به گزارش ایرنا محسن هاشمی روز دوشنبه در نشست خبری ارائه عملكرد كمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اظهارداشت: براساس قانون به دنبال اجرای هر پروژهای كه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت شود باید از سوی وزارت نفت مبلغی به عنوان كمك دریافت كند.
وی با بیان اینكه وزارت نفت می تواند به جای پرداخت بدهی، وام بانكی شهرداری را ضمانت كند گفت: دولت وظایف خود را انجام نمی دهد(كمك به حمل و نقل عمومی) و شهرداری هم این موضوع را پیگیری نمی كند.
هاشمی با بیان اینكه فعالیت هایی مانند احداث مترو باید در اولویت برنامه های شهرداری تهران باشد افزود: منابع زیادی هست كه میتوان آنها را به مترو تزریق كرد و موجب بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی پایتخت شد.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه همچنین با بیان اینكه ما بدهكار بانك ها هستیم خاطرنشان كرد: شهرداری تهران 50 هزار میلیارد تومان به بانك ها بدهكار است و بانكها نیز با ما تعامل دارند.
وی تأكید كرد: شورای پول و اعتبار باید تصمیم گیری كند كه به شهرداری تهران وام پرداخت شود.
*افتتاح خط 6 مترو در گذشته، صوری بود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به روند افتتاح خط 6 مترو گفت: این خط 50 درصد پیشرفت دارد و در گذشته نیز صوری به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینكه سه هزار میلیارد تومان برای خطوط 6 و 7 مترو تهران خرج شد اما این خطوط با این اعتبار ساخته نشد گفت: اینكه تونلی حفر كنند و قطار را با استفاده از جرثقیل بر روی ریل قرار دهند را نمی توان افتتاح پروژه نامید.
**انقلابیون مانع مترو شدند
هاشمی در ادامه با اشاره به تاریخچه مترو تهران گفت: تصمیم برای ساخت مترو در تهران به سال 1352 برمی گردد كه ترافیك زیاد و درآمد نفت خیلی بالا بود؛ سال 1354 شركت مترو با قانون مجلس تاسیس و با فرانسوی ها برای طراحی خطوط قرارداد بست كه یكصد میلیون دلار هم برای احداث مترو به یك شركت خارجی پرداخت شد.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انقلابیون معتقد بودند مترو را ساخته اند تا پول ملت را بچاپند و تا سال ها بعد كار احداث مترو رها شد.
هاشمی ادامه داد: همان زمان مشاور فرانسوی طرح ترافیكی شهر تهران را تدوین كرد و بر این اساس احداث 7 خط مترو به طول 146 كیلومتر در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینكه اواخر سال 56 اولین كلنگ مترو در تپه های عباس آباد به زمین زده شد گفت: زمانی كه ایستگاه مترو به بهره برداری رسید 30 سال پیش از آن ایستگاه را ساخته بودند و در زمان انقلاب 300 متر تونل مترو نیز حفر شده بود.
هاشمی یادآور شد: انقلابیون آن زمان كه مانند دلواپسان امروز بودند ایرادهای زیادی گرفتند و گفتند نمی توان خاك مترو را بیرون برد، فاضلاب زیاد است و جلو مترو را گرفتند؛ آنان این كار را به عنوان یك حركت انقلابی ثبت كردند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سال 60 به دنبال انحلال شركت مترو تهران با تلاش رئیس وقت مجلس شورای اسلامی( آیت الله هاشمی رفسنجانی) در جلسه با مجمع نمایندگان تهران تلاش های زیادی برای احداث دوباره مترو انجام گرفت.
وی افزود: با این تلاش ها در مجلس موضوع احداث مترو در دولت نیز مطرح و قرار شد با روش TOD ( توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) با وام بانكی، مترو ساخته شود و از قبل تراكم سازی اطراف ایستگاه ها (واگذاری پذیره) و مجتمع های ایستگاهی، پول مترو را پس دهند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: اولین قرارداد تامین اعتبار مترو پنج میلیارد تومان وام از دو بانك تجارت و ملت بود.
وی خاطر نشان كرد: در سال 86 در ادامه تلاش برای راه اندازی مترو تهران، مشاور فرانسوی 12 خط مترو برای تهران شامل هشت خط داخلی و چهار خط برون شهری اكسپرس طرحی كرده بود كه شامل 430 كیلومتر با 250 ایستگاه است و باید 10 میلیون سفر را در روز انجام دهد.
*تاثیر تحریم ها در مترو بسیار پایین است
وی با بیان اینكه تحریم ها در مترو اثر كمی دارد گفت: از نظر تجهیزات ثابت و متحرك مشكلی نداریم و در تحریم های گذشته براحتی توانستیم مشكلات را حل كنیم.
هاشمی با بیان اینكه مترو كاری محیط زیستی و اقتصاد مقاومتی است و باید به آن ارز 3900 تومانی بدهند بیان كرد: مترو ارزبری بسیار پایینی دارد.
* اتوبوس های تهران باید با برقی شوند
هاشمی در پاسخ به سوالی درباره آلایندگی پایانه های اتوبوسرانی گفت: در برنامه های تدوین شده باید اتوبوس های پایتخت از حالت دیزلی خارج شوند و از باطری استفاده كنند كه در این صورت آلایندگی آنها از بین می رود.
تهرام/7244//1348/ 1008
رئیس شورای تهران:
وزارت نفت باید سالانه 90 میلیون دلار به مترو پایتخت بپردازد
۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر:
83036094
تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس قانون وزارت نفت سالانه باید مبلغ 90 میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت به مترو بدهد اما تا كنون ریالی پرداخت نكرده است.