۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 83036323
T T
۰ نفر
نیروی هوایی در تامین نیروی انسانی به هیچ كشوری وابسته نیست

اصفهان – ایرنا - جانشین پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در تامین نیروی انسانی نه تنها به هیچ كشوری وابسته نیست بلكه از كشورهای دوست نیز دانشجو می پذیرد.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد سید محمد میرسمیعی روز دوشنبه در نشست خبری آغاز هفته دفاع مقدس گفت: نقش آفرینی نیروی هوایی قبل از پیروزی انقلاب و خلق حماسه 19 بهمن، دوران تثبیت انقلاب و مقابله با غائله هایی مانند مشكلات كردستان و دوران دفاع مقدس است.
وی اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در آغازین روز شروع جنگ، در عملیات موسوم به 'انتقام'، بسیاری از پایگاه های دشمن بعثی را بمباران كرد و روز یكم مهر سال 59 با 140 فروند جنگنده به كلیه زیرساخت های نفتی، پالایشگاهی و اقتصادی دشمن حمله كرد.
جانشین پایگاه هوایی شهید بابایی عملیات موسوم به 'H3' را از دیگر عملیات موفق نیروی هوایی در 15 فروردین سال 60 عنوان كرد و افزود: در این عملیات 50تا 60 هواپیمای جنگنده دشمن در سه پایگاه دور از مرزهای ایران منهدم شد.
وی به نقش 'عباس دوران' در شكست طرح سیاسی رژیم بعث برای برگزاری كنفرانس اسلامی در بغداد اشاره كرد و افزود: این شهید نیروی هوایی با شجاعت خود نشان داد آسمان عراق امن نیست لذا محل این كنفرانس از عراق به كشور دیگری منتقل شد.
امیر میرسمیعی، انجام پروازهای شناسایی را از دیگر برنامه های نیروی هوایی ارتش در سال های دفاع مقدس برشمرد و افزود: خلبانان نیروی هوایی با انجام صدها سورتی پرواز عملیات شناسایی، اطلاعات مورد نیاز را برای طرح ریزی عملیات در اختیار سایر نیروهای مسلح قرار می دادند.
وی گفت: نیروی هوایی در كلیه عملیات دفاع مقدس، پشتیبانی عملیاتی و لجستیكی سایر نیروهای مسلح را بر عهده داشت كه نمونه آن پشتیبانی هوایی در عملیات بیت المقدس با ساقط كردن 55 جنگنده عراق، انتقال 10 هزار مجروح به عقب و ریختن 200 تُن انواع مهمات بر روی دشمن بود.
جانشین پایگاه هوایی شهید بابایی به نقش نیروی هوایی در پشتیبانی نیروی دریایی اشاره كرد و افزود: این نیرو در عملیات 'مروارید' با همكاری نیروی دریایی ارتش، ضربه مهلكی به دشمن زد بطوری كه نیروی دریایی رژیم بعث به كلی نابود شد.
وی خاطرنشان كرد: نیروی هوایی در اسكورت نفتكش ها و كشتی ها از بندر خارك تا دهانه خلیج فارس نیز توانست نقش موثری در مقابله با تحریم های ظالمانه و هدف قرار دادن كشتی های ایرانی توسط رژیم بعث داشته باشد.
امیر میر سمیعی به نقش نیروی هوایی در عملیات مرصاد نیز اشاره كرد و افزود: در این عملیات نیروی هوایی توانست در پشتیبانی از نیروهای سطحی، دشمن را زمینگیر كند.
شش روز پس از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران، سوم مرداد سال 67 منافقین و ارتش عراق به تصور اینكه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترك خود را با هجوم از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق(نزدیكی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر كرند پیشروی كردند ولی نیروهای مسلح ایران در این عملیات با سد راه این گروهك تروریستی، ضربه مهلكی بر پیكر آنها وارد كردند.
وی خاطرنشان كرد: نیروی هوایی با تقدیم 200 شهید و 50 جاوید الاثر در سال های دفاع مقدس برای ایران اقتدار رقم زد و امروز هم نیازمندی های خود را در حوزه نیروی انسانی از طریق راه اندازی دانشكده های پرواز در داخل تامین می كند.
وی خاطرنشان كرد: امروز دانشكده های پرواز علاوه بر تربیت كادر مورد نیاز خود در داخل از دیگر كشورهای همسو با انقلاب نیز دانشجو می پذیرد.
جانشین پایگاه هوایی شهید بابایی اظهار داشت: در سال های پس از دفاع مقدس، نیروی هوایی در حمایت از فرزندان انقلابی ملت در سپاه قدس و مظلومین سوریه و همچنین در بحران های طبیعی و انتقال امكانات به مناطق آسیب دیده یا انتقال مجروحین نقش ویژه ای داشته است.
وی اضافه كرد: نیروی هوایی همچنین برنامه های تحقیقاتی خود و پروژه های ساخت انواع تسلیحات هوایی، پهبادها و جنگنده را دنبال می كند و در این راه موفقیت های بسیار خوبی داشته است.
نیروی هوایی یكی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی است كه در كنار نیروی زمینی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی، مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای رزمی دیگر را بر عهده دارد.
همچنین معاون هماهنگ كننده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی در این نشست به تشریح نقش این نیرو در سال های دفاع مقدس گفت: اگرچه راهبرد پدافند هوایی تا قبل از دفاع مقدس تنها دفاع از پایگاه های ارتش بود ولی با شروع جنگ، این راهبرد تغییر پیدا كرد.
سرهنگ ستاد محسن عباسی افزود: در سال های دفاع مقدس، دفاع از كلیه نقاط حساس، شهرها و نیروهای سطحی سایر نیروهای مسلح نیز در راهبرد دفاعی پدافند هوایی قرار گرفت.
وی خاطرنشان كرد: پدافند هوایی در سال های دفاع مقدس 24 هزار و 163 عملیات هوایی دشمن را ناكام كرد و در اسكورت سه هزار و 145 كشتی با همراهی نیروی هوایی مشاركت داشت.
معاون هماهنگ كننده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی افزود: پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس با همكاری نیروی هوایی 600 هواپیما و 67 بالگرد دشمن را سرنگون كرد.
وی اظهار داشت: امروز انواع سامانه های راداری كشف، شناسایی و موشكی پدافند هوایی، كاملا بومی است و حتی تجهیزات قدیمی نیز به روز رسانی شده است.
عباسی گفت: حتی بسیاری از قطعات ریز سامانه ها در خود یگان ها تولید می شود و آنها را از حوزه صنعت خودكفا كرده است.
وی با اشاره به جایگاه منطقه پدافند هوایی مركزی شهید نصر اصفهانی، با بیان اینكه سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری تحت پوشش این مركز هستند، گفت: بیش از 70 درصد از توان صنعتی و فناوری های مهم كشور در این منطقه قرار دارد.
معاون هماهنگ كننده منطقه پدافند هوایی مركزی شهید نصر اصفهانی گفت: توان پدافندی كلیه نیروهای مسلح تحت شبكه یكپارچه پدافندی كشور قرار دارد و امروز به واسطه این استحكام، آسمان ایران امن ترین آسمان منطقه شده است.
وی به برنامه های فرهنگی و دینی این منطقه در راستای تقویت روحیه ایثار و شهادت طلبی این نیروها اشاره كرد و گفت: در همین راستا امروز پیكر یك شهید تازه تفحص شده سال های دفاع مقدس سپاه، در منطقه پدافند هوایی شهید نصر و پایگاه شهید بابایی اصفهان تشییع شد.
قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یكی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه در بهمن 1387 تشكیل شد.
پیش از این، پدافند هوایی بخشی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود.
همچنین فرمانده چهارم رزمی و پشتیبانی عمومی هوانیروز اصفهان در این نشست گفت: امروز هوانیروز در بالاترین آمادگی رزمی قرار دارد.
امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد علی عفیف افزود: این پایگاه در سوانح مختلف از جمله سانحه سقوط هواپیما در كوه دنا یا زلزله ها و امثال آن، ماموریت هایی به منظور پشتیبانی از سایر نیروهای امدادی داشته است.
وی با اشاره به همكاری این پایگاه هوانیروز با اورژانس كشور گفت: امسال پنج اورژانس هوایی، به هشت اورژانس هوایی قبل اضافه شد كه از این پنج اورژانس، پشتیبانی بالگردی دو پایگاه بر عهده اصفهان است.
فرمانده چهارم رزمی و پشتیبانی عمومی هوانیروز اصفهان افزود: این پایگاه براساس قراردادی كه با آتش نشانی بسته است در زمان آتش سوزی، در اطفای حریق حضور خواهد داشت.
وی با اشاره به توان رزمی هوانیروز گفت: امروز هوانیروز در تامین نیروی انسانی و بسیاری از تجهیزات خودكفاست و پروژه های متعددی به منظور ارتقای توان رزمی بالگردهای این نیرو در حال تحقیق و اجراست.
هوانیروز مخفف عبارت 'هواپیمایی نیروی زمینی' است كه از زیرمجموعه‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
هوانیروز وظیفه جابه‌جایی و پشتیبانی نیروهای زمینی را بر عهده دارد.
هفته دفاع مقدس از روز 31 شهریور آغاز می شود و تا روز هفتم مهر ادامه دارد.
6027/7134