۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83035907
T T
۰ نفر

مشكلی در صادرات كالا به افغانستان وجود ندارد

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83035907
مشكلی در صادرات كالا به افغانستان وجود ندارد

مشهد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در پی بستن شدن گمرك فراه افغانستان تجار می توانند از طریق مرز دوغارون صادرات كالا را به كشور همسایه انجام دهند بنابراین هیچ مشكلی هم اینك در این بخش وجود ندارد.

محمدعلی امیرفخریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت افغانستان طی بخشنامه ای واردات چهار قلم كالا شامل مشتقات نفتی، كاشی و سرامیك، سیمان و آهن آلات را از ایران بطور موقت متوقف و علت این امر را لزوم مدیریت و نظارت بر موضوع داخلی خود اعلام كرده است.
وی ادامه داد: این موضوع از طریق رایزن بازرگانی ایران در افغانستان و سازمان توسعه تجارت ایران در حال پیگیری است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت مركزی افغانستان واردات كالا از ایران را به كشورش در سایر گمركات و همچنین مرز دوغارون متوقف نكرده و تجار می توانند از این طریق كالای خود را صادر كنند.
وی افزود: افغانستان كشور هدف نخست صادراتی خراسان رضوی است و بخش اعظم صادارت كالاهای این استان به آن كشور صورت می گیرد.
خراسان رضوی پنج گمرك شامل لطف آباد و باجگیران در شهرستان درگز و در سرخس با كشور تركمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان و نیز مشهد و همچنین دو بازارچه مرزی در مرز افغانستان دارد.
گمرك دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یك قرن سابقه فعالیت در فاصله 18 كیلومتری مرز ایران و افغانستان در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافری فعال است. دوغارون پر رونقترین گمرك استان خراسان رضوی و پس از گمرك مشهد و تنها گمرك مستقل در این استان محسوب می شد كه تقریبا تمام ترانزیت كالا به افغانستان از طریق آن صورت می گیرد. بیشترین حجم كار این گمرك ترانزیت كالا از طریق بندرعباس بوده و كالهای تجار افغانستانی و پاكستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق كشورهای حوزه خلیج فارس به گمركات بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمركات مرزی كشورهای فوق الذكر منتقل و از آنجا به دوغارون ترانزیت می شود. تایباد در فاصله 228 كیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.
7489/1858
۰ نفر