‌اند. ديدارها و سفرهاي اخير برخي از چهره‏هاي شناخته شده جريان اصولگرا در چند ماه اخير نشان از ورود زودهنگام آنها به انتخابات 1400 است.

**قاليباف در لباس يك جهادگر
بعد از انتخابات رياست‌جمهوري 96 و برهم خوردن روياي محمدباقر قاليباف براي رفتن به پاستور خبرهاي اوليه حاكي از اين بود كه شهردار پيشين تهران ساكن ساختمان ستاد اجرايي فرمان امام(ره) مي‌شود. بعضي گمانه‌زني‌ها هم حكايت از كوچ او به بنياد مستضعفان داشت؛ گمانه‌‌هايي كه هيچكدام رنگ واقعيت نگرفت. به گفته نزديك‌ترين يار شهردار سابق تهران او مشغول امور شخصي خود است.

محمدباقر قاليباف به جلسات جمنا مي‌رود اما دلخوري قبلي را فراموش نكرده او از نواصولگرايي سخن گفته و از تصميم‌گيري پدرخوانده‌ها در جريان اصولگرا انتقاد دارد، حالا با سفرهاي جهادي استاني فرصت خوبي براي معرفي خود در استان‌هاي مختلف كشور دارد. محمدباقر قاليباف به شهرهاي مختلف سفر مي‌كند تا به عنوان يك جهادگر نظر مردم را به خود جلب كند. وي گفته من در حاشيه‌نشيني‌ها، مناطق محروم و هرجايي كه نياز باشد حضور دارم و مشكلات و سختي‌هاي مردم را پيگيري مي‌كنم براي ديدار با جوانان فعال در اردو‌هاي جهادي و بازديد از اقدامات داوطلبانه و جهادي آن‌ها حضور يافته‌ام.

**صبحانه‌هاي سياسي ضرغامي
عزت‌الله ضرغامي گويا قصد ندارد يك بار ديگر براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري تا دقيقه نود منتظر بماند. او از همين حالا تلاشش را آغاز كرده است. عملكرد و رويه ضرغامي در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه او قصد دارد به چهره‌اي معتدل و ميانه در اردوگاه اصولگرايي بدل شود.

ضرغامي از وقتي كه از صدا‌و‌سيما بيرون آمده، با چهره‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار صبحانه مي‌گذارد و بعد هم گزارشي مختصر از آن را در صفحات مجازي‌اش منتشر مي‌كند. رئيس پيشين صداوسيما در اين چند سالي كه از صداوسيماي ملي كنار رفته، مي‌كوشد تصويري جديد از خود به نمايش بگذارد. در مقايسه با خاستگاه اصولگرايش، هم صحبت‌هاي متفاوتي مي‌كند و هم ديدارهايي متفاوت برگزار مي‌كند. در فضاي مجازي فعال است، با چهره‌هايي از راست تا چپ، تندرو تا معتدل، اصولگرا تا اصلاح‌طلب، حتي سلبريتي ديدار مي‌كند. او با هر چهره سياسي و غيرسياسي مشهوري كه صبحانه مي‌خورد به نوعي از عملكردش هم دفاع مي‌كند.

از جمله ديدارهاي او مي توان با افرادي چون محمدرضا زائري، روحاني اصولگرايي كه ممنوع‌المنبر شده، فتاح رئيس كميته امداد امام خميني، حجت الاسلام اكرمي، رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست جمهوري، محمدعلي زم، عمادالدين باقي، علي ربيعي، وزير سابق كار و همچنين مهرداد بذرپاش اشاره كرد. ضرغامي با موضع‌گيري در مورد موضوعات مختلف سعي دارد چهره‌اي معقول و ميانه از خود ارايه كند و براي اين كار بيش از هر چيز از اينستاگرام بهره مي‌گيرد.

صبحانه‌هاي سياسي مي‌خورد و با انتشار تصاوير مربوط به آن جدي بودن خود در ورود به عرصه انتخابات را به رخ مي‌كشد. انتقاد اخير او از جمنا خود شاهدي بر اين مدعا است كه ضرغامي از جمله اصولگرايان خواهان رياست‌جمهوري است كه در قالب جمنا وارد نخواهد شد.

**تداوم سفرهاي استاني به سبك احمدي‌نژاد
با تحركات تازه محمود احمدي نژاد رئيس‌جمهوري پيشين نشان مي‌دهد او به دنبال خلق موقعيت سياسي تازه‌اي براي خود است. فعاليت‌ها و اقدامات سياسي رئيس دولت‌هاي نهم و دهم در چند ماه اخير به شكل چشمگيري افزايش يافته است.

13 سال پيش احمدي‌نژاد را غير از كاركنان شهرداري تهران و معدودي از مردم پايتخت نمي‌شناختند و بر همين پايه بود كه كانديداتوري وي در ميان چهره‌هاي صاحب‌نامي چون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، مهدي كروبي، علي لاريجاني، محمدباقر قاليباف، بيشتر مايه طنز و طعنه ستادهاي انتخاباتي ديگر بود. اگر چه او اعلام كرد هدفش احياي گفتمان انقلاب است اما تنها شيوه‌اش براي تعريف خود نزد افكار عمومي، يورش بردن به فرد يا افرادي بود كه به مراتب ‌شان و جايگاهي بالاتر از وي داشتند.

سال 84 عليه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، سال 88 عليه ناطق نوري و اصلاح‌طلبان، سال 89 عليه علي لاريجاني و حال دستگاه قضا هدف حملات محمود احمدي‌نژاد قرار گرفته است. شهردار نه چندان نام‌آشناي تهران، از رهگذر همين تاخت و تازها رئيس‌جمهوري شد و رئيس‌جمهوري ماند و مي‌خواست رئيس‌جمهوري تعيين كند. مروري بر عملكرد وي در 13 سال گذشته نشان مي‌دهد در آستانه هر انتخابات، يكي از چهره‌هاي ارشد سياسي قرباني تهمت‌ها و افتراهاي ثابت نشده او مي‌شود.

احمدي‌نژاد در اين يكي، دو سال اخير تغيير گفتماني هم داده است. از ادبياتي وام گرفته كه در گفتمانش سابقه نداشت. ديگر خبري از گفتمان عدالت نيست. او نگران آزادي شده و در نامه نگاري‌هاي خود خواستار آزادي زندانيان سياسي و برگزاري انتخابات آزاد شده است. اين در حالي است كه مصداق آزادي زنداني در سخنان او تنها دو نفرند، بقايي و مشايي. او هيچ وقت از هيچ زنداني ديگري دفاع نكرده است. در اين شرايط است كه بسياري مي‌گويند چرا با احمدي‌نژاد برخورد نمي‌شود يا ماجرا چيست كه او با وجود همه اينها آزادانه به اين شهر و آن شهر سفر مي‌كند و آزادانه هم حرف مي‌زند.

وضعيت در شرايط فعلي آنچنان نه به كام دولت است نه مردم و نه اهل سياست. دولت حسن روحاني در شرايط كنوني با مشكلات بين‌المللي، اقتصادي و نارضايتي عمومي مواجه است. با اين وجود نيروهاي سياسي و اجتماعي نه تنها در اين رابطه كمكي به دولت نمي‌كنند حتي مي‌توان گفت ناخواسته بر اين مشكلات دامن مي‌زنند. برخي جريان‌هاي سياسي به ويژه تندروها بدون توجه به تجارب قبلي، وضعيت موجود و پايگاه اجتماعي خود، گمان مي‌كنند با تخريب دولت مي‌توانند به سيادت در سياست برسند.

منبع: روزنامه ابتكار؛ 1397،6،25
گروه اطلاع رساني**2059**9131
۰ نفر