۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83035877
T T
۰ نفر

شاهرگ ارتباطی شمال غرب در پیچ كمبود اعتبار

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83035877
شاهرگ ارتباطی شمال غرب در پیچ كمبود اعتبار

مراغه - ایرنا - آزادراه مراغه - هشترود به عنوان یك طرح ملی زیرساختی حوزه حمل و نقل شمال غرب كشور، با وجود گذشت چند سال از آغاز رسمی عملیات اجرایی آن، با سرعتی لاك پشتی در حال اجراست و همانند برخی طرح های ناتمام و بلاتكلیف، آینده ای مبهم در انتظار آن است.

به گزارش ایرنا، جاده فعلی مراغه - هشترود به دلیل حادثه خیز بودن آن به 'جاده مرگ' معروف است، به گونه ای كه تنها در سال گذشته 40 نفر از هموطنان مان به دلیل تصادفات رانندگی در آن جان خود را از دست دادند.
از سوی دیگر جاده فعلی مراغه - هشترود، تقاطع و شاهرگ ارتباطی استان های آذربایجان شرقی، كردستان و آذربایجان غربی با حدود 10 میلیون نفر جمعیت است و همین امر، اهمیت تسریع در ساخت آزادراه در این مسیر را دوچندان می كند.
با این نگاه بود كه طرح ملی احداث آزاداره مراغه - هشترود خرداد ماه سال 94با حضور وزیر راه و شهرسازی كلنگ خورد؛ طرحی راهبردی در حوزه حمل و نقل كه هم اكنون با وجود پیشرفت هایی در قطعات میانی، با مشكل كندی عملیات در مجموع آن مواجه است.
كارشناسان می گویند این طرح راه سازی 92 كیلومتری می تواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد كریدوری برای حمل و نقل، صادرات و واردات درون و برون مرزی در خطه شمال غرب باشد.
از این دیدگاه، در حالی كه قرار بود آزادراه مراغه - هشترود در چهار قطعه با هفت هزار و 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری مشترك بین بانك سپه و وزارت راه و شهرسازی در مدت 30 ماه اجرا شود، امروز با گذشت 39 ماه و افزایش اعتبار پیش بینی شده به 10 هزار میلیارد ریال، تنها از 30 درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است.
از سوی دیگر در طول سه سال گذشته، اجرای این طرح ملی دستخوش تحولات بسیاری شده كه از جمله آن می توان به اضافه شدن یك قطعه (قطعه اول) در سال 96 در حدفاصل مراغه و ملكان و بروز برخی اختلاف ها در عبور آزادراه از مسیر موسسه تحقیقات دیم كشور و كنارگذر و رمپ های دسترسی به شهر مراغه اشاره كرد.
وجود معوقات پرداختی به صاحبان اراضی واقع شده در مسیر این طرح، كمبود اعتبارات تخصیصی و برخی مشكلات منطقه ای مهم ترین عوامل كندكننده اجرای طرح ساخت آزادراه مراغه - هشترود در سال های اخیر بوده است.
معاون شركت مجری آزادراه های شمالغرب می گوید: هم اكنون قطعه اول این طرح با 10 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.
علی بیمقدار اضافه می كند: عدم تملك بخشی از اراضی این قطعه به دلیل كمبود و عدم تخصیص اعتبارات لازم از مشكلات این قطعه از طرح است.
وی ادامه می دهد: از مجموع 16 كیلومتر طول این قطعه فقط چهار كیلومتر تملك شده و در سال جاری تنها هشت میلیارد ریال اعتبار برای كل طرح پرداخت شده است.
وی یادآوری می كند: با توجه به روند مناسب اجرای طرح در قطعات دوم و سوم، حدود 16 كیلومتر از این قطعات آماده آسفالت ریزی است.
به گفته معاون شركت مجری آزادراه های شمالغرب، از ابتدای آغاز این طرح تاكنون یك هزار و 400 میلیارد ریال از سوی دولت برای ساخت آن هزینه شده است؛ از این رقم، یك هزار و 250 میلیارد ریال در قالب كاركرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانكاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ریال نیز برای تملك اراضی هزینه شده است.
بیمقدار می گوید: 950 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه تملك اراضی محدوده این طرح ملی لازم است.
به گزارش ایرنا، عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی بانك سپه به عنوان یكی از سرمایه گذاران آزادراه مراغه -هشترود، زمینه ساز تغییر در تركیب سهامداران آن و ورود قرارگاه خاتم الانبیا به این جمع شده است.
مدیر پروژه‌ های آزادراه‌ های شمالغرب كشور نیز از توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا برای سرمایه گذاری در این طرح خبر می دهد و می گوید: بر این اساس، سهم سرمایه گذاری دولت در آزادراه مراغه - هشترود 60 درصد، سهم بانك سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا نیز 20 درصد خواهد بود.
اروجعلی علیزاده مدعی است كه با ورود یك پیمانكار جدید به جمع سرمایه گذاران شاهد تسریع در تخصیص اعتبارات و روند اجرای این طرح خواهیم بود.
مدیر پروژه‌ های آزادراه‌ های شمالغرب كشور با اشاره به فعال بودن قطعات پنج گانه آزادراه مراغه - هشترود تشریح می كند: این طرح هم اكنون به طور متوسط 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و بیشترین میزان پیشرفت در قطعات 2 و 3 به ترتیب با 41 و 52 درصد است.
وی اضافه می كند: براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 كیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
گزارش میدانی ایرنا حاكی است با گذشت چند ماه از پایان زمان بندی انجام شده برای اجرای این طرح مهم زیرساختی، مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و كردستان به ناچار از جاده باریك فعلی مراغه -هشترود كه در سال های اخیر به دلیل غیراستاندارد بودن قربانیان زیادی گرفته است، برای تردد استفاده می كنند.
جاده كنونی مراغه - هشترود، مسیری حادثه خیز با آسفالت نامناسب نیازمند مرمت و بهسازی می باشد و عدم وجود شانه های خاكی، چاله ها و دست اندازها و پیچ های بسیار خطرناك، این مسیر را به قتلگاهی وحشتناك تبدیل كرده است.
فرماندار مراغه با تاكید بر لزوم تسریع در روند اجرای طرح آزادراه مراغه - هشترود می گوید: با رایزنی های موثر مسئولان استانی و شخص استاندار آذربایجان شرقی در روزهای آینده با بانك سپه به عنوان سرمایه گذار، بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد.
حمید شكری اضافه می كند: با تعامل و همكاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، مشكلات شهرستانی و برخی موانع پیش روی تسریع در روند اجرایی این طرح بزرگ و حیاتی منطقه مرتفع خواهد شد.
با توجه به حادثه خیز بودن جاده فعلی مراغه - هشترود، تكمیل و بهره برداری از آزادراه مراغه - هشترود علاوه بر كاهش تصادفات و تلفات رانندگی، با كاهش 9 كیلومتری مسیر و بالارفتن میانگین سرعت، موجب كاهش مصرف سوخت نیز می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/518
۰ نفر